Citat:
Ursprungligen postat av
Detdundrar
Det är flera här som har ett hetsigt och otrevligt beteende. Kanske dags att vi koncentrerar oss på väsentligheter istället för att ställa varandra mot väggen och gå på om utsagor eller antydningar som kanske feluppfattats någon gång under trådens gång?
De flesta här vill väl att tråden ska gå framåt nu när vi efter så många år har kommit ända hit vad beträffar detta dåd?
Vi har ju ändå så mycken gemensam kunskap och många teser och ideer att lyfta tråden högre. Alla behöver väl inte ha rätt? Alla behöver väl heller inte känna till allehanda lagar och bestämmelser för att få uttrycka sig fritt? Känner själv olust ibland vilket är så synd när man gått och funderat på Brattåsdådet i flera års tid.
Vad bra, där är vi väldigt överens.
Jag försöker också ta hänsyn till att saker ibland kan missuppfattas i en lång tråd.
Min tidigare fråga:
”Du får gärna förklara vilken objektiv bevisning du anser utesluter andra alternativ, utan att resonemanget bygger på att JJ ljuger eller att hans berättelse är osannolik.”
var inte ställd för att sätta dig mot väggen, utan för att kontrollera om jag själv missat något i FUP eller medierapporteringen.
Jag är nog ganska tråkig

jag försöker hålla mig till vad som faktiskt går att belägga och ger mig helst inte in i diskussioner om motiv eller exakt hur morden kan ha gått till.
Den mer spekulativa delen överlåter jag gärna åt andra skribenter i tråden, vilket görs med bravur.
Om JJ döms i TR blir det för mig särskilt intressant att se hur rätten överbryggar gapet mellan DNA och själva mordgärningarna.
HD är tydlig med ordningsföljden. Domstolen ska först bedöma åklagarens bevisning. Att den tilltalade lämnat felaktiga uppgifter kan enligt HD ”i princip inte tillmätas värde som bevisning till stöd för att åklagarens påstående är riktigt” (NJA 2017 s. 316).
Om den samlade bevisningen redan når upp till utom rimligt tvivel, och JJ:s berättelse inte förmår rubba den slutsatsen, kan han naturligtvis dömas.
Men dit har inte jag kommit med den information jag tagit del av.
Jag uppfattar det ungefärligt så här:
JJ var på platsen, hade kontakt med Gerd och väskan och berättar uppenbarligen inte sanningen om vad som hände och eftersom hans förklaring är en saga måste han alltså ha begått morden.
Att polisen efter mer än 20 år genom DNA-släktforskning lyckats identifiera en person vars DNA finns i materialet är ett fantastiskt polisiärt genombrott. Och jag har själv sagt att jag tror att JJ sannolikt är skyldig.
Men sannolikt skyldig är inte det svenska beviskravet, det är utom rimligt tvivel.