2026-09-07, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knickedick108
Ja fy f-n för den tiden i livet när i princip all planering handlade om nästa fylla, nästa tillfälle att i lönndom jäkta till systemet och be för att ingen skulle komma på en. Det fanns ingen gräns för vilka lögner man kunde dra för att få en chans att hälla, bokstavligen hälla i sig sprit. Där stod sig fru, barn, vänner och arbetsgivare slätt i jämförelse. Och fan ta den som riskerade att grusa planerna, en unge som behövde hjälp eller en fru som bad om skjuts kunde utlösa ett krig om systemet snart skulle stänga för dagen. Vilken usel människa jag var..
Snart 19 månader nykter och systemet får stänga precis när de vill för min del, jag ska ändå inte dit.
Så jävla sant.
Citera
2026-09-08, 06:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Be dem (Svullo-röst) "fara ända åt h!". Får man fråga vad du jobbar med? Som chaffis, pilot etc kan det ju vara på sin plats, inte annars.
Mekaniker....
Citera
2026-09-08, 06:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Ja det där är svårt.

Å ena sidan: de har ingen rättighet att behandla dig sämre bara för att du haft alkoholproblem. Eller lägga på nya tester bara för att de kan. Sådant kan få mig att gå i taket!

Å andra sidan (och det är den jobbiga sidan), är du verkligen helt säker på att det inte är beroendehjärnan nu som spelar dig ett spratt? Är det verkligen du som tar illa vid dig, eller är det något som försöker dra i trådarna i det fördolda?

Hur ska du kunna veta om det är rättfärdiga ilska du känner eller om du undermedvetet börjat snurra till verkligheten för att långsamt styras mot ett återfall?

Jag antar att det jag försöker säga är att skit i om du har rätt och de har fel, skit i om det är en form av bestraffning och "von oben"-attityd, de människornas åsikter betyder ändå inget. Ta de 6 tester till med ett leende på läpparna, det är som det är.
Sedan efteråt, när du klarat nästkommande 6 tester galant och du fortfarande kännet dig oförättad, hade jag gått upp och sagt upp mig i så fall.

Jag känner mig inte arg. Mer ledsen över att jag gjort allt som stod i det första kontraktet, uppfyllt allt dom bett mig om, men det duger inte. Vad skulle vara annorlunda om 6 månader till? Känns som att "stämpeln" redan är satt så att säga.

Jag skulle få en vecka att tänka på saken. Men jag tror jag kommer säga upp mig, inte för att kunna dricka.

Det jag tycker är svåraste delen är ju att jag faktiskt börjar bli mig själv igen, vilket innebär att jag tar ingen skit. Om min chef säger hoppa så frågar jag inte hur högt utan varför då?
Hur mycket ska man offra bara för att chefen och rehabsamordnaren ska känna sig trygga?
Citera
2026-09-08, 06:48
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kesolukt
Mekaniker....

Kan ju vara känsligt... jag har också varit föremål för företagshälsovårdens "omsorg". Bestrid! Säg som det är, att det är integritetskränkande.
Citera
2026-09-08, 07:00
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Problemet är att HR ofta befolkas av en massa figurer som måste ha sitt existensberättigande, du hör själv; "rehabsamordnare", vad skulle han/hon syssla med om inte du fanns?

Sedan kan förstås ladicius ha rätt, att det är beroendehjärnan som spökar... skit samma, vill du ta ett järn eller två till helgen är det inget arbetsgivaren skall lägga sig i.
Citera
2026-09-08, 07:14
Medlem
Citat:
Jag känner mig inte arg. Mer ledsen över att jag gjort allt som stod i det första kontraktet, uppfyllt allt dom bett mig om, men det duger inte. Vad skulle vara annorlunda om 6 månader till? Känns som att "stämpeln" redan är satt så att säga.

Jag skulle få en vecka att tänka på saken. Men jag tror jag kommer säga upp mig, inte för att kunna dricka.

Det jag tycker är svåraste delen är ju att jag faktiskt börjar bli mig själv igen, vilket innebär att jag tar ingen skit. Om min chef säger hoppa så frågar jag inte hur högt utan varför då?
Hur mycket ska man offra bara för att chefen och rehabsamordnaren ska känna sig trygga?
Såklart ska man inte ta skit, håller helt med dig. Jag hade gjort och tänkt exakt lika dant.

Men var försiktig som fan bara, glöm aldrig hur lätt vi kan lura oss själva.
Citera
2026-09-08, 07:16
Medlem
Citat:
Problemet är att HR ofta befolkas av en massa figurer som måste ha sitt existensberättigande, du hör själv; "rehabsamordnare", vad skulle han/hon syssla med om inte du fanns?

Sedan kan förstås ladicius ha rätt, att det är beroendehjärnan som spökar... skit samma, vill du ta ett järn eller två till helgen är det inget arbetsgivaren skall lägga sig i.
Haja ja - vilka jävla titlar.. "rehabsamordnare"!?Fy fan för det moderna slaveriets byråkrati, det är perverst.
Citera
2026-09-08, 07:57
Medlem
Citat:
Kan ju vara känsligt... jag har också varit föremål för företagshälsovårdens "omsorg". Bestrid! Säg som det är, att det är integritetskränkande.
Jo jag har sagt att jag inte vill. Har ändå krigat på bra i 6 månader. Har aldrig mått bättre, vilket började vända för ca 2 veckor sen.
Och sen kom det här.
Citera
2026-09-08, 07:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Såklart ska man inte ta skit, håller helt med dig. Jag hade gjort och tänkt exakt lika dant.

Men var försiktig som fan bara, glöm aldrig hur lätt vi kan lura oss själva.
Pratade med min chef nu på morgonen. Han förstod mig ganska bra. Men vi får se vad det blir.
Det finns andra jobb om det skulle vara så.

Nej, jag är fullt införstådd med faktumet att jag är beroende och att jag inte kommer kunna dricka som en vanlig Svensson. Ingen tvekan alls.
Citera
2026-09-08, 08:02
Medlem
Citat:
Pratade med min chef nu på morgonen. Han förstod mig ganska bra. Men vi får se vad det blir.

Nej, jag är fullt införstådd med faktumet att jag är beroende och att jag inte kommer kunna dricka som en vanlig Svensson. Ingen tvekan alls.
Gött! Ja, verkligen - finns ingen anledning att sälja sitt arbete och dessutom ta skit. Kämpa på!
Citera
2026-09-08, 14:01
Medlem
Citat:

Har aldrig varit i din sits men tänker hur relationen med din chef ser ut. Är han en reko person som uppskattar dig? En kompis till mig ställdes inför ungerför samma krav som du verkar ha gjort.
Maskinchef på en passagerarfärja. Hade dock en mycket stödjande chef.

Förstår hur det måste kännas för dig att få en kalldusch efter 6 månader. Väldigt starkt presterat.

Om du trots allt bestämmer dig för att ta de här 6 ytterligare månaderna - ok då - kanske detta ändå gör ytterligare gott på något sätt. Och om du känner att du aldrig kommer att kunna dricka som en vanlig Svensson igen har du redan nu den insikten och förhoppningsvis den förmågan.

Dock tycker jag att chefen svek dig förtroendemässigt. Mister du alltså ditt jobb om du inte går med på nästa 6-månadersperiod? Trots att ni bara kom överens om en period? Frågan är, kan chefen fortsätta ställa ytterligare krav på dig fast du uppfyller allt som ni kommit överns om?

Om du gillar ditt jobb och om din chef trots allt är ganska juste, stanna kvar. Lönar sig kanske i långa loppet. Avskyr du ditt jobb så sök nytt men du kommer troligtvis att bli ombedd att uppge orsaken till att du lämnade. Tänk också på referenser och se till att du får några bra innan.

Visa dom att du kan (om det är någon som tvivlar).
Give them hell!

Lycka till och berätta gärna hur det går för dig.
Senast redigerad av Detdundrar 2026-09-08 kl. 14:05.
Citera
2026-09-08, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Detdundrar
Har aldrig varit i din sits men tänker hur relationen med din chef ser ut. Är han en reko person som uppskattar dig? En kompis till mig ställdes inför ungerför samma krav som du verkar ha gjort.
Maskinchef på en passagerarfärja. Hade dock en mycket stödjande chef.

Förstår hur det måste kännas för dig att få en kalldusch efter 6 månader. Väldigt starkt presterat.

Om du trots allt bestämmer dig för att ta de här 6 ytterligare månaderna - ok då - kanske detta ändå gör ytterligare gott på något sätt. Och om du känner att du aldrig kommer att kunna dricka som en vanlig Svensson igen har du redan nu den insikten och förhoppningsvis den förmågan.

Dock tycker jag att chefen svek dig förtroendemässigt. Mister du alltså ditt jobb om du inte går med på nästa 6-månadersperiod? Trots att ni bara kom överens om en period? Frågan är, kan chefen fortsätta ställa ytterligare krav på dig fast du uppfyller allt som ni kommit överns om?

Om du gillar ditt jobb och om din chef trots allt är ganska juste, stanna kvar. Lönar sig kanske i långa loppet. Avskyr du ditt jobb så sök nytt men du kommer troligtvis att bli ombedd att uppge orsaken till att du lämnade. Tänk också på referenser och se till att du får några bra innan.

Visa dom att du kan (om det är någon som tvivlar).
Give them hell!

Lycka till och berätta gärna hur det går för dig.
Har pratat med min chef och han förstod mig ganska bra, eller gav i alla fall det intrycket.

Det är lite därför det känns som en kalldusch. Jag har mina insikter färdiga för mig. Jag kommer inte dricka igen. Punkt slut.
Men det är ju svårt att förmedla det på ett bra sätt.

Att fortsätta provtagningen 6 månader till var företagshälsovårdens förslag. Varför vet jag inte, alla prover har varit utan anmärkning.
Man blir ju lite konspiratorisk, dom är ju säljare för sitt företag också.

Men ju mer dagen har gått känner jag mig rätt säker på min sak. Det blir ingen mer provtagning. Det är bara ett jobb.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in