2026-09-02, 07:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenpaallt
Nu har jag visligen aldrig använt den för jobbet men jag vet att mina kollegor gör detta. Visste inte att google tar dessa uppgifter.
Det här var väldigt intressant.
På riktigt? Man tar något och klistrar in hos ett företags tjänst och trycker enter, men tror inte att företaget läser och sparar dessa uppgifter?
Citera
2026-09-02, 07:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwe67
https://www.arbetsvarlden.se/anvande-google-translate-pa-jobbet-blir-rattssak/

Givetvis skall dem dömas och sparkas ut med fötterna före. Vilka idioter jobbar på kassan?

Ja, en copy-paste kanske inte var så himla smart av dem. Jag tycker det här framstår ändå som ett ganska klassiskt oaktsamt misstag, särskilt eftersom det nämns att de använde ett verktyg som enligt myndighetens egna regler fick användas.

Jag skulle gissa på att straffet bör rimligen landa i låga böter, tillsammans med en varning eller motsvarande disciplinpåföljd. Förmodligen kommer de dessutom att tvingas genomgå obligatorisk utbildning i hur känsliga uppgifter får hanteras.

Jag kan nästan lova att Försäkringskassan kommer dessutom att införa tydligare rutiner efter det här haha.
Citera
2026-09-02, 07:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Berkut
På riktigt? Man tar något och klistrar in hos ett företags tjänst och trycker enter, men tror inte att företaget läser och sparar dessa uppgifter?

Låter som en självklarhet men lika självklarhet för mig åt andra hållet. Jag är väl för naiv när det kommer till information sparande.
Citera
2026-09-02, 07:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noseone
Bara att du inte förstått att Google spar uppgifterna borde resultera att du blir av med jobbet oavsett om du använder det eller ej.

Tack, jag är nog lite naiv för den här världen.
Citera
2026-09-02, 07:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Hur kan man INTE känna till det..?!?

Bra fråga, jag är väl för naiv eller okunnig för att tror för att ett översättningsprogram sparar information som man översätter.
Citera
2026-09-02, 07:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RandomWanderer
Så du förstod aldrig att allt du skriver går till en enorm serverhall och sen får du resultatet tillbaka ?

Så som hela internet har fungerat sen dag 1 ??

Inte ens att media varje vecka skriver om dessa serverhallar som byggs ut för AI ??

Faktiskt inte. Jag är faktiskt helt okunnig hur internet fungerar.
Citera
2026-09-02, 08:38
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlyatMan
Ingen AI tjänst som inte är svenskt är godkänt!
Man måste maska känsliga uppgifter. I det hör fallet hade det troligen räckt med maskning på namn och personnummer!
OK, jag förstår. Jag jobbar inte i offentlig sektor, så jag vet inte exakt hur det går till. Egentligen kan man ju tycka att de som använder Försäkringskassans tjänster också borde kunna kommunicera på svenska.
Citera
2026-09-02, 09:48
Medlem
BlyatMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
OK, jag förstår. Jag jobbar inte i offentlig sektor, så jag vet inte exakt hur det går till. Egentligen kan man ju tycka att de som använder Försäkringskassans tjänster också borde kunna kommunicera på svenska.

Jag tror att de kommunicerar på svenska/engelska, vi vet inte vad det är för dokument de har valt att översätta. Kanske från ett läkarbesök i Tyskland med tillhörande journaler?
Jag jobbar inom privat sektor och om min chef hade sett mig använda AI med känsliga uppgifter så hade även jag fått problem.
Citera
2026-09-02, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Jag skulle bli förvånad om anställda på försäkringskassan inte har kunskap om gdpr och skvätter personuppgifter omkring sig.

Oavsett så måste arbetsgivaren se till att det finns adekvata verktyg för att utföra jobbet. Annars är ju risken att folk tar de genvägar som behövs.
Citera
2026-09-02, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brain Damage
Är inte det lite samma sak som jag skrev? Språkkravet ska naturligtvis även gälla dokument. De får gå till en ackrediterad översättare med sina dokument, även svenskar med sådana dokument. Lika för alla.

Vilka är "de" här?
Försäkringskassan?
Citera
2026-09-02, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Oavsett så måste arbetsgivaren se till att det finns adekvata verktyg för att utföra jobbet. Annars är ju risken att folk tar de genvägar som behövs.

Att översätta från Svenska till arabiska så den anställde kan läsa på sitt hemspråk eller vad menar du?
Citera
2026-09-02, 10:32
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenpaallt
Nu har jag visligen aldrig använt den för jobbet men jag vet att mina kollegor gör detta. Visste inte att google tar dessa uppgifter.
Det här var väldigt intressant.

Vadå visste inte? Vad fan tror du händer med datan?
Att det sitter en liten neger i din laptop och översätter ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in