2026-09-10, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrKyoto
Du ser ingen skillnad på graden av hopplöshet i att rösta på ett parti som kontinuerligt dubblerar sina resultat och ett parti som kontinuerligt halverar sina resultat. Du har summerat er kapacitet, say no more.

För övrigt --->

Nu har dessa partier sjunkit ännu mer, och har bara 1.2 procent!

(FB) Partierna utanför riksdagen har inte ens 2% (sep 2026)

- Tidö ökar!
- L rusar!
- Jackpott på söndag?
Återigen, du ser inte hur din logik brister. Du säger att man inte ska rösta på partier för att de inte får röster. Det är cirkelresonemang.

Jag kommer själv rösta L, ger dem en sista chans nu när de faktiskt har fått en nystart. Tror att de kommer kunna driva en del av samma frågor som Allard driver i ÖP.
Citera
2026-09-10, 11:35
Medlem
MrKyotos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kameroda
Återigen, du ser inte hur din logik brister. Du säger att man inte ska rösta på partier för att de inte får röster. Det är cirkelresonemang.

Jag kommer själv rösta L, ger dem en sista chans nu när de faktiskt har fått en nystart. Tror att de kommer kunna driva en del av samma frågor som Allard driver i ÖP.

Du implementerar alltså ditt eget cirkelresonemang.

L är ett annat parti under Mohamsson som kört ut de vänsterblivna ur partiet, därför rusar L i opinionen. Väljarna vill belöna Mohamsson.
Citera
2026-09-10, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkatt
Varför skulle det gälla just V-sympatisörer?

Det grundas på 3 faktorer.

1) V är starka i utanförskapsområdena.

2) Benägenheten att rösta är mindre i utanförskapsområdena. De partier som är starka där drabbas alltså.

3) Tredje faktorn är min magkänsla.

Jag kan alltså inte ge dig ett riktigt bra svar. Om vi jämför MP så är dom inte speciellt starka i dessa områdena och får då inte samma bortfall.

Ja mitt svar blev kanske av för mycket Åsa-Nisse stuk.
Citera
2026-09-10, 11:59
Medlem
Jag vet inte riktigt hur jag skall följa kvällen. Följa valvakan på flashback är kanske roligare än TV.

Jag förutser 3 faser (eller fasor).

Inledning kommer starka siffror för V och MP. TV 4 och SVT triumferar. Sverige räddar klimatet. Sossarna håller ställningarna bättre än förväntat.

Efter ett strömavbrott trycks SD ned ytterligare 2% och stämningen i TV stiger.

Den vuxne i rummet sitter nedtryckt i sin fåtölj.

Efter kl 23:00 kommer vändningen. Sorgsna miner. Den vuxne i rummet reser sig och rätar ut rynkorna.
Maggan är redan svartklädd.
Dyster stämning i TV-studion.

SD får tillbaka någon procent av stölden under strömavbrottet.

Ja så här kan det gå, men jag kan inte svära på att Tidö vinner.
Citera
2026-09-10, 12:01
Medlem
Citat:
Du implementerar alltså ditt eget cirkelresonemang.
Vilket?
Citera
2026-09-10, 12:08
Medlem
TonyBergmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Jag vet inte riktigt hur jag skall följa kvällen. Följa valvakan på flashback är kanske roligare än TV.

Jag förutser 3 faser (eller fasor).

Inledning kommer starka siffror för V och MP. TV 4 och SVT triumferar. Sverige räddar klimatet. Sossarna håller ställningarna bättre än förväntat.

Efter ett strömavbrott trycks SD ned ytterligare 2% och stämningen i TV stiger.

Den vuxne i rummet sitter nedtryckt i sin fåtölj.

Efter kl 23:00 kommer vändningen. Sorgsna miner. Den vuxne i rummet reser sig och rätar ut rynkorna.
Maggan är redan svartklädd.
Dyster stämning i TV-studion.

SD får tillbaka någon procent av stölden under strömavbrottet.

Ja så här kan det gå, men jag kan inte svära på att Tidö vinner.

Svt förmodligen för mig, brukar har ett par stycken i gång .
Tror precis som dig förutom strömavbrott grejen .
Tror vänstern tidigt kommer ta ut vinsten i förskott med höger kommer ikapp och förhoppningsvis går om framåt 23tiden som sist.
Maggan avgår
Citera
2026-09-10, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohanSverkersson
Angående det sista så är ungas plötsliga vänstervridning en myt. Någon sa att Ungsvenskarns tält är proppfulla med ungdomar, medan Grön Ungdoms tält gapar tomt.
Verkligheten gör ont, eller hur?
Citera
2026-09-10, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hurvardetnu
Synd för högersidan då med en bortkastad röst på AFS som inte kommer in i riksdagen.

Tycker ändå Senitos mätning var väldigt underlig med V på över 9% av rösterna efter denna storm mot V sista tiden.
Senito har för vana annars att ge SD och M höga siffror, medan S i alla undersökningar nu mera är långt under 30% vilket är spännande,vilket mycket väl kan sluta med att S är under 24% efter Söndagens val.

Jag känner mig prostituerad om jag inte röstar på det parti jag överlägset mest håller med.

I OU;s just nu är S underskattade och V överskattade. Det är som att trenderna slagit över hos mätinstituten. Dock så kommer ju V öka och S minska gentemot förra valet, men inte så grovt(tyvärr, ett S som gör rekorddåligt val hade jag firat i åratal).
Citera
2026-09-10, 13:05
Medlem
CyberIngmars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yavannanienna
Jag känner mig prostituerad om jag inte röstar på det parti jag överlägset mest håller med.

I OU;s just nu är S underskattade och V överskattade. Det är som att trenderna slagit över hos mätinstituten. Dock så kommer ju V öka och S minska gentemot förra valet, men inte så grovt(tyvärr, ett S som gör rekorddåligt val hade jag firat i åratal).

Är inte det ett känt problem med opinionsmätningar att vissa respondenter inte uppger vad de faktiskt tänker rösta på, samtidigt som vissa grupper kan vara över- eller underrepresenterade? Det kan också finnas väljare som ”lånar ut” sin partisympati för att lyfta den egna sidan. Om det får ett parti att se starkare ut kan det i sin tur skapa en känsla hos andra väljare av att ”många verkar rösta på V, varför skulle inte jag göra det?”. På så sätt kan mätningarna i sig påverka opinionen och få fler att faktiskt rösta på partiet. Jag tycker därför att man ska vara lite försiktig med att dra för stora slutsatser av de senaste mätningarna. I slutändan skulle jag finna det märkligt om S halkar under 32 procent på söndag.
Senast redigerad av CyberIngmar 2026-09-10 kl. 13:07.
Citera
2026-09-10, 13:20
Medlem
MrKyotos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kameroda
Vilket?

Kommer du inte ihåg vad du själv skrev för 30 minuter sedan?

Du röstar på L eftersom AfS minskar i vart riksdagsval.

Sedan adderar du något om att L är AfS bästa stödparti.

Lycka till med detta projekt.

Positivt dock att du röstar på L som tycks öka i opinionen.
Citera
2026-09-10, 13:36
Medlem
Citat:
Kommer du inte ihåg vad du själv skrev för 30 minuter sedan?

Du röstar på L eftersom AfS minskar i vart riksdagsval.

Sedan adderar du något om att L är AfS bästa stödparti.

Lycka till med detta projekt.

Positivt dock att du röstar på L som tycks öka i opinionen.
Jag har inte sagt något om AFS, tror du blandar ihop mig med någon annan. Jag gillar ÖP och övervägde dem, men blivit övertygad om att L kan fylla samma roll, så då räcker det med ett parti. Kanske Allard kan joina L, han känner ju Bard.

Grejen med att rösta på ett mindre parti är ju om de driver frågor som man tycker är viktiga som ingen annan driver. Då ska man rösta på dem oavsett hur små de är, förutsatt att man verkligen tycker de frågorna är viktiga.
Citera
2026-09-10, 13:55
Medlem
GanskaRoligts avatar
L kallar nu SD för rasister och Åkesson uppmanar folk att dra tillbaka sina stödröster. Vilken hönsgård.

Man kan idag bara välja mellan AFS eller klägget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in