Citat:
Ursprungligen postat av
Bonnker
Du blandar äpplen och päron. Att plattformar samlar in och använder sig av personuppgifter på olika sätt är självklart. Det betyder dock inte att personuppgifter i en enstaka översättning på Google translate är av något som helst intresse för Google och att uppgifterna riskerar att läcka ut på ett sätt som gör att inblandade går att identifiera. Då är det större risk att en abborre simmar upp genom avloppet och simmar runt i din toalettstol nästa gång du lyfter på locket.
Det finns inte längre några ”äpplen och päron”, allt är
fruktsallad. Gränserna mellan olika områden är bortsuddade. ALLT är av intresse, varför samlas synbart meningslösa uppgifter i sinnessjuka databerg (”Big Data”) om inte för ekonomiska syften? Förstå värdet av systematiskt insamlad data istället för att köpa förklaringen ”Trust us, bro. Vi raderar grejerna, vi lovar”. 👍🏼
Tror du verkligen Google är rädda för att bli påkomna? Alphabet Inc har så mycket pengar att de utan problem betalar vilket miljardskadestånd EU än kastar mot dem. Du lever kvar på 80-talet när datorerna fortfarande var framtidens ”frälsare”, idag är datorerna dina fångvaktare utan att du ens märkt det.
Jag har rätt, du har kronfel. Du kan gott tro att jag är en foliehatt, jag kunde faktiskt inte bry mig mindre.
Färdigdiskuterat.