Citat:
Ursprungligen postat av
BobbyYsin
Givetvis finns det många saker att skylla på. Men två ekon som var tydliga åtminstone minut T-10 till T-6 och sannolikt också till T-4. Och ingen kommer nog någonsin få veta om de var synliga eftersom ingen hade utkik rakt föröver bakom grävskopan. Lotsen såg ju båten som drog förbi framför och den som låg förtöjd på Katten. De hade gemensamt att de inte befann sig rakt föröver.
Har kollat på bryggan många gånger på videos och i FUP. Inte bara är grävmaskinen/kranen galet bred. Dessutom stör det där räckverket på gantrykranen sikten så det blir svårare att se små objekt. Tänker man sig dessutom att lite däcksbelysning är tänd som lyser upp räckverket så blir det ju ännu svårare att se en mörk prick på havet. Jag hade avskytt att jobba på den båten och krävt att ha en utkik 100% av tiden bara för att sikten är så dålig.
Utkik är inte utomhus. Utkiken står på bryggan han med men är inte upptagen med instrument/navigation och kan röra sig fritt ut på bryggvingarna, där synvinkeln är bättre.
Det jag INTE gillar med FUPn är att dom inte har bilder från bryggan med kranen på (eller är jag blind?) i min mening ett strategiskt val av åklagaren för att kunna påvisa att sikten är bättre än vad den egentligen är.
När det gäller radar - vi vet inte om den bilden varit konstant vid T4 - eftersom inte båda båtar syns kan ju radarn ha flackat pga clutter. T.ex syns ju inte broderns båt på sista radarbilderna alls, vilket den definitivt borde, eller hur? Med det menar jag att radarbilderna inte ha behövt vara konstanta? Samtidigt om han under denna tid varit i sjå med att öppna upp sitt navigeringsprogrsmmet och bara kollat med ett halvt öga är det ju en källa till misstag.
Den filmen jag såg, som du skickade, så tyckte jag kommandobryggan är relativt smal (max 4-5 vad jag kan se, men kan ha fel). Jag tror inte det räcker i bredd för att kunna se "runt" fören och kranen. Och då tror jag att det till 99% inte hade gått och se snipan visuellt utan att gå ut på bryggvingen (då vinkeln givetvis blir annorlunda)
Om vi då vänder på utsiktsproblematiken. Han som låg framför, han behövde öppna en lucka, ställa sig rakt upp (man ser att luckan är rakt ovanför förarplatsen) och vrida på huvudet. En ren barnlek att upptäcka en båt i jämförelse med vad lotsen och kaptenen har från bryggen