2026-09-02, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrKyoto
Nej man röstar för att få genomslag för så mycket som möjligt av den slags politik som man föredrar. Föredrar man högerpolitik röstar man på den svagaste länken i kedjan (L) för att försöka få till ett Tidö 2.0.
Så du röstar på S om S/V/MP ligger tydligt över 50% i opinionen? För att S är mest höger?
Citera
2026-09-02, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kameroda
Tidö fanns ju inte ens 2018. L var inte intresserade av ett samarbete då.

Det fanns när L lämnade JÖK och samlades med M, SD och KD.
De saknade 1 mandat för att bilda regering.
S+C+V+MP vann över M, SD, KD, L med endast 7 000 röster och endast 1 mandat.
En mandat var viktig eftersom de stände Ringhals kärnkraftsreaktör med endast 1 mandat.
De nyttiga idioter MED+AfS fick 30 000 bortkastade röster och hjälpte Stefan Löfven och Maggan stanna tills 2022.
Citera
2026-09-02, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kameroda
När ska man rösta på ett parti som man faktiskt gillar utanför riksdagen enligt dig?

Behövs inte. Alla politiska linjer finns i Riksdag.
Citera
2026-09-02, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liapunov13
Det fanns när L lämnade JÖK och samlades med M, SD och KD.
De saknade 1 mandat för att bilda regering.
S+C+V+MP vann över M, SD, KD, L med endast 7 000 röster och endast 1 mandat.
En mandat var viktig eftersom de stände Ringhals kärnkraftsreaktör med endast 1 mandat.
De nyttiga idioter MED+AfS fick 30 000 bortkastade röster och hjälpte Stefan Löfven och Maggan stanna tills 2022.

Återigen: Tidö existerade inte 2018. Det var ju det föregående användare påpekade
Citera
2026-09-02, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigOrangeBunny
Återigen: Tidö existerade inte 2018. Det var ju det föregående användare påpekade

Hade M, SD, KD och L få majoritet, skulle existera.
Likadant som de gjorde i 2021 när L lämnade JÖK.

Tyvärr de nyttiga idioter MED och AfS hjälpte rödgröna att vinna valet med endast 7 000 röster.

MED, AfS och ÖP är rödbrunas starkaste stödhjul.
Citera
2026-09-02, 19:44
Medlem
Det måste vara en av de största genomklappningarna så nära inpå ett val i modern historia. Och då var Novus gjord före partiledarutfrågningen där blunddockan inte kunde svara på vem eller vad som ska ingå i S regeringsunderlag. Stödröstas L in har Tidölaget ca 173 mandat. Bara valfusket kan rädda S nu.

Det blir ett Tidölag galore 2026-2030. Trots att M minskar med 1,1%. Om jag vore Åkesson skulle jag göra anspråk på statsministerposten i morgonsoffan den 14 september.
Citera
2026-09-02, 19:55
Medlem
Henselons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sanningskorn
Det måste vara en av de största genomklappningarna så nära inpå ett val i modern historia. Och då var Novus gjord före partiledarutfrågningen där blunddockan inte kunde svara på vem eller vad som ska ingå i S regeringsunderlag. Stödröstas L in har Tidölaget ca 173 mandat. Bara valfusket kan rädda S nu.

Det blir ett Tidölag galore 2026-2030. Trots att M minskar med 1,1%. Om jag vore Åkesson skulle jag göra anspråk på statsministerposten i morgonsoffan den 14 september.

Hade jag varit Åkesson hade jag inte gjort något anspråk alls utan inväntat valresultatet
och sedan, efter en eventuell Valvinst, gjort vissa förhandlingar om olika Ministerposter. Men Kristersson står fast som Statsminister vad det verkar.
Citera
2026-09-02, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Henselon

Hade jag varit Åkesson hade jag inte gjort något anspråk alls utan inväntat valresultatet
och sedan, efter en eventuell Valvinst, gjort vissa förhandlingar om olika Ministerposter. Men Kristersson står fast som Statsminister vad det verkar.
Helt rätt, närmare driva/beslut som minister inom olika områden än ha ansvar för allt som sedan skall förhandlas i regeringskansliet då förslag finns från alla ministrar där statsminister inte har hela bilden.
Senast redigerad av tjanska 2026-09-02 kl. 20:05.
Citera
2026-09-02, 20:20
Medlem
KaninHitlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sanningskorn

Jag avundas ditt optimistiska tänkande.
Jag är ändå mycket oroad. S är en jävla ångvält, och det här är en rejäl genomklappning men jag vet inte om jag riktigt tror på den ännu. Vi får se....jag är fortsatt pessimistisk iallafall. De senaste dagarna har jag sett massvis av poster på facebook av folk som går och förtidsrösta ÖP, trots att de inte är örebroare. De verkar överhängande vara högertyper som gör detta....och jag är rätt orolig att dessa idioter pissar bort den sista lilla marginalen till tidös fördel genom sin idioti. PRecis som Nyans gjorde för vänsterblocket förra valet.
Citera
2026-09-02, 20:22
Medlem
Grevelesevis avatar
Tror aldrig jag sett en mätning få så mycket uppmärksamhet.
Skadeglädjen vet inga gränser i min filterbubbla. De etablerade medierna slår även de på stora trumman.
Vad händer om S får 31 % i SVT/Verian imorgon och gapet är runt 9 % fortfarande?
Som sagt imorgon en superviktig mätning om riktningen.
Citera
2026-09-02, 20:23
Avslutad
En analys från ChatGBT och Grok så har Novus/TV4 alltid varit närmaste valresultatet.

Så jag litar på Novus/TV4.
Citera
2026-09-02, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yavannanienna
Ja hursomhelst urgröper sådana här resultat förtroendet för OU;s fullständigt. Naturligtvis har inte S tappat 5% på ett par veckor.
De siffrorna du tänker att Verian lär visa imorgon är mycket närmre verkligheten.

Vi skall nog titta på tendensen istället. Den visar säkert en nedgång för S och att L stiger något. Jag tvivlar också på att både V och C skulle ligga över 8%.

OU i nästa vecka kanske blir mer rättvisande. Jag skall lägga ett tips på hur valet kommer att gå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in