2026-06-13, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Beräknade riksdagsMandat

Socialdemokraterna. 114

Vänsterpartiet. 32

Miljöpartiet. 29

Centerpartiet. 20

Moderaterna. 62

Sverigedemokraterna. 69

Kristdemokraterna. 23

Om jag räknat rätt får rödgröna majoritet även utan centerpartiet. Är ju en viss uppgång för högerpopulistiska blocket - kristdemokraterna ökar, men ändå långt ifrån till massiva blåa våg som utlovats i denna tråd från högre sympatisörer. Noterbart är att socialdemokraterna går ganska dåligt, men att det är vi mån kompenseras för uppgång av vänsterpartiet och miljöpartiet? .

Vi har en massiv blå våg? Bara för att S är röda i färgen så är inte deras stenhårda ordalag om invandrings och kriminalpolitik mindre blå för det.
Citera
2026-06-13, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
Undersökningen visa också att knappt 20% av befolkningen är aktiva pedofiler, men det går ju också i linje med internationella undersökningar

Snark. Varken centerpartister eller SD;are är peddon för att en partiföreträdare är det
Citera
2026-06-13, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Katki
På måndag kommer Kalla Faktas 3e avsnitt med storsläggorna mot sd, som i reklamen presenteras som att det borde få någon att lämna för "det här klarar man inte".

Får se hur det påverkar.

Hahaha ingenlämnar av sådana skäl. Fatta det någon gång. Endast sakpolitik.
Citera
2026-06-13, 10:39
Medlem
Intressant analys av Fouad i klippet
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/svtverian-s-lagsta-notering-pa-hela-mandatperioden

Liten "varning" till vänstern om att det finns mycket osäkerheter i mätningar och att se trender i instituten inte jämföra från förra mätningen.
Senast redigerad av tjanska 2026-06-13 kl. 11:37.
Citera
2026-06-13, 11:50
Medlem
"TIDÖ" har alltså börjat att plocka in.

V växer trots islamistskandalerna. Förmodligen är V skickliga att plocka upp folk som tycker det är tråkigt att jobba. Finns många av dessa i de större städerna.

S har börjat minska, jag tror det beror på att Maggan är för svag och inga bra S-politiker träder fram.

Beträffande SD tror jag att Kalla Fakta kan ge SD en liten skjuts uppåt.
Citera
2026-06-13, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor

V växer trots islamistskandalerna. Förmodligen är V skickliga att plocka upp folk som tycker det är tråkigt att jobba. Finns många av dessa i de större städerna.

S har börjat minska, jag tror det beror på att Maggan är för svag och inga bra S-politiker träder fram.

Största delen är väl gjord innan avslöjandet i V och jag tror många svarar tidigt för att "ha det gjort", dom som tycker det är viktigt, dom som inte tycker det är viktigt glömmer den helt.
Senast redigerad av tjanska 2026-06-13 kl. 11:57.
Citera
2026-06-13, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Intressant analys av Fouad i klippet
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/svtverian-s-lagsta-notering-pa-hela-mandatperioden

Liten "varning" till vänstern om att det finns mycket osäkerheter i mätningar och att se trender i instituten inte jämföra från förra mätningen.

Naturligtvis kan folk lämna om allvarliga saker framkommer eller förundersökning inleds osv.
Citera
2026-06-13, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Katki
Naturligtvis kan folk lämna om allvarliga saker framkommer eller förundersökning inleds osv.

Det har aldrig skett innan- varför skulle det ske nu?
Citera
2026-06-13, 15:58
Medlem
Citat:

De minskar till förmån för V och Mp pga sossarnas högersväng
Citera
2026-06-13, 19:37
Medlem
Citat:
Så kan man ju också spinna det.

Skillnaden mellan blocken jämfört med Verians förra mätning är ju på marginalen. De största rörelserna är fortsatt inom blocken och Tidö behöver plocka väljare från över blockgränsen. Tiden börjar rinna ut nu.
Citera
2026-06-13, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joxmoose
Så kan man ju också spinna det.

Skillnaden mellan blocken jämfört med Verians förra mätning är ju på marginalen. De största rörelserna är fortsatt inom blocken och Tidö behöver plocka väljare från över blockgränsen. Tiden börjar rinna ut nu.

Det finns många osäkra väljare. Det finns också sådana man har fångat upp men som sedan väljer Soffan.

Vi kan nog se det som så att går det dåligt för SD så försvinner dom rösterna till EBBA....

Det är inte omöjligt att många hos V och S ändå väljer Soffan....det är bekvämare.

M har inte lyckats marknadsföra sina framgångar. Strömmer är starkare än tuffe Uffe men Strömmer flåsar fram sina budskap, det blir otydligt.

Men sammantaget tror jag ändå det blir spännande.
Citera
2026-06-13, 20:34
Medlem
Citat:
Det finns många osäkra väljare. Det finns också sådana man har fångat upp men som sedan väljer Soffan.

Vi kan nog se det som så att går det dåligt för SD så försvinner dom rösterna till EBBA....

Det är inte omöjligt att många hos V och S ändå väljer Soffan....det är bekvämare.

M har inte lyckats marknadsföra sina framgångar. Strömmer är starkare än tuffe Uffe men Strömmer flåsar fram sina budskap, det blir otydligt.

Men sammantaget tror jag ändå det blir spännande.
Detta känns som ganska mycket cope. Varför skulle V och S väljare välja soffan?

Osäkra väljare tror jag majoritet föredrar Magdalena Andersson som statsminister om jag minns rätt. Oavsett så visst osäkra väljare kan gå övervikt åt ett håll eller annan men brukar inte gå super hårt för det ena eller andra utan brukar vara väldigt lite. I ett jämt val skulle osäkra väljare kunna avgöra men inte en chans att Tidö hämtar in genom osäkra väljare med nuvarande gap.

Det skulle vara en historiskt aldrig sätt upphämtning om Tidö skulle vinna härifrån, det finns fortfarande inga tecken på ett trendbrott, valet känns redan rätt avgjort just nu. Den spännande frågan är snarare om S V MP får egen majoritet eller behöver söka stöd av C.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in