Citat:
Du är dummare än man kan tro. Anledningen till att han skapade fria viljan som leder till elände på denna jorden är för att det är enda sättet vi ska notera honom, och det för oss mycket närmre honom.
Klart som fan att du som levt i mammas källare, fått saft och bulle varje eftermiddag och blivit omstoppad varje kväll inte tror på Gud. Men ungen som blir sprängd i bitar har inget val. Det är du som behöver lite misär för att notera honom och sluta förnekelsen!
Klart som fan att du som levt i mammas källare, fått saft och bulle varje eftermiddag och blivit omstoppad varje kväll inte tror på Gud. Men ungen som blir sprängd i bitar har inget val. Det är du som behöver lite misär för att notera honom och sluta förnekelsen!
Nu ska vi tillämpa litet logik. Om Gud är såväl god, allvetande som allsmäktig, så vet han vilka val varje människa kommer att göra, och vilka konsekvenser detta val kommer att medföra. Om då Gud väljer att inte ingripa för att upphäva eller mildra dessa konsekvenser är detta ett aktivt val. Är detta gott?
Om jag ser ett pågående försök till våldtäkt kan jag välja att ingripa eller inte. Det är ett moraliskt ställningstagande.
Med din logik vore det bästa att inte ingripa, eftersom att all misär och allt elände för människor närmare Gud.
Istället för att dumförklara människor borde du tänka igenom vad du egentligen skriver, och vilka de logiska konsekvenserna blir av ditt resonemang om att Gud har skapat den fria viljan för att den leder till elände, och detta elände skulle enligt dig föra människor närmare Gud
Undrar hur många som blir imponerade av ditt resonemang.
By the way så flyttade jag till eget boende innan jag fyllde 18.
själva och skapade fler vattendjur?