2026-09-01, 09:21
Medlem
https://www.arbetsvarlden.se/anvande-google-translate-pa-jobbet-blir-rattssak/
Citat:
De två anställda på Försäkringskassan som anmälts till personalansvarsnämnden, PAN, för att ha röjt känsliga personuppgifter via AI, blir nu föremål för rättsväsendet. Detta efter att nämnden på torsdagen beslutade om åtalsanmälan.

Citat:
Arbetsvärlden har tidigare rapporterat om att de två anställda översatt dokument genom Google Translate utan att först rensa ut känsliga personuppgifter. I och med detta har uppgifterna laddats upp på Googles servrar och riskerar därmed ha läckt till företagets AI-tjänst.
Givetvis skall dem dömas och sparkas ut med fötterna före. Vilka idioter jobbar på kassan?
Citera
2026-09-01, 09:25
Medlem
Nu har jag visligen aldrig använt den för jobbet men jag vet att mina kollegor gör detta. Visste inte att google tar dessa uppgifter.
Det här var väldigt intressant.
Citera
2026-09-01, 09:42
Medlem
triptykens avatar
Det är pissvårt inom licenser mm också.

Ni som har koll på FOSS licenser som GPL och BSD vet. AI producerade saker kan inte licensieras på samma sätt och när man använder LLMs med udda licenser och sen försöker tuta in det producerade i ett större projekt under en annan licens riskerar det större projektet att förlora sin licens.

Samma här: om du jobbar med sekretess kan det vara svårt att ha översikt i hur olika saker läcker info. Att translate skulle spara frågorna och svaren är nog inte en allmän kunskap.
Citera
2026-09-01, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Samma här: om du jobbar med sekretess kan det vara svårt att ha översikt i hur olika saker läcker info. Att translate skulle spara frågorna och svaren är nog inte en allmän kunskap.

Ja, det är därför viktigt att man tydligt kommunicerar vilka verktyg som.är tillåtna (och att alla andra är förbjudna) men också att man är lyhörd för vilka behov som finns i organisationen och ser till att det finns godkända verktyg som uppfyller dem.

Nekar man tex att tillhandahålla ett lämpligt översättnings verktyg så ska man ju inte bli förvånad om folk tar till Google Translate, alla vill ju utföra sitt jobb.
Citera
2026-09-01, 10:37
Medlem
Vad är det för idioter som behöver använda google translate?

Och varför är sidan tillåten istället för att blockera den om det är risk att använda?
Citera
2026-09-01, 10:57
Medlem
Inte konstigt om de blir av med jobbet, MEN den som tror att Google på riktigt skulle använda dessa personuppgifter till någonting är inte annat än en konspirationsteoretiker.
Senast redigerad av Bonnker 2026-09-01 kl. 11:00.
Citera
2026-09-01, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av obey.cannibal
Vad är det för idioter som behöver använda google translate?

Personer som behöver översätta dokument. Är du t.ex. bra på arabiska?
Citera
2026-09-01, 11:02
Medlem
Brain Damages avatar
Inför språkkrav på de som ska ha ut pengar från FK. Jag utgår från att det inte är engelska dessa stackars tjänstemän var satta att försöka tyda. I min värld bör de befordras för att dom sparade in oss alla några timmar dyr konsulttjänst för översättning.
Citera
2026-09-01, 11:07
Medlem
Tomtekukars avatar
Man baxnar. Google Translate är ett utmärkt verktyg. Jobbar man stycke för stycke och rensar bort personuppgifter är det inget konstigt.

Det riktigt anmärkningsvärda är ledningen. Om ett så uppenbart riskverktyg är tillgängligt utan effektiv blockering, tydliga regler, utbildning och ett fungerande godkänt alternativ, då har ledningen byggt ett system där det är lätt att göra fel, och kommer sedan på den briljanta idén att lägga hela skulden på de anställda.

Dåligt säkerhetsarbete i förväg följs av syndabocksjakt i efterhand. Det är inte ansvarstagande ledarskap.
Citera
2026-09-01, 11:13
Medlem
dobbelinas avatar
Endolo Moboko ehh nabada goggo fafa = Endolo Moboko har ont i ryggen efter oreglerat kat ätande.
Efter googles AI tjänst absorberat denna information meddelar företaget nu att AGI är framflyttat 10 år.
Citera
2026-09-01, 11:20
Medlem
Karmans avatar
Försäkringskassan borde väl ha kommunicerat ut vilka tjänster som är godkända och vilka som inte är det? Låter lite väl hårt att sparka de anställda för detta, om de inte blivit tillsagda av ledningen tidigare.
Citera
2026-09-01, 12:13
Medlem
tilsammansnus avatar
Jag gjorde några dar sen koll på detta så medan färskt i minnet, jo konversationen med AI lagras på servrar nånstans därute, låt vara sökning eller översättning. För att få ut lagrade informationen krävs en domstolsorder (subpoena) så vad är problemet ? går ju inte komma åt infon, spärrat där.

Och om man faktist får ut infon så är det en samling osammanhängande sörja som kräver rejäl analys sen att översätta dokument är ju google-translate det mest resursbesparande verktyget anser jag. Möjligtvist att man kan utelämna identifierbara namn, men säg originaltexten är på typ kinesiska då vet man inte var i texten personuppgifter står.

Allt som allt borde de anställda frias från påföljd, möjligt att man för framtida referens noterar att lämna ut namn.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in