Citat:
Ursprungligen postat av
ManZerManZour
Det är tyvärr en insikt jag också gjort att det är många sådana här. Bara att jämföra mot vilka som är aktivast i trådar om dumpen.
Men, även om jag inte har något till övers för pedofiler är jag en stor förespråkare av andra chanser och att inte bli uthängd för alltid och att detta ska gälla alla. Även pedofiler förtjänar en andra chans och en jävla massa vård för något är ju riktigt fel där.
Även jag har noll till övers för pedofiler, och fick jag bestämma, skulle en påkommen sådan inte få gå lös i samhället öht, de skulle få livstidsstraff alternativt få sitta på rättspsyk till vår herre hämtade hem dem. En majoritet som hamnat i deras våld, återhämtar sig aldrig fullt ut, blir på ett eller annat vis "funktionsnedsatta" genom livet (tillit till andra människor, rädda för det motsatta könet, rädda för relationer, anknytningsproblematik, skev sexuell bild, ångestproblematik, osv), många lindrar sina trauman med missbruk och blir utåtagerande och i sin tur farliga för andra människor, osv.
Dock är min stränga övertygelse, att om det är/ska var okej att hänga ut denna (i sammanhanget lilla) grupp, som kommer denna gräns att tänjas, bli gummiaktig likt "hets mot folkgrupp" och "förtal", och innan vi vet ordet av har fler straff slunkit igenom, och vi landar i att vi har det, som vi har det idag, och det är som de flesta vet oacceptabelt. Det är liksom inte okej, att de som begått skitbrott, ska behöva bli paria i resten av sina liv, bara för att ett fåtal lågbegåvade och girigbukar utan skrupler, ska kunna sko sig (rejält) på andra människors misstag, och i en hel del fall felaktiga domar, inblandning i domar och tvister. Huvudlöst.
Det måste finnas ett mer civiliserat alternativ än medeltida skampåle som Lexbase och Dumpen med svansar ägnar sig åt. Exakt hur det ska gå till, vet jag inte, men det bör finnas långt bättre alternativ, och rimliga alternativ bör tämligen lätt gå att finna, för en takesmedja tillsatt av riskdag och rättsväsende. Som det är idag, med Dumpen i spetsen, är det ju inte bara pedofilen som hängs ut, utan även dennes släkt, familjer, barn, vänner och bekanta, även arbetskollegor och folk inom någon intresseförening kan få blickar på sig och känna inre tvång att behöva "gå vidare", osmakligt och ovärdigt. Och de förtjänat så klart bättre.