2026-09-09, 14:27
Medlem
snigel1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SwingaDeVilt
Det håller jag helt med om. Men citatet i sig är inte konstigt. Att titta bakåt är och bör inte vara prio ett när man framför en båt (om man inte backar alltså…).
I sitt sammanhang är det inte bara konstigt. Det är dåraktigt. Han har just blivit sänkt av ett stort fartyg som han haft möjlighet att upptäcka under lång tid. Om han bara.............................................. ..............................................
Citera
2026-09-09, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NisseStrut
Börjar torsdag och klar fredag, det var snabba ryck...🙄

Njae? Två dagars förhandling.
Det är väl ganska standard givet vad de står åtalade för.
Citera
2026-09-09, 14:30
Medlem
Citat:
Det håller jag helt med om. Men citatet i sig är inte konstigt. Att titta bakåt är och bör inte vara prio ett när man framför en båt (om man inte backar alltså…).

Du har i sak givetvis 100% rätt.
Sedan kan man vrida och vända på det hur man vill och tycka si eller så, att han har varit en dåre, sänkt sin familj, att ankor är gula eller att köttfärs är gott. Men det blir ju rätt ointressant.

I sak har du helt rätt.
Citera
2026-09-09, 14:45
Medlem
snigel1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Du har i sak givetvis 100% rätt.
Sedan kan man vrida och vända på det hur man vill och tycka si eller så, att han har varit en dåre, sänkt sin familj, att ankor är gula eller att köttfärs är gott. Men det blir ju rätt ointressant.

I sak har du helt rätt.
Anka fy fan, köttfärs absolut, dåre ja. Sänkt sin familj? Menar du att han torpederat sin egen båt? Skämt åsido. Han har naturligtvis inte sänkt sin familj per se. DÄREMOT har han skapat bästa möjliga förutsättningar för det som skedde, vilket kan ha en mycket stor betydelse i rättegången.
Citera
2026-09-09, 15:09
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Jag vet inte, visste inte ens att rättegången inleds.

Jag har varit mest intresserad av hur olyckan gick till och vad den berodde på, eftersom jag har en del erfarenhet av båtar och hav. Och liknande situationer, och av processen med haveriutredningar och sjöförklaringar. Ren och skär nyfikenhet, alltså.

Vad gäller efterspelet så är den enda intressanta frågan för mig hur åklagaren kunde välja att ge den ena parten hela skulden för både olyckan och dödsförvållandet. Det rimmar inte med min känsla av opartiskt, rättvist rättsväsende. Jag förstår att det skulle ha varit magstarkt att åtala snipans förare för att ha vållat sin egen hustrus och dotters död, också om det är ett faktum.

Men om man väljer att släppa den delen av olyckan av medmänskliga orsaker (och det finns juridiska principer som man kan använda sig av, så det är inget underligt i sig) så kan man inte istället göra nåt slags logisk helomvändning och lägga precis hela skulden på den andra parten. I min näsa luktar det "justitiemord", men det är en väldigt erfaren åklagare och fuppen visar tydligt att utfrågningen har varit helt opartisk och belyser klart båda parternas skuld, så jag undrar om det inte är en slags (typisk svensk) "salomonisk setup".

Dvs. det går inte att åtala "pappan" (det skulle vara väl magstarkt), och det går inte att släppa en tragisk olycka med dödsfall utan åtal och rättegång (eftersom det ÄR fråga om ett brott mot välkända sjöfartsregler som orsakat olyckan) så upplägget blir därför att skipa rättvisa "den långa vägen". Genom att lägga upp åtalet mot kapten & lots på ett sånt sätt att också om det skulle bli en fällande dom i första instans så går de fria (från de allvarligare delarna) i andra instans. Och då blir det bara en notis, om ens det. Det är ett sånt cyniskt, pragmatiskt förhållningssätt man möjligen kunde förvänta sig av en erfaren svensk åklagare, van att navigera i det svenska "mediaklimatet".

Men för att hålla koll på den saken behöver man liksom inte följa med själva rättegången...

Det beror på att du tyvärr har en snedvriden moral och dålig känsla för ansvar. Det är det brutala men sanna svaret. Ni som anser det förstår inte ansvar och vill skylla ifrån er på andra när ni gör fel.

Krånglar man inte till det för sig pga sådana orsaker finns inget märkligt med att det är mycket stor skillnad på att aktivt ha död på någon när man borde haft uppsikt genom att köra på dem och att passivt missa att ha uppsikt och därmed bli överkörd av någon som borde haft uppsikt och inte kört över dig.

Men tydligen går det att resonera helt bakvänt, hjälpt av sjövägsregler, som jag är helt säker på finns till för att sjötrafik skall flyta på och således är praktiskt betingad och därför tyvärr också komplicerar den fullständigt normala och naturliga ordningen vid ansvar att det är den aktiva och upphinnande parten som måste väja och undvika olyckan.
Citera
2026-09-09, 15:26
Medlem
Ukko-Kokkos avatar
Haverirapporter, domar och filmer för liknande olyckor

Det här är min favoritkollisionsfilm, än så länge (*):

https://www.youtube.com/watch?v=72cXekPnmhc

Filmen har lite mer dramatiska rubriker på mer dramatiska sociala medier. Jag hittade filmen tack vare rubriken:
A snipa almost gets sucked into freighter's propeller
Jag är inte helt säker på att befälhavaren på det lilla fartyget visade prov på gott sjömanskap...

En åklagare, som skiter i karriären, hade givetvis kunnat välja att enbart åtala kaptenen och lotsen på det gigantiska fartyget. Fartyget saknade ju utkikare i fören, sänkte inte farten till under 5 knop och låg alldeles för nära det lilla fartyget etc etc...

En domare hade nog ändå gett skulden till det lilla fartyget. Hela skulden.

Lite om de "starka hydrodynamiska krafterna", som vår åklagare yrade om till en början:

På Sjökrigsskolan får man lära sig Bernoullis ekvation (hög relativ hastighet, medför stort sug) för att förstå:
  • Hydrodynamiska sugeffekter, när två fartyg passerar nära varandra.
  • Squateffekter
  • Bankeffekter
  • Hur det ens är möjligt för Gladan och Falken att kryssa.

Men som framgår av filmen är det inte så enkelt vid vattenytan. Det är ju först när befälhavaren på det lilla fartyget stänger av motorn, som det går åt helvete. Trots att den relativa hastigheten då minskar.

(*)
Tyvärr lyckas jag inte hitta någon film där ett litet fartyg sugs in i ett stort fartygs propeller...
Citera
2026-09-09, 15:45
Medlem
SwingaDeVilts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snigel1
I sitt sammanhang är det inte bara konstigt. Det är dåraktigt. Han har just blivit sänkt av ett stort fartyg som han haft möjlighet att upptäcka under lång tid. Om han bara.............................................. ..............................................

Menar du att det är psykologiskt konstigt att han säger så? Faktum är ju att det redan har hänt och att han i efterhand försöker förklara varför han inte tittade bakåt. Han är ärlig, vilket ger mer i ett förhör än att han vadå, hade ältat om och om igen varför han inte tittade bakåt? Eller vad skulle han ha sagt istället? Du har ju ingen aning om hur hans tankar går annars (jag är rätt övertygad om att han antagligen ligger vaken på nätterna och ältar), men här upplever jag det som att han så gott det går försöker vara behjälplig. Alltså, människor gör ju en massa misstag varje dag och i de allra allra flesta fall leder det inte till nåt fatalt. I det här fallet ledde det till något fruktansvärt. Otrolig jävla otur. Men det blir ju feltänk om alla nu för att detta hände en enda gång ska överkompensera och titta mer bakåt än framåt. Men det är väl inte det du menar? Men jag har svårt att tolka vad du vill få fram? Jag håller helt med om att han borde ha tittat bakåt då och då, men jag tycker det är rent svartmålande att bara för att man tycker att han gjorde fel gällande utkiken också försöka driva att det han säger efteråt på något sätt också är klandervärt. Man får försöka hålla isär saker.
Citera
2026-09-09, 15:49
Medlem
snigel1s avatar
Citat:
Menar du att det är psykologiskt konstigt att han säger så? Faktum är ju att det redan har hänt och att han i efterhand försöker förklara varför han inte tittade bakåt. Han är ärlig, vilket ger mer i ett förhör än att han vadå, hade ältat om och om igen varför han inte tittade bakåt? Eller vad skulle han ha sagt istället? Du har ju ingen aning om hur hans tankar går annars (jag är rätt övertygad om att han antagligen ligger vaken på nätterna och ältar), men här upplever jag det som att han så gott det går försöker vara behjälplig. Alltså, människor gör ju en massa misstag varje dag och i de allra allra flesta fall leder det inte till nåt fatalt. I det här fallet ledde det till något fruktansvärt. Otrolig jävla otur. Men det blir ju feltänk om alla nu för att detta hände en enda gång ska överkompensera och titta mer bakåt än framåt. Men det är väl inte det du menar? Men jag har svårt att tolka vad du vill få fram? Jag håller helt med om att han borde ha tittat bakåt då och då, men jag tycker det är rent svartmålande att bara för att man tycker att han gjorde fel gällande utkiken också försöka driva att det han säger efteråt på något sätt också är klandervärt. Man får försöka hålla isär saker.
Bra att han beskrev det som han gjorde. Det bevisar hur aningslöst han betedde sig.
Citera
2026-09-09, 16:27
Medlem
Citat:
Jag tror att du slösar din tid på att diskutera med en snigel. Det finns givetvis ett fundamentalt feltänkt i resonemanget att fritidsbåtens förare orsakade olyckan genom att inte kompensera för lotsens inkompetens, slarv och misstag.
Citera
2026-09-09, 16:31
Medlem
Klommeroxs avatar
Har någon lagt upp en länk till Fuppen? Om så, lyckas jag ändå inte hitta den. Kan någon vänlig själ lägga upp den?
Citera
2026-09-09, 16:34
Medlem
Iaghs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klommerox
Har någon lagt upp en länk till Fuppen? Om så, lyckas jag ändå inte hitta den. Kan någon vänlig själ lägga upp den?

Kolla inlägg #2 i tråden
Citera
2026-09-09, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Ingen aning.
Men varför tycker du att det är olustigt?

Jo, det är ju inte bilden på passet i sig, utan bilden på kaptenen i passet, som jag undrar över. Brukar bilder på misstänkta personer förekomma i maskade FUPar? Varför är inte bilden på kaptenen maskad? Jag får en känsla av att det beror på hans ryska medborgarskap och detta tycker jag är olustigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in