2026-09-02, 09:53
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAdam
Om vi lyfter blicken lite - vad blir konsekvensen om åklagaren lyckas få lotsen och eller kaptenen fällda?
Får vi en massa fritidsbåtar som dräller runt i farlederna hur som helst då, eftersom tolkningen blir att det alltid är yrkestrafiken som ska ansvar för och hantera idioternas beteende?
Jag kanske målar f-n på väggen?
Fritidsbåtar färdas i stort sett i farleder redan idag så nån skillnad lär det inte bli.
Citera
2026-09-02, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BobbyYsin
Hej igen! Satt och kollade igenom bilderna på morgonen efter vår konversation. Jag skulle vilja påstå att man:

* T-19 min till T-6 - Ser mycket tydliga ekon från 21:08 till 21:21.30, alltså i 13 minuter. Då ligger alltså snipan 1,25-->0,5 Nm (runt 800 m) avstånd och sannolikt väl synlig visuellt (om någon bara kikade ut genom rutan, bortom grävmaskinen)
* T-10 - 21:16 girar MV tydligt styrbord (runt WP21) och hamnar på kollisionskurs. De förblir i princip rakt i vektorn fram till kollision
* T-6 (regn) - 21:21.30 dyker regnet upp och regnklutter skruvas upp en minut senare. Både före och efter justeringen (när lotsen uppenbart tittade på skärmen) är två ekon med trails väl tydliga
* T-6 till T-2 - minst ett eko är fortfarande väl synligt på radarn, trots klutter filter. Antagligen är detta broderns snipa eftersom det första ekot nu är ca 300 meter bort och hamnar i radarskugga.
* T-1 - nu försvinner det andra ekot. Avståndet är nu ca 3-400m (mindre än en avståndsring) till detta med.

Så lastfartyget hade goda 15 minuter på sig att upptäcka två snipor - de var dessutom med all sannolikhet i sikte under största delen av denna period. När lotsen justerade regnklutter syntes ekona både före och efter - mitt i hans kurslinje. Även strax innan kollision syntes fortfarande en snipa vilket borde fått lotsen att:
1) Slänga sig på mistluren,
2) Påkalla befälhavaren för att hjälpa till med utkik
3) Zooma in på radar/leka med regnkluttret för att förtydliga bilden
4) Slå av på farten/undvikande gir (det fanns gott om fritt vatten att agera på)

Jag tror inte att lastfartyget har så mycket chans att friskriva sig från denna situation. Lotsen kände uppenbarligen inget ansvar kring utkik (enbart navigation) men det hjälper föga för befälhavaren.
Det finns citat från lotsen där han säger under förhöret, "jag navigerade och höll utkik".
Citera
2026-09-02, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Om vi byter "olyckor" till "incidenter" stämmer ju detta mycket bra. Att småbåtar verkligen körs över av fartygstrafik är ju mycket sällsynt - i svenska vatten. Men att fartyg begär fritt vatten för småbåtar händer ofta.

Rättsfallet "Helga" handlar ju om detta. Tankern ville ha fri väg, påkallade detta med signal, och denna åtlyddes av en av två båtar. Den andra flyttades sig icke, framtvingade en gir, observerades, anmäldes av den uppretade lotsen(!) och åtalades (av JvR, ingen mindre).
Incidenter, helt riktigt. Och god referens.

Och motsatsen att det större fartyget inte har några som helst skyldigheter och bara "tutar och kör" utan utkik vill ju vi inte heller ha.
Citera
2026-09-02, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZilverZodde
Vilken sida i FUPen står detta på?

Pinsamt för Veri att göra dubbelfel på dubbelfel.

Avståndet mellan snipan å sjömärket kan anges exakt på metern.
En farleds bredd anges aldrig på samma sätt
Inte framför en dator nu men där finns en sjökortsskiss.
Citera
2026-09-02, 10:04
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Utmärkt tidslinje!

Jag spekulerade tidigare om att lotsen kan ha varit distraherad av sin iPad:
(FB) Fartygskollision utanför Tjörn, två personer saknas, 2026-07-28 - hittade avlidna
Han startar sin iPad vid Mitholmarna så det bör väl vara T-10? I så fall sammanfaller pysslandet med denna med kollisionskurs och det fönster på 5-6 minuter där han kan se snipan Doris på både radar och visiellt (innan förskeppet skymmer sikten).

Lotsens vittnesmål:
FUP s.322

Det kan mycket väl ha bidragit.

Som jag har förstått det har lotsen egna sjökort i sin platta, och möjlighet att koppla denna till fartygets AIS (som regelbundet uppdateras med kurs, hastighet, position etc - AIS-systemets grunddata från som sänds ut via VHF-modulen). Då startar lotsen denna navigationsdisplay som komplement till fartygets egna system.

Kanske såg lotsen detta som lämpligt om regnstörningar skulle göra det svårt att orientera fartyget korrekt i leden och radarn skulle behövas för utkik (här har radar en mycket stark särställning bland allehanda navigationshjälpmedel, eftersom den kan se sådant som ögat kanske inte kan se).

Jag tycker nog alltmer pekar på att lotsen verkligen tagit på sig uppgifter som borde åligga vaktens befäl (dvs, kaptenen). Att lotsa är inte samma sak som att ha befälet över fartyget.
Citera
2026-09-02, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Utmärkt tidslinje!

Jag spekulerade tidigare om att lotsen kan ha varit distraherad av sin iPad:
(FB) Fartygskollision utanför Tjörn, två personer saknas, 2026-07-28 - hittade avlidna
Han startar sin iPad vid Mitholmarna så det bör väl vara T-10? I så fall sammanfaller pysslandet med denna med kollisionskurs och det fönster på 5-6 minuter där han kan se snipan Doris på både radar och visiellt (innan förskeppet skymmer sikten).

Lotsens vittnesmål:
FUP s.322
Det är verkligen konstigt att inte ipaden och lotsens telefon blev tömda?
Står något från inspelningen av VDR att en email-pling hördes.
Citera
2026-09-02, 10:05
Medlem
Mer sunt förnuft, tyvärr är det ju så att experter som Ramsey väger tyngre än alla experter gemensamt är på FB.

– Fritidsbåtsförarens viktigaste navigationsinstrument är utan tvekan ögonen, säger Ramsay. Elektroniska hjälpmedel är ett stöd, men får inte ersätta uppsikten. Vid dimma eller kraftiga regnskurar bör fritidsbåtsförare undvika att ge sig ut – eller lämna farleden och vänta tills sikten förbättras

https://www.svt.se/nyheter/uutiset/sekunder-fran-fara-nar-fritidsbatar-moter-jattelika-fartyg

Utdrag ur FUP
Radarbilder med 5 minuter upplösning påvisar nederbörd som rör sig in sydväst/väst ifrån och som börjar
falla i det efterfrågade området strax innan kl. 21:00. Intensiteten ökar och når sitt maximum mellan kl.
21:20 till 21:35. Därefter minskar intensiteten och upphör helt mellan kl. 21:45 och 21:55. När den mest
intensiva nederbörden passerar visar radarekon på en intensitet av uppskattningsvis 30-40 dBZ vilket
motsvarar ungefär 5-20 mm/h

(den sistnämnda klassificeras som kraftigt regn enligt SMHI, precis under tiden för olyckan)
Citera
2026-09-02, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BobbyYsin
Det är väl just den linjen han håller konsekvent i alla förhör. Förvisso med tvivelaktig attityd och med all avsaknad av empati. Det enda som tala emot honom är ju "skämtet" på VDRn. Det finns nog god sannolikhet att lotsen klarar sig undan ansvar trots alla omständigheter.

Samtidigt hoppas jag att media och politiker ger sig på lotsväsendet; Attackerar kulturen, rutiner, och attityder. Skriver om förordningar för att lägga ansvar på lotsar som medger att fartygets befäl drar sig tillbaka o s v. Och att 2-3 huvuden rullar från Sjöfartsverket, A****s A**stam som Affärsområdes chef och chefen för Marstrandslotsarna har lite att svara på.
Ja moraliskt och formellt ansvar är ju inte alltid samma sak. Man kan ju tycka att det vore på sin plats att Lots påpekar för Kapten att vi saknar utkik och att det verkligen behövs då mycket fritidsbåtar rör sig i området. Just det senare vore rimligen i Lots uppgift att delge Kaptenen.
Citera
2026-09-02, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Det där är inte lätt att bedöma, tycker jag.

Att den drabbade båten råkar vara den, som (i sjöfartens bästa traditioner) är standby för att vid behov bistå en annan båt tycker åtminstone inte jag är förvärrande eller fel.

Det snipan kan klandras för är bristande uppsikt akteröver. Den riktningen skall vara den minst riskabla, men det är ju bara under förutsättning att upphinnande fartyg sköter SIN utkik, visuellt och med radar. Att misstänka att upphinnande fartyg inte har uppsikt, inomskärs, i en farled där det regelmässigt förekommer småbåtar kräver ju en närmast dystopisk nivå av misstro mot yrkestrafiken.

Det stämmer att det är en bedömningsfråga. Och kanske svårt.

Jag bedömer att de inte borde kört där överhuvudtaget.
Jag jämför det med folk som kör bil utan att ha körkort.
Samhället borde åtala detta i preventivt syfte. Det borde vara olagligt att framföra en båt med en kalkylerad risk. Eftersom flera personer var "under deras beskydd" som körde båtarna.
Bröderna valde att göra en farlig sak. Och riskerade andras liv.

Sen behöver de ju inte få så stränga straff.
Citera
2026-09-02, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAdam
Om vi lyfter blicken lite - vad blir konsekvensen om åklagaren lyckas få lotsen och eller kaptenen fällda?
Får vi en massa fritidsbåtar som dräller runt i farlederna hur som helst då, eftersom tolkningen blir att det alltid är yrkestrafiken som ska ansvar för och hantera idioternas beteende?
Jag kanske målar f-n på väggen?

Om du läser denna artikeln tror jag du kan vara lugn. De flesta är nog väl medvetna om att hålla uppsikt framåt och bakåt i farleder och att ge fartyg fri väg.

https://www.svt.se/nyheter/uutiset/vi-var-tvungna-att-vaja-anne-om-motet-med-fraktfartyget-vid-vaxholm
Citera
2026-09-02, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Ok, tack! Det hade jag missat!

Då har snipan av allt att döma lanternorna tända, vilket styrker det jag sagt länge och som också flera av de på plats säger, att det var mörkt, nog mörkt för dem att tända lanternorna, som fungerade.

Mörkt? Sluta ljug.

Fakta är ju ett populärt ord för dig nu när FUP släppts, så varför använder du inte det?

Fakta kring ljusförhållandena finns ju i helt avsnitt i FUP, med bilder på omständigheterna så tydliga att en femåring klarar av att bedöma att det inte rådde mörker. Ej heller skymning, då det skymmer långt efter att solen gått ner. Solen gick ner 10 minuter efter olyckan.
Framgår också i FUP, och jag har också talat om det för dig för flera veckor sedan. Skymning sker efter solens nedgång.

Som någon annan skrev för ca 5000 inlägg sedan kan det, beroende på omständigheter, vara vettigt att ha lanternor på oavsett om det är mörkt eller ej. Väder kan vara en sådan företeelse.
Ett mycket bra och förstående val av snipan alltså.
Senast redigerad av M.J.A 2026-09-02 kl. 10:16.
Citera
2026-09-02, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svempa2014
Det stämmer att det är en bedömningsfråga. Och kanske svårt.

Jag bedömer att de inte borde kört där överhuvudtaget.
Jag jämför det med folk som kör bil utan att ha körkort.
Samhället borde åtala detta i preventivt syfte. Det borde vara olagligt att framföra en båt med en kalkylerad risk. Eftersom flera personer var "under deras beskydd" som körde båtarna.
Bröderna valde att göra en farlig sak. Och riskerade andras liv.

Sen behöver de ju inte få så stränga straff.

Du delar den uppfattningen med experterna. Notera att mig veterligen så är ingen av de som finns på FB såpass erfaren kring sjöfart så att media anlitar dom, så vi får förlita oss på bättre vetande:

" – Fritidsbåtsförarens viktigaste navigationsinstrument är utan tvekan ögonen, säger Ramsay. Elektroniska hjälpmedel är ett stöd, men får inte ersätta uppsikten. Vid dimma eller kraftiga regnskurar bör fritidsbåtsförare undvika att ge sig ut – eller lämna farleden och vänta tills sikten förbättras"

https://www.svt.se/nyheter/uutiset/sekunder-fran-fara-nar-fritidsbatar-moter-jattelika-fartyg
Senast redigerad av Halfvarhovding 2026-09-02 kl. 10:22.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in