2026-09-02, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskelpoo
Hur kan Försäkringskassan veta att kollegorna använt Google translate och vilken text som lagt in i translate?

Förmodligen har de i förbifarten nämnt att de har översatt dokument där. Sånt här kan folk säga på personalmöten utan att tänka sig för: ”Jag har upptäckt ett jättebra sätt att spara tid - man kan översätta hela dokument i Google translate! Det gör jag hela tiden och det funkar jättebra.”

Sen är det någon chef/GDPR-mupp som reagerar och så är hjulet igång.
Citera
2026-09-02, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Försäkringskassan borde väl ha kommunicerat ut vilka tjänster som är godkända och vilka som inte är det? Låter lite väl hårt att sparka de anställda för detta, om de inte blivit tillsagda av ledningen tidigare.
Klart dom ska ha sparken. Dom läckte sekretess material
Citera
2026-09-02, 15:05
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S0urce
Det måste ha funnits något tidigare utbildningstillfälle kring hantering av sekretessbelagd information. Vanligtvis brukar man också få ett godkännande eller en behörighet från ansvarig person för att utföra en viss arbetsuppgift.

Jag kan tänka mig att man många gånger väljer att låtsas som att ingenting har hänt. Det man inte känner till kan ju heller inte skada någon.
Jo, så kan det ju vara. Men det kan lika gärna vara så att de inte alls fått vare sig utbildning eller information. Jag vet inte hur de jobbar på försäkringskassan, men jag vet till exempel kanslister i annan offentlig verksamhet som börjat jobba direkt utan minsta introduktion till jobbet.

Sen är det lite knepigt, för egentligen var väl inte informationen sekretessbelagd? Det var bara det att den inte fick spridas enligt GDPR. Och det var ingen som lidit någon direkt skada. Det var bara för att någon råkade upptäcka att handläggarna hade använt internetbaserade översättningsprogram som det blev ett problem.
Citera
2026-09-02, 15:14
Medlem
MagisterBisters avatar
Den enda lösningen på problemet är att Försäkringskassan slutar att agera översättningsbyrå. De som lämnar dokument på annat språk än svenska får själv ombesörja översättningen.

Som exempel så behövde jag i ett sammanhang lämna mitt personbevis till en myndighet i ett annat europeiskt land. Det hjälpte inte att jag hade ett personbevis på engelska och det enda som finns att översätta är typ ”First name” och ”Date of birth”, så vilken högstadieelev som helst hade förstått. Jag var tvungen att skicka personbeviset till en licensierad översättare och lämna den stämplade och underskrivna översättningen till myndigheten. Kostade närmare en tusenlapp, dessutom.
Citera
2026-09-02, 15:54
Medlem
Carl-Ann von ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av obey.cannibal
Vad är det för idioter som behöver använda google translate?

Och varför är sidan tillåten istället för att blockera den om det är risk att använda?
Ingen myndighet fungerar idag i Sverige. FM inget undantag. Lika bra att lägga ner Sverige.
Citera
2026-09-02, 16:44
Medlem
whogivesafucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Den enda lösningen på problemet är att Försäkringskassan slutar att agera översättningsbyrå. De som lämnar dokument på annat språk än svenska får själv ombesörja översättningen.

Som exempel så behövde jag i ett sammanhang lämna mitt personbevis till en myndighet i ett annat europeiskt land. Det hjälpte inte att jag hade ett personbevis på engelska och det enda som finns att översätta är typ ”First name” och ”Date of birth”, så vilken högstadieelev som helst hade förstått. Jag var tvungen att skicka personbeviset till en licensierad översättare och lämna den stämplade och underskrivna översättningen till myndigheten. Kostade närmare en tusenlapp, dessutom.

Helt rätt. Kan se att engelska kan gå bra också. Men annars får den som skall fylla i någon blankett själv leta upp någon som kan språket.
Och vad händer om FK-nissen skulle göra fel i översättningen? Då är ju denne ansvarig enligt mig.
Citera
2026-09-02, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenpaallt
Nu har jag visligen aldrig använt den för jobbet men jag vet att mina kollegor gör detta. Visste inte att google tar dessa uppgifter.
Det här var väldigt intressant.

Då borde du läsa grundläggande info om dessa tjänsterna. Så jäkla skrämmande att personer som dig lyckas undvika denna kunskapen
Citera
2026-09-02, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnker
Inte konstigt om de blir av med jobbet, MEN den som tror att Google på riktigt skulle använda dessa personuppgifter till någonting är inte annat än en konspirationsteoretiker.
Du har ingen koll på hur stor marknaden för personuppgifter är? Alla dessa techbolag sparar ALLT eftersom datan är guld värd för riktad marknadsföring. Det är dags att vakna, läs sakta: om du inte betalar för en produkt är DU produkten. Tror du verkligen att Big Tech tillhandahåller plattformarna gratis för att vara bussiga? Jösses…

Foliehatt my ass. Varför tror du att t.ex. Icogni eller diverse VPN-tjänster existerar?
Citera
2026-09-02, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenpaallt
Haha, att den översätter. Inte fan har man gått med på att den ska spara uppgifterna.
Ordningsfråga: Hur ska Ai kunna föra ett längre resonemang med dig om den inte sparar och kommer ihåg vad ni pratade om för 10 minuter sen?
Citera
2026-09-02, 19:39
Medlem
Hade jag som svensk lämnat samma handling på myndighet i landet som personen som lämnade in ansökan i Sverige så tror jag resultatet blivit ett helt annat.

Där hade nog inte AI och Google translate använts kanske använder de en piska för att påtala att man inkommer med handling på fel språk eller ett svärd för att göra ärendet klart en gång för alla.
Citera
2026-09-02, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Festmulatt
Du har ingen koll på hur stor marknaden för personuppgifter är? Alla dessa techbolag sparar ALLT eftersom datan är guld värd för riktad marknadsföring. Det är dags att vakna, läs sakta: om du inte betalar för en produkt är DU produkten. Tror du verkligen att Big Tech tillhandahåller plattformarna gratis för att vara bussiga? Jösses…

Foliehatt my ass. Varför tror du att t.ex. Icogni eller diverse VPN-tjänster existerar?

Du blandar äpplen och päron. Att plattformar samlar in och använder sig av personuppgifter på olika sätt är självklart. Det betyder dock inte att personuppgifter i en enstaka översättning på Google translate är av något som helst intresse för Google och att uppgifterna riskerar att läcka ut på ett sätt som gör att inblandade går att identifiera. Då är det större risk att en abborre simmar upp genom avloppet och simmar runt i din toalettstol nästa gång du lyfter på locket.
Citera
2026-09-02, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnker
Du blandar äpplen och päron. Att plattformar samlar in och använder sig av personuppgifter på olika sätt är självklart. Det betyder dock inte att personuppgifter i en enstaka översättning på Google translate är av något som helst intresse för Google och att uppgifterna riskerar att läcka ut på ett sätt som gör att inblandade går att identifiera. Då är det större risk att en abborre simmar upp genom avloppet och simmar runt i din toalettstol nästa gång du lyfter på locket.
Det finns inte längre några ”äpplen och päron”, allt är fruktsallad. Gränserna mellan olika områden är bortsuddade. ALLT är av intresse, varför samlas synbart meningslösa uppgifter i sinnessjuka databerg (”Big Data”) om inte för ekonomiska syften? Förstå värdet av systematiskt insamlad data istället för att köpa förklaringen ”Trust us, bro. Vi raderar grejerna, vi lovar”. 👍🏼

Tror du verkligen Google är rädda för att bli påkomna? Alphabet Inc har så mycket pengar att de utan problem betalar vilket miljardskadestånd EU än kastar mot dem. Du lever kvar på 80-talet när datorerna fortfarande var framtidens ”frälsare”, idag är datorerna dina fångvaktare utan att du ens märkt det.

Jag har rätt, du har kronfel. Du kan gott tro att jag är en foliehatt, jag kunde faktiskt inte bry mig mindre.

Färdigdiskuterat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in