Citat:
Ursprungligen postat av
Kesolukt
Jag står inför ett litet dilemma.
Var idag på vad jag trodde ett sista möte med företagshälsovården. Men icke.
Provtagning skall ske i 6 månader till trots att jag lämnat 6 prov helt utan anmärkning, varit nykter och försökt göra mycket för min generella hälsa.
Jag vet inte riktigt varför men detta kändes som en spottloska rakt i ansiktet. Gjort allt rätt i 6 månader men, det räcker inte.
När räcker det? Fick verkligen känslan av att jag är stämplad som inget annat än en simpel alkis och jag ska behandlas som det smuts jag är.
Ska skriva på nytt kontrakt för detta på jobbet imorgon men jag är inte helt säker på att jag vill gå med på det. Jag vill inte kunna dricka. Det är inte därför.
Jag vill gå vidare. Även om jag vetat att alla tester kommer vara bra så har jag mått dåligt över detta, som att ha ett mörkt moln över sig.
Är ett jobb värt allt här i världen?
Ja det där är svårt.
Å ena sidan: de har ingen rättighet att behandla dig sämre bara för att du haft alkoholproblem. Eller lägga på nya tester bara för att de kan. Sådant kan få mig att gå i taket!
Å andra sidan (och det är den jobbiga sidan), är du verkligen helt säker på att det inte är beroendehjärnan nu som spelar dig ett spratt? Är det verkligen du som tar illa vid dig, eller är det något som försöker dra i trådarna i det fördolda?
Hur ska du kunna veta om det är rättfärdiga ilska du känner eller om du undermedvetet börjat snurra till verkligheten för att långsamt styras mot ett återfall?
Jag antar att det jag försöker säga är att skit i om du har rätt och de har fel, skit i om det är en form av bestraffning och "von oben"-attityd, de människornas åsikter betyder ändå inget. Ta de 6 tester till med ett leende på läpparna, det är som det är.
Sedan efteråt, när du klarat nästkommande 6 tester galant och du fortfarande kännet dig oförättad,
då hade jag gått upp och sagt upp mig i så fall.