2026-09-01, 19:41
Medlem
Sverige har ju förhalat införandet av euro vilket är eu lag i 23 år. Vet inte varför de inte skulle kunna förhala en fråga som denna minst lika länge. Verkar inte finnas något stöd varken politiskt eller bland befolkningen att bli av med dessa sidor. Blir till att se över en flytt tids nog. Har ett par ringa-prickar från en tid då man levde i missbruk. Tråkigt att efter man tagit sig ur den skiten (som borde betraktas som en jävla sjukdom), blivit ren och försöker bli en produktiv del av samhället så blir man portad istället.
Citera
2026-09-01, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ManZerManZour
Jag läste artikeln, den har inget med ämnet att göra.
Artiklar om offentlighetsprincipens förfall blir aldrig irrelevant!
Citera
2026-09-01, 19:57
Medlem
Citat:
https://www.krimfup.se/articles/nya-krimfup-storre-fokus-pa-artiklar-och-fordjupningar

Se på fan, nya krimfup på gång. Man kan ju fundera på vad de försöker med för fint.
Så länge de publicerar personuppgifter spelar det ju ingen roll ifall förundersökningsprotokollen är "nyhetsartiklar".
Citera
2026-09-01, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mnimn
Sverige har ju förhalat införandet av euro vilket är eu lag i 23 år. Vet inte varför de inte skulle kunna förhala en fråga som denna minst lika länge. Verkar inte finnas något stöd varken politiskt eller bland befolkningen att bli av med dessa sidor. Blir till att se över en flytt tids nog. Har ett par ringa-prickar från en tid då man levde i missbruk. Tråkigt att efter man tagit sig ur den skiten (som borde betraktas som en jävla sjukdom), blivit ren och försöker bli en produktiv del av samhället så blir man portad istället.

Det är stor skillnad.
Lagen om Euro innebär att Euro ska införas, lagen säger inte att Euro skall användas eller skall vara ett lands valuta, utan skall införas.
Alltså futurum, något alla länder måste införa någon gång, men det finns inget angivet datum när detta måste ha skett, alla EU-länder kan alltså de facto strunta i denna lagen om de vill
Att inte ha Euro bryter alltså inte mot EU-lag. Det är idag 6 Länder i EU som inte är med i Euron, 5 av dessa länder har kört Sveriges variant att bara strunta i att införa den, sjätte landet är Danmark.
Danmark valde en annan väg, de ha begärt och beviljats opt-out av EU. Danmark har alltså undantagits av den lagen.

När det gäller GDPR så är lagen redan fullt implementerad och Sverige måste följa den.
Citera
2026-09-01, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goodasstimes
Så länge de publicerar personuppgifter spelar det ju ingen roll ifall förundersökningsprotokollen är "nyhetsartiklar".

Man kan ju hoppas det.

De skriver i pressmeddelandet: "Läsare kommer enklare att kunna upptäcka journalistiskt innehåll kring personer, platser, händelser och rättsfall och därefter ta del av relaterade artiklar och fördjupningar."

De lyfter fram "personer". Dock behöver det ju inte nödvändigtvis behöver betyda alla personer med alla personuppgifter.

Formuleringarna i pressmeddelandet kanske försöker måla upp en utveckling av tjänsten på alla fronter, när sanningen kanske är att vissa delar av tjänsten försvinner och andra utvecklas. Spekulationernas tid nu.
Citera
2026-09-01, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mnimn
Du va inte OT, det var väl snarare jag som var OT i så fall. Men tack för förtydligandet. Har dock fortfarande svårt att samla hopp om att någon myndighet ser till att GDPR följs i detta fall. Men önskar något enormt. Tack till gdprwarrior i alla fall som fört denna kamp för oss alla.

Hoppas också de tar detta på allvar.
Vissa domstolar har visat positiva tecken genom att neka utlämningar och att sätta förbehåll.

Nu får vi se hur det blir när de skall tolka EU-domstolens kriterier om journalistik.
I min mening är det helt uppenbart att den nya modellen med AI-omskrivningar inte uppfyller kriterierna. Men vi får se vad våra domstolar säger.

Att utgivningsbevis inte gör att något är automatiskt undantaget GDPR är i alla fall fastslaget.
Risken är nu att det kommer gå en runda till mot EU-domstol för att klargöra tydligare vad journalistik faktiskt är.
Citera
2026-09-01, 23:02
Medlem
Tearsinrains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Det är stor skillnad.
Lagen om Euro innebär att Euro ska införas, lagen säger inte att Euro skall användas eller skall vara ett lands valuta, utan skall införas.
Alltså futurum, något alla länder måste införa någon gång, men det finns inget angivet datum när detta måste ha skett, alla EU-länder kan alltså de facto strunta i denna lagen om de vill
Att inte ha Euro bryter alltså inte mot EU-lag. Det är idag 6 Länder i EU som inte är med i Euron, 5 av dessa länder har kört Sveriges variant att bara strunta i att införa den, sjätte landet är Danmark.
Danmark valde en annan väg, de ha begärt och beviljats opt-out av EU. Danmark har alltså undantagits av den lagen.

När det gäller GDPR så är lagen redan fullt implementerad och Sverige måste följa den.
Bra inlägg och absolut inte off topic. Väldigt on topic. Ignorera trollet.

Citat:
Ursprungligen postat av Lukterna
Jag vet rättsfall där FT-mål omvandlats till T-mål, och käranden inte fått bara sänka beloppet och svarande inte gått med på att målets dras tillbaka i sin helhet just för att räntan puttat över beloppet över gränsen för ett halvt basbelopp. Med andra ord, inte en risk jag skulle ta.

Det är inte bara ansökningskostnaden som är högre för T-mål, du kan också få betala motpartens rättegångskostnader om det skiter sig av någon anledning.

Krimfjupp har alla slags domar uppe nu, även civilrättsliga, vilket är absurt med tanke på deras namn.
Tack för info! Kanske bäst att bara helt slopa kravet om ränta då? För ifall jag säger en lägre summa kan ju de då i praktiken strunta i att betala tills räntan tickat över det beloppet vilket då ställer till det för mig? Räntan som känns som en "säkerhet" att de ska betala kanske istället blir till ens nackdel då? Tycker det känns mer strategiskt än att sänka kravet och räkna på räntan?

Edit: efter ha sökt runt på det du skriver hittar jag ingen info. om det du skriver. Tvärtom så hittar jag svar på att räntan är irrelevant i det scenariot. Skulle snarare vara om jag höjde kravet över ett halvt prisbasbelopp som det kan bli ett T-mål. Räntan är ett separat yrkande.
Senast redigerad av Tearsinrain 2026-09-01 kl. 23:09.
Citera
2026-09-01, 23:23
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Tearsinrain
Bra inlägg och absolut inte off topic. Väldigt on topic. Ignorera trollet.

Tack för info! Kanske bäst att bara helt slopa kravet om ränta då? För ifall jag säger en lägre summa kan ju de då i praktiken strunta i att betala tills räntan tickat över det beloppet vilket då ställer till det för mig? Räntan som känns som en "säkerhet" att de ska betala kanske istället blir till ens nackdel då? Tycker det känns mer strategiskt än att sänka kravet och räkna på räntan?

Edit: efter ha sökt runt på det du skriver hittar jag ingen info. om det du skriver. Tvärtom så hittar jag svar på att räntan är irrelevant i det scenariot. Skulle snarare vara om jag höjde kravet över ett halvt prisbasbelopp som det kan bli ett T-mål. Räntan är ett separat yrkande.

Jag har tänkt, och det jag mindes var att käranden skrivit sin stämningsansökan så att beräkningen av ränta startade längre tillbaka i tiden, då skadan uppstod, inte från och med att dom vunnit laga kraft.

I det senare fallet så är det så som du säger i din edit, ursäkta att jag bidrog till förvirring.
Citera
2026-09-02, 02:28
Medlem
Man blir ganska mörkrädd när man inser att tråden och kampen mot att dessa sidor ska försvinna har blivit kapad av pedofiler, som blivit dömda och vill dölja sig för allmänheten så att de kan fortsätta med sin pedofili i lugn och ro. Ni behöver psykisk hjälp och bör inte ödsla er energi och tid på att försöka dölja för det vidriga handlingar ni har begått – övergrepp mot barn är inte som något annat brott, det är närmast att likna vid mord. Gör oss och alla andra en tjänst: låt bli att kommentera, lämna tråden och gå vidare. Ni har absolut ingen rätt att yttra er om integritet när ni inte ens har tagit itu med era psykiska och sexuella perversitet.
Citera
2026-09-02, 03:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av longjack1234
Man blir ganska mörkrädd när man inser att tråden och kampen mot att dessa sidor ska försvinna har blivit kapad av pedofiler, som blivit dömda och vill dölja sig för allmänheten så att de kan fortsätta med sin pedofili i lugn och ro. Ni behöver psykisk hjälp och bör inte ödsla er energi och tid på att försöka dölja för det vidriga handlingar ni har begått – övergrepp mot barn är inte som något annat brott, det är närmast att likna vid mord. Gör oss och alla andra en tjänst: låt bli att kommentera, lämna tråden och gå vidare. Ni har absolut ingen rätt att yttra er om integritet när ni inte ens har tagit itu med era psykiska och sexuella perversitet.

Det är tyvärr en insikt jag också gjort att det är många sådana här. Bara att jämföra mot vilka som är aktivast i trådar om dumpen.

Men, även om jag inte har något till övers för pedofiler är jag en stor förespråkare av andra chanser och att inte bli uthängd för alltid och att detta ska gälla alla. Även pedofiler förtjänar en andra chans och en jävla massa vård för något är ju riktigt fel där.
Citera
2026-09-02, 03:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rallykalle69
Spel för galleriet för passa in efter C-199/24.

Hur svårt kan det vara, allt som inolverar personlig integritet ska helt enkelt bort.

Hur tror du Fuplex kommer uppfylla:

Citat:
Tredjepartsöverföring: Om bolaget skickar känsliga personuppgifter (som namn och brottsrubriceringar från en dom) till en extern AI-tjänst för att generera en sammanfattning, måste de säkerställa att detta sker i enlighet med GDPR. Om den AI-servern ligger utanför EU (t.ex. i USA) och sparar datan för att träna sina modeller, kan det i sig utgöra en olaglig tredjepartsöverföring av känsliga personuppgifter.

Och för den delen, kan man anta att lexbase inte använder sig av kommersiella AI tjänster utanför EU?
Citera
2026-09-02, 06:23
Medlem
Citat:
Det är tyvärr en insikt jag också gjort att det är många sådana här. Bara att jämföra mot vilka som är aktivast i trådar om dumpen.

Men, även om jag inte har något till övers för pedofiler är jag en stor förespråkare av andra chanser och att inte bli uthängd för alltid och att detta ska gälla alla. Även pedofiler förtjänar en andra chans och en jävla massa vård för något är ju riktigt fel där.

Även jag har noll till övers för pedofiler, och fick jag bestämma, skulle en påkommen sådan inte få gå lös i samhället öht, de skulle få livstidsstraff alternativt få sitta på rättspsyk till vår herre hämtade hem dem. En majoritet som hamnat i deras våld, återhämtar sig aldrig fullt ut, blir på ett eller annat vis "funktionsnedsatta" genom livet (tillit till andra människor, rädda för det motsatta könet, rädda för relationer, anknytningsproblematik, skev sexuell bild, ångestproblematik, osv), många lindrar sina trauman med missbruk och blir utåtagerande och i sin tur farliga för andra människor, osv.

Dock är min stränga övertygelse, att om det är/ska var okej att hänga ut denna (i sammanhanget lilla) grupp, som kommer denna gräns att tänjas, bli gummiaktig likt "hets mot folkgrupp" och "förtal", och innan vi vet ordet av har fler straff slunkit igenom, och vi landar i att vi har det, som vi har det idag, och det är som de flesta vet oacceptabelt. Det är liksom inte okej, att de som begått skitbrott, ska behöva bli paria i resten av sina liv, bara för att ett fåtal lågbegåvade och girigbukar utan skrupler, ska kunna sko sig (rejält) på andra människors misstag, och i en hel del fall felaktiga domar, inblandning i domar och tvister. Huvudlöst.

Det måste finnas ett mer civiliserat alternativ än medeltida skampåle som Lexbase och Dumpen med svansar ägnar sig åt. Exakt hur det ska gå till, vet jag inte, men det bör finnas långt bättre alternativ, och rimliga alternativ bör tämligen lätt gå att finna, för en takesmedja tillsatt av riskdag och rättsväsende. Som det är idag, med Dumpen i spetsen, är det ju inte bara pedofilen som hängs ut, utan även dennes släkt, familjer, barn, vänner och bekanta, även arbetskollegor och folk inom någon intresseförening kan få blickar på sig och känna inre tvång att behöva "gå vidare", osmakligt och ovärdigt. Och de förtjänat så klart bättre.
Senast redigerad av ballkulan 2026-09-02 kl. 06:30.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in