Igår, 19:58
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burgerbraukeller
Avfärdar du andras påståenden som är uppbackade av bevis måste du givetvis kunna motbevisa det. Det går inte bara att avfärda och säga "jag vet inte". Det kallas ignorans.

Fast nu finns det ju inga bevis för din gud. Och vad som påstås utan bevis kan avfärdas utan bevis.
Citera
Igår, 19:59
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Visst, säkert passande för din gud. Moraliskt sett är det ju helt ruttet.
Varför är det ruttet?
Citera
Igår, 20:00
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Utom att alla får chansen att ångra sig och ändra sig, vilket inte butiksägarna erbjuder.
I denna analogi så är nog avslöjandet lika med döden, då inga mer chanser att ångra sig ges.
Citera
Igår, 20:01
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Kan du bevisa att det inte cirkulerar en tekanna runt en planet i en avlägsen galax?
En central lära inom logik och filosofi är att den som påstår att något existerar har bevisbördan.
Man kan komma med hur många påståenden som helst som inte går att motbevisa. Med det gör inte dessa påståenden sanna.
Ateister har ingen bevisbörda, jag bara frågade av intresse. Men om ateister är så säkra på att det inte finns en mäktig Gud som de är helt i händerna på, så föreställde jag mig att de hade någon form av bevis som övertygande dem att Gud inte finns.
Citera
Igår, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Jag har ingen skapelsemyt, bara övertygelsen om allt är möjligt för Jesus himmelske Fader.

För det första, hur leder du denna övertygelse i bevis?
För det andra, om du inte tror på bibelns skapelsemyt, så faller enormt mycket av den kristna teologin, t ex syndafallet och Guds straffdom/arvssynden. Om arvssynden inte finns finns inget behov av Jesu lösenoffer.
Citera
Igår, 20:03
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Russells teapot som koncept är en halmgubbe. Det är ett sätt att säga "du har inga bevis" men av någon anledning så inkluderas en tekanna.
Nej det är det inte. En halmgubbe är misstolka medvetet och sedan argumentera mot den påhittade misstolkningen.
Citera
Igår, 20:04
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Nej det är det inte. En halmgubbe är misstolka medvetet och sedan argumentera mot den påhittade misstolkningen.
Det behöver inte vara medvetet.
Citera
Igår, 20:06
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
För det första, hur leder du denna övertygelse i bevis?
För det andra, om du inte tror på bibelns skapelsemyt, så faller enormt mycket av den kristna teologin, t ex syndafallet och Guds straffdom/arvssynden. Om arvssynden inte finns finns inget behov av Jesu lösenoffer.
De kristna dogmerna intresserar mig inte så jag kan inte kalla mig kristen, men Jesustroende. De gamla berättelserna i GT är förstås intressanta men jag vet inte hur de ska tolkas.
Citera
Igår, 20:09
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Varför är det ruttet?

Måste jag verkligen förklara det? Jag tycker du ska tänka till lite här.
Citera
Igår, 20:11
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Det behöver inte vara medvetet.

Förvisso inte.
Citera
Igår, 20:12
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Måste jag verkligen förklara det? Jag tycker du ska tänka till lite här.
Jag efterfrågar det.
Citera
Igår, 20:14
Medlem
Citat:
Inte folk som klagar på sina liv utan som klagar på gud. Dom i kongo verkar inte klaga på gud, hmm...

Detta är ett misstag som många kristna gör. De undrar hur någon som inte tror på Gud ändå kan ha synpunkter på gud. De kan t o m komma med argumentet att om någon har synpunkter på gud måste denne egentligen vara troende.
Vad de kristna verkar ha svårt att fatta är att man kan ha synpunkter på en fiktiv gudom som han presenteras av troende och/eller bibeln. Det är inte konstigare än att man kan ha synpunkter på agerandet hos James Bond, Pippi Långstrump, Sherlock Holmes, eller Stålmannen......utan att tro att dessa existerar i verkligheten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in