2026-09-02, 11:58
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Ja, det går ju att köpa en modell som man kör i sin egen miljö och därmed inte läcker data.
Ja men för Försäkringskassans syften torde smidigare lösningar gå att köpa.
Det är naturligt att många företag har behov att sekretess kring all sin data. Jag tror alla stora ai leverantörer erbjuder det.
När det kommer till militära saker är det nog egna servrar som gäller.
Citera
2026-09-02, 11:59
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blindpilot
Nej. Men dom är bättre på att översätta hela texter. Om man har 10 sidor tex.
Säkerheten finns enbart om det är företags abonnemang där olika överenskommelser gjorts angående hantering av datan.

Citat:
Försäkringskassan likt alla statliga organ har anställt samhällets idioter.
Resten som presterar gör det privat.
Jo, jag har märkt att det till exempel finns människor som, när de deltar i debatten på ett internetforum, inte alls kollar vad själva debatten handlar om utan bara går in och skriver sina åsikter om någonting, trots att det inte har med ämnet att göra. Det är sådana människor de anställer på statliga myndigheter.
Citera
2026-09-02, 12:03
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Jo, jag har märkt att det till exempel finns människor som, när de deltar i debatten på ett internetforum, inte alls kollar vad själva debatten handlar om utan bara går in och skriver sina åsikter om någonting, trots att det inte har med ämnet att göra. Det är sådana människor de anställer på statliga myndigheter.

Dom flesta stora företag har idag AI i sin verksamhet.
Men företages abonnemang har säkerhets och sekretess som en viktig punkt. Fullt naturligt om bolag ska betala för tjänsten överhuvudtaget.
Du kan skicka din ansökan till forsakringskassan@idiot.se
Citera
2026-09-02, 12:04
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwe67
https://www.arbetsvarlden.se/anvande-google-translate-pa-jobbet-blir-rattssak/

Givetvis skall dem dömas och sparkas ut med fötterna före. Vilka idioter jobbar på kassan?
Det finns till och med folk som jobbar på försäkringskassan som är så pass korkade att de inte ens vet när man ska använda ”de” eller ”dem”. Inte så många kanske, men det räcker ju med att man visat sin inkompetens en gång, så har man förlorat förtroendet.
Citera
2026-09-02, 12:08
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Dom flesta stora företag har idag AI i sin verksamhet.
Men företages abonnemang har säkerhets och sekretess som en viktig punkt. Fullt naturligt om bolag ska betala för tjänsten överhuvudtaget.
Du kan skicka din ansökan till forsakringskassan@idiot.se
AI kan vara väldigt användbart. Ett användningsområde är att hjälpa människor som inte behärskar svensk grammatik att rätta sina texter innan de publicerar dem. Det borde fler utnyttja.
Citera
2026-09-02, 12:10
Avstängd
Citat:
AI kan vara väldigt användbart. Ett användningsområde är att hjälpa människor som inte behärskar svensk grammatik att rätta sina texter innan de publicerar dem. Det borde fler utnyttja.

Det är fullt möjligt. Men knapprandes på en telefon med en imbecill som mottagare har det ju otrolig lite betydelse.
Det kostar token och framför allt tid. Sällan värt det.
Citera
2026-09-02, 12:13
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S0urce
Ja, en copy-paste kanske inte var så himla smart av dem. Jag tycker det här framstår ändå som ett ganska klassiskt oaktsamt misstag, särskilt eftersom det nämns att de använde ett verktyg som enligt myndighetens egna regler fick användas.

Jag skulle gissa på att straffet bör rimligen landa i låga böter, tillsammans med en varning eller motsvarande disciplinpåföljd. Förmodligen kommer de dessutom att tvingas genomgå obligatorisk utbildning i hur känsliga uppgifter får hanteras.

Jag kan nästan lova att Försäkringskassan kommer dessutom att införa tydligare rutiner efter det här haha.
Jag tycker att de inte borde få något straff alls. Åtminstone inte om det inte går att visa att de fått tydliga instruktioner om att de inte får använda internetbaserade översättningsprogram.

Däremot kan man undersöka om deras arbetsledning brustit i sina plikter. Har de underlåtit att förvissa sig om att deras underlydande hade nödvändiga kunskaper för att hantera sekretessbelagd information?

Och givetvis måste Försäkringskassan utarbeta rutiner för hur detta ska hanteras i framtiden.
Citera
2026-09-02, 12:28
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Jag är helt övertygad om att om man har ett strikt krav att personuppgifter inte får föras utanför Sveriges gränser kan man inte använda någon som helst elektronisk kommunikation. I princip allting man gör på en dator eller telefon idag tar en sväng till främst USA där datan analyseras och lagras. Inte bara det som skrivs utan även det som sägs.

Jag tror de flesta till exempel har upplevt hur de plötsligt får reklam för någonting de bara talat om i telefonen.

Så är det. Det är därför folk på tex Försvarsmakten får lägga in sina mobiler i så kallade ”bruslådor” när de har möten om känsliga saker. Vi lever i en sjuk värld.
Citera
2026-09-02, 12:46
Medlem
Citat:
Jag tycker att de inte borde få något straff alls. Åtminstone inte om det inte går att visa att de fått tydliga instruktioner om att de inte får använda internetbaserade översättningsprogram.

Däremot kan man undersöka om deras arbetsledning brustit i sina plikter. Har de underlåtit att förvissa sig om att deras underlydande hade nödvändiga kunskaper för att hantera sekretessbelagd information?

Och givetvis måste Försäkringskassan utarbeta rutiner för hur detta ska hanteras i framtiden.

Det måste ha funnits något tidigare utbildningstillfälle kring hantering av sekretessbelagd information. Vanligtvis brukar man också få ett godkännande eller en behörighet från ansvarig person för att utföra en viss arbetsuppgift.

Jag kan tänka mig att man många gånger väljer att låtsas som att ingenting har hänt. Det man inte känner till kan ju heller inte skada någon.
Citera
2026-09-02, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnker
Inte konstigt om de blir av med jobbet, MEN den som tror att Google på riktigt skulle använda dessa personuppgifter till någonting är inte annat än en konspirationsteoretiker.

Riktigt så enkelt är det inte hur "goda" Google än verkar i frågan eller uppger sig vara.
Input och output används för att träna deras översättningsmodeller.
Finns exempel där folk matat in nåt obskyrt på Somali och vid översättning till engelska fått ut meningar som uppenbart varit från privata dokument (troligen modellen som hallucinerar när det inte finns så mycket att gå på). Liknande exempel finns från ChatGPT.

Ska man använda amerikansk moln-IT, AI osv för företags/myndighetsanvändande får man inte ha mer än måttfulla sekretesskrav och dessutom betala för företagsvarianten av detta. I de flesta av dessa företagsprenumerationer ingår det nämligen i avtalet att AI-modeller och liknande inte kommer att tränas på input. Troligen är möjligheterna att stämma dem för övertramp ändå "sådär", men då har man iallafall tagit ett steg åt rätt riktning i frågan.

Gratis privatanvändande ska det förutsättas att de inte är så hemliga kring datan för. De får ju inte in några pengar och då måste datan i ditt privatkonto egentligen vara produkten.
Citera
2026-09-02, 13:33
Medlem
Hur kan Försäkringskassan veta att kollegorna använt Google translate och vilken text som lagt in i translate?
Citera
2026-09-02, 13:36
Medlem
Citat:
Vadå visste inte? Vad fan tror du händer med datan?
Att det sitter en liten neger i din laptop och översätter ?

Haha, att den översätter. Inte fan har man gått med på att den ska spara uppgifterna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in