Citat:
Ursprungligen postat av
Henselon
[/b][/b]
Hade jag varit Åkesson hade jag inte gjort något anspråk alls utan inväntat valresultatet
och sedan, efter en eventuell Valvinst, gjort vissa förhandlingar om olika Ministerposter. Men Kristersson står fast som Statsminister vad det verkar.
Det var därför jag skrev ”Morgonsoffan den 14 september”. Då valet redan är avgjort.
Jag förstår, det stod inte i klartext och blev för svårt. Men valdagen är alltså den 13 september.
Nu ska vi med Greta Gris-nivå förklara vad det betyder: Alla tanter och farbröder har lagt sina giltiga röster kl. 20 den 13 september då solen går ner. I morgonsoffan som är på morgonen, då solen går upp, den 14 september är alltså dagen efter valdagen. Då kan ingen tant eller farbror längre rösta. Det är då, med ett preliminärt valresultat, som Åkesson kan framföra att statsministerposten borde tillfalla det klart största partiet vid en majoritet.
Jag gör ofta samma misstag i arbetslivet, Jag förutsätter att personer med akademisk och naturvetenskaplig utbildning har en rudimentär läsförståelse och slutledningsförmåga som motsvarar åk 7 på 1900-talet, vilket naturligtvis är helt fel.