2026-09-02, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av needAlife
Ok sorry, är bara van vid att de jag debatterar med här är boomer-gubbar så det var intressant att se din vinkel. Och tack för att du genuint vill skriva och inte bara slänga en massa okvädningsord. Ja i min mening baserat på mig själv då givetvis hade jag inte velat ha en massa regleringar för sex när jag var 15 även om jag också bara var en snorunge då. Nu låg jag aldrig med nån när jag var 15 men väl 16 och det är knappast nåt jag ångrar. Tvärtom tror jag det framförallt för män (men även kvinnor) är bra att ha gjort det så att säga. Annars får vi en massa incels sen som hatar allt. Just därför tycker jag lagen är bra som den är. Visst, rent teoretiskt är det då lagligt för Bosse 72 att trycka på en 15-årig tjej men det är nog ytterst ovanligt på laglig väg. Det har funkat hyffsat bra i alla år med 15 och att kriminalisera sex bland unga som vill ha sex är inget som gynnar nån.
Okej, jag förstår din tanke och respekterar din åsikt.
Citera
2026-09-02, 12:17
Medlem
Utseendet ska väl inte styra en sån här dom
Annars kan man alltid skylla på dålig syn, ålder eller fylla
Citera
2026-09-02, 12:26
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Max1494
Utseendet ska väl inte styra en sån här dom
Annars kan man alltid skylla på dålig syn, ålder eller fylla

Om en 13-årig tjej som ser ut som 18 år tar sig in på ett ställe med 18-års gräns, och träffar en kille där?

24-åringen på a-traktorträff tycker jag har varit oaktsam vad gäller att kontrollera ålder.
Citera
2026-09-02, 12:29
Medlem
BiskopBrasks avatar
Hejsan qwe67

För mig reser det här frågan om det är giltigt argument om jag som brottsling uppfattar om andras ålder. Då blir det så att de vanföreställningar jag som brottsling har om saker och ting blir accepterat, och då kan varje begånget brott göras ogiltigt om det är så att jag som brottsling inte trodde, visste, tyckte, kände, fattade osv.

Och när man har sex är väl personens ålder inte det som styr om fattar beslutet om att knulla eller inte knulla.

Har man inte pratat med det här barnet i förväg? Då upptäcker man ju att det här är en skum person som gränslös och om den 13 åringen ser äldre ut så kan man ju inte gå fram till alal äldre personer i samhället och ha sex med dem för att de ser äldre ut. Om man har sex med någon utan att samtala sig fram till ett samtycke måste det här vara en överfallsvåldtäkt.

Är det verkligen juridiskt okej att okunskap skulle vara giltigt för att undgå straffansvar? Jag tycker inte det.

Om våldtäktsmannen inte kunde bedöma situationen bör han låsas in av säkerhetsskäl eftersom han är en överfallsvåldtäktsman.
Citera
2026-09-02, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frukostpizza
Om en 13-årig tjej som ser ut som 18 år tar sig in på ett ställe med 18-års gräns, och träffar en kille där?

24-åringen på a-traktorträff tycker jag har varit oaktsam vad gäller att kontrollera ålder.

Nu handlade det väl om en 13-åring som ansågs se ut som 15-åring, inte 18
En 13-åring ser absolut inte ut som en 18-åring i de flesta fall
Kanske om hon har någon diagnos som gör att hon åldras snabbt och ser ut som en vuxen, kraftig övervikt mm. Eller flera lager av smink
Sen har man fortfarande ett eget ansvar att ta reda på på ålder
Citera
2026-09-02, 12:41
Medlem
David_Ss avatar
Att en vuxen man ska kunna ha sex med någon under 18 är ett skämt!!!!
Citera
2026-09-02, 12:57
Medlem
Det framgår inte i artikeln om det är flickan som har anmält mannen eller ens hur det hela har uppdagats.
Citera
2026-09-02, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Fr Domen

BO sagt att hon har varit sexuellt aktiv med 24 personer och har p-stav

Det här är då fan ingen normal/vanlig 13-åring. Det ligger en hel kennel begraven i detta fallet.
Hur har hon hunnit med detta och varför? Vad har hon för föräldrar? Finns det missbruk, historik av sexuellt utnyttjande osv? Är hon psykiskt frisk? Har hon ett förståndshandikapp? Frågorna är många.
GM verkar mest vara ett äckel till fyllo men all info som kommer fram om tjejen gör mig mörkrädd.
Citera
2026-09-02, 13:25
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myror-Elefanter
Det här är då fan ingen normal/vanlig 13-åring. Det ligger en hel kennel begraven i detta fallet.
Hur har hon hunnit med detta och varför? Vad har hon för föräldrar? Finns det missbruk, historik av sexuellt utnyttjande osv? Är hon psykiskt frisk? Har hon ett förståndshandikapp? Frågorna är många.
GM verkar mest vara ett äckel till fyllo men all info som kommer fram om tjejen gör mig mörkrädd.
Ja givetvis e det inte en "normal" 13 åring som rider hästar, pluggar och sen går och lägger sig vi har att göra med. Men det finns 12-åriga tjejer (ofta med brokig uppväxt eller med självskadebeteende, men inte alla) som haft sex med mängder när de är 13. Att hon skulle råka hamna på en EPA-träff är ju givet. Att hon letar äldre är typ också givet. Vem e det som ens har anmält det här?
Citera
2026-09-02, 13:32
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Max1494
Nu handlade det väl om en 13-åring som ansågs se ut som 15-åring, inte 18
En 13-åring ser absolut inte ut som en 18-åring i de flesta fall
Kanske om hon har någon diagnos som gör att hon åldras snabbt och ser ut som en vuxen, kraftig övervikt mm. Eller flera lager av smink
Sen har man fortfarande ett eget ansvar att ta reda på på ålder

I mitt hypotetiska exempel har man enligt lagen begränsat ansvar, i det aktuella fallet tycker jag man har gjort fel bedömning.
Citera
2026-09-02, 13:33
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av needAlife
Ja givetvis e det inte en "normal" 13 åring som rider hästar, pluggar och sen går och lägger sig vi har att göra med. Men det finns 12-åriga tjejer (ofta med brokig uppväxt eller med självskadebeteende, men inte alla) som haft sex med mängder när de är 13. Att hon skulle råka hamna på en EPA-träff är ju givet. Att hon letar äldre är typ också givet. Vem e det som ens har anmält det här?

Det är ofta kompisar eller någon förälder som hör om det, kanske någon såg/hörde om det, berättade för en förälder vad de sett/hört, som med rätta upprördes och polisanmälde.
Citera
2026-09-02, 13:36
Medlem
Majsmannen2s avatar
Ja jävlar i min låda det var många stycken. Finns då ingen anledning att tro snubben misstänkte att hon var oskuld.
Tafatthet blir väl ofta ett resultat för den som saknar erfarenhet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in