2026-09-02, 07:39
Medlem
Det är ju en frisk fläkt att personer öppet erkänner att de tänker utnyttja utgivarbeviset för att enbart hänga ut folk Det där utgivarbeviset är satans skapelse. Har inget tillövers för personer dömda för dessa brott, men ser man det utifrån personlig integritet och GDPR så är det helt sjukt hur blå ögda Sverige varit med utgivarbeviset och liknande tänkande.

Citat:
Jonatan Alfvén säger att han inte kommer att sluta publicera dömda gärningsmäns namn och bild om han själv döms för förtal. Det enda som kommer att ändras är tillvägagångssättet, säger han.

– Jag kommer att skaffa ett utgivarbevis så att de dömda förövarna inte längre kommer kunna gå till polisen och få igång fall som går under allmänt åtal, utan om de vill polisanmäla något får de göra det under enskilt åtal, säger Alfvén.
Citera
2026-09-02, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ballkulan
Även jag har noll till övers för pedofiler, och fick jag bestämma, skulle en påkommen sådan inte få gå lös i samhället öht, de skulle få livstidsstraff alternativt få sitta på rättspsyk till vår herre hämtade hem dem. En majoritet som hamnat i deras våld, återhämtar sig aldrig fullt ut, blir på ett eller annat vis "funktionsnedsatta" genom livet (tillit till andra människor, rädda för det motsatta könet, rädda för relationer, anknytningsproblematik, skev sexuell bild, ångestproblematik, osv), många lindrar sina trauman med missbruk och blir utåtagerande och i sin tur farliga för andra människor, osv.

Dock är min stränga övertygelse, att om det är/ska var okej att hänga ut denna (i sammanhanget lilla) grupp, som kommer denna gräns att tänjas, bli gummiaktig likt "hets mot folkgrupp" och "förtal", och innan vi vet ordet av har fler straff slunkit igenom, och vi landar i att vi har det, som vi har det idag, och det är som de flesta vet oacceptabelt. Det är liksom inte okej, att de som begått skitbrott, ska behöva bli paria i resten av sina liv, bara för att ett fåtal lågbegåvade och girigbukar utan skrupler, ska kunna sko sig (rejält) på andra människors misstag, och i en hel del fall felaktiga domar, inblandning i domar och tvister. Huvudlöst.

Det måste finnas ett mer civiliserat alternativ än medeltida skampåle som Lexbase och Dumpen med svansar ägnar sig åt. Exakt hur det ska gå till, vet jag inte, men det bör finnas långt bättre alternativ, och rimliga alternativ bör tämligen lätt gå att finna, för en takesmedja tillsatt av riskdag och rättsväsende. Som det är idag, med Dumpen i spetsen, är det ju inte bara pedofilen som hängs ut, utan även dennes släkt, familjer, barn, vänner och bekanta, även arbetskollegor och folk inom någon intresseförening kan få blickar på sig och känna inre tvång att behöva "gå vidare", osmakligt och ovärdigt. Och de förtjänat så klart bättre.
Rimligaste jag läst på länge, denna jävla avhumanisering är helt sjuk. Bara för att det är så enkelt att se att en människa som gör fel är inte det nåt frikort att bete sig som en slags trofejägare! Män(för det är 90% män enl sk statistik) som slår och mördar sina partners är det jävligt lite intresse av från denna gruppen tycker jag....
Citera
2026-09-02, 09:14
Medlem
Tearsinrains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lukterna
Jag har tänkt, och det jag mindes var att käranden skrivit sin stämningsansökan så att beräkningen av ränta startade längre tillbaka i tiden, då skadan uppstod, inte från och med att dom vunnit laga kraft.

I det senare fallet så är det så som du säger i din edit, ursäkta att jag bidrog till förvirring.
Det var ju det tingsrätten ifrågasatte i min ordinarie anmälan och jag ändrade till att jag söker ränta just från när domen vunnit laga kraft.
Citera
2026-09-02, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Toppsifroppsi
Rimligaste jag läst på länge, denna jävla avhumanisering är helt sjuk. Bara för att det är så enkelt att se att en människa som gör fel är inte det nåt frikort att bete sig som en slags trofejägare! Män(för det är 90% män enl sk statistik) som slår och mördar sina partners är det jävligt lite intresse av från denna gruppen tycker jag....

Håller verkligen med. Visst, personer som ägnar sig åt pedofili och barnporr är väl att anse som "de lägst stående", det anser nog de flesta. Och visst är det föredömligt att människor arbetar för och hjälper barn/unga som blivit utsatta. Men, som vi även vet finns det patrask (på alla nivåer) som skor sig både materiellt, älskar rampljuset och som profiterar på barns olycka, även profiterar på förövarnas olycka. Mig veterligen finns det ingen som valt att bli pedofil eller som väljer att konsumera barnporr. Det är ju en störning, och i många fall en avtrubbning.

Med tanke på mängden brott som män begår mot kvinnor i form av våldtäkter, misshandlar och mord i kontrast till "övergrepp mot barn och minderåriga" borde ju uppmärksamheten vara annorlunda. Men, på ren svenska, får du ju en grannare fjäder i hatten om du "jobbar" för barn och unga, åker på en annan räkmacka, får mer rampljus och swish, än om du hade lagt samma engagemang och "jobb" för kvinnor, eller rent av hedersförtryckta kvinnor, eller varför inte förnedrade pensionärer i hemtjänst?

Att sökbara databaser ska få finnas i undantagsfall för specifika brott, kommer inte att leda till ett tryggare samhälle, det leder bara till fler brott. Sökbara databaser som de är idag har heller inte gett ett tryggare samhälle, snarare tvärtom. Brotten i Sverige har sjunkit sedan Lexbase med svans etablerade sig, tvärtom. Det har heller inte blivit färre sexuella övergrepp mot barn sedan Dumpen åkt land och rike runt och äter skräpmat och lajvar världsförbättrare.
Senast redigerad av ballkulan 2026-09-02 kl. 10:05.
Citera
2026-09-02, 10:19
Medlem
rallykalle69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ballkulan
Håller verkligen med. Visst, personer som ägnar sig åt pedofili och barnporr är väl att anse som "de lägst stående", det anser nog de flesta. Och visst är det föredömligt att människor arbetar för och hjälper barn/unga som blivit utsatta. Men, som vi även vet finns det patrask (på alla nivåer) som skor sig både materiellt, älskar rampljuset och som profiterar på barns olycka, även profiterar på förövarnas olycka. Mig veterligen finns det ingen som valt att bli pedofil eller som väljer att konsumera barnporr. Det är ju en störning, och i många fall en avtrubbning.

Med tanke på mängden brott som män begår mot kvinnor i form av våldtäkter, misshandlar och mord i kontrast till "övergrepp mot barn och minderåriga" borde ju uppmärksamheten vara annorlunda. Men, på ren svenska, får du ju en grannare fjäder i hatten om du "jobbar" för barn och unga, åker på en annan räkmacka, får mer rampljus och swish, än om du hade lagt samma engagemang och "jobb" för kvinnor, eller rent av hedersförtryckta kvinnor, eller varför inte förnedrade pensionärer i hemtjänst?

Att sökbara databaser ska få finnas i undantagsfall för specifika brott, kommer inte att leda till ett tryggare samhälle, det leder bara till fler brott. Sökbara databaser som de är idag har heller inte gett ett tryggare samhälle, snarare tvärtom. Brotten i Sverige har sjunkit sedan Lexbase med svans etablerade sig, tvärtom. Det har heller inte blivit färre sexuella övergrepp mot barn sedan Dumpen åkt land och rike runt och äter skräpmat och lajvar världsförbättrare.
Nu får det bromsas ner lite. Av många anledningar. Pedofiler är inte många till antalet, fjortisraggarna faller inte under den kategorin. Skulle gissa dom är oändligt många fler än regelrätta pedofiler.

När det kommer till olika typer av brott, lura pensionärer på deras livsbesparingar kontra någon raggar på tuttlisa F14 (som har all möjlighet att blocka, vilket hon även gör i verkligheten).

Olika typer av personrån, misshandla sambon (vanligare än regelrätta pedofiler), bidragsfusk för miljarder totalt sett som förstör för oss alla.

Listan är lång, kräver dock en objektiv, realistisk syn på det hela. Någon som är dömd för bedrägerier, missbruk m.m. låt oss publicera honom på en sida så att hen aldrig får jobb m.m. Då slutar hen nog med det. Eller? Inte så troligt, snarare att det blir värre. Men vi har varit duktiga och berättat för alla! Vilken samhällsnytta?

Med det sagt, vi har rättsväsen av en anledning - oavsett vad man gjort, att någon sort är värre än den andra är en felaktig syn - se helheten istället. Finns många sorter jag inte skulle tveka på att skada, men till vilken nytta?

Det är därför det är viktigt med GDPR, att alla upplysningstjänster / söktjänster av olika slag försvinner.

Visste du att bedrägerier drar in mer cash än droghandeln i Sverige? Men det är inget problem antar jag.
Citera
2026-09-02, 11:16
Medlem
Scrattys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManZerManZour
https://www.krimfup.se/articles/nya-krimfup-storre-fokus-pa-artiklar-och-fordjupningar

Se på fan, nya krimfup på gång. Man kan ju fundera på vad de försöker med för fint.

Ska bli spännande att se hur dom kan motivera att skriva en "artikel" om en stackars grabb som blev fälld för stöld för 3 år sedan.

För dom kommer vara tvungen att "väga" det etiska och journalistiska motiven inför varje enskilt ärende!

Varför tror dom alla att kasta FUPar genom ett Ai filter ska rädda dom!?
Citera
2026-09-02, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scratty
Ska bli spännande att se hur dom kan motivera att skriva en "artikel" om en stackars grabb som blev fälld för stöld för 3 år sedan.

För dom kommer vara tvungen att "väga" det etiska och journalistiska motiven inför varje enskilt ärende!

Varför tror dom alla att kasta FUPar genom ett Ai filter ska rädda dom!?

Min förhoppning är att de blir en tjänst helt utan personuppgifter men som har som en ingående databas av alla rättsfall där man enkelt kan navigera runt i ett komplext nätverk av dokument och saker relevant till varje enskilt fall. Som ett sammanflätat arkiv där det är enkelt att granska svenska mål och hur rättssamhället fungerar, men utan personuppgifter (förutom i kanske vissa fall med samma pressetiska regler som tidningar följer när de publicerar namn).

Kanske är det sådana planer som föranledde pressmeddelandet. Pressmeddelandet nämner ju i alla fall inte ordagrant att man fortsatt kommer kunna söka på personuppgifter eller att tjänsten "kommer fortsätta på samma sätt som tidigare".

Detta är det bästa utfallet. Alternativet är såklart att de försöker sudda ut gränserna för journalistik för att beviljas överklaga och fördröja nedstängning i X antal år.
Citera
2026-09-02, 11:32
Medlem
Scrattys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av longjack1234
Man blir ganska mörkrädd när man inser att tråden och kampen mot att dessa sidor ska försvinna har blivit kapad av pedofiler, som blivit dömda och vill dölja sig för allmänheten så att de kan fortsätta med sin pedofili i lugn och ro. Ni behöver psykisk hjälp och bör inte ödsla er energi och tid på att försöka dölja för det vidriga handlingar ni har begått – övergrepp mot barn är inte som något annat brott, det är närmast att likna vid mord. Gör oss och alla andra en tjänst: låt bli att kommentera, lämna tråden och gå vidare. Ni har absolut ingen rätt att yttra er om integritet när ni inte ens har tagit itu med era psykiska och sexuella perversitet.

Det finns många som fått sina liv förstörda för att dom begått ett brott tidigare. (Snatteri, krog fight, etc) Och ja! Det finns dom som begått värre brott som våldtäkt, barn våldtäkt! Med flera.

Dom så har majoriteten av alla som någonsin hamnat i belastningsregistret av en eller annan anledning fått sina möjligheter till arbete totalt förstört (eller kraftigt försvårat) pga sidor som Lexbase och MrKoll.

Sedan har vi sidor som Dumpen.
Från början tyckte jag faktiskt dom var vettiga och gjorde mer rätt än fel.

Dock så har det ändrats totalt nu! Dom "fiskar" efter NPF sjuka människor likväl som "riktiga" förbrytare!

Förr så gjorde dom en avvägning om personen faktiskt var autistisk eller led av andra kraftiga mentala utmaningar.

Men det fanns ändå ett argument för det Dumpen ändå gjorde. Och det var att dom publicerade sina egna fisken!
Och det är något som jag på ett vis ändå försvarar för jag anser att det faller under YTL.

Dock så ifrågasätte jag dessa gäddors familjer som blev lidande pga deras handlingar. Men det var mer en detalj.

När dom valde att leka MrKoll 2.0 så helt klart behöver dom syna sina egna handlingar om hur sidan faktiskt blev konstruerad.
Sedan när dom täppt till alla dom hålen så kan dom ju försöka igen!
Dock tror jag själv att IMY kommer ha mer än en åsikt gällande kartläggningar!
Citera
2026-09-02, 11:42
Medlem
Scrattys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rallykalle69
Nu får det bromsas ner lite. Av många anledningar. Pedofiler är inte många till antalet, fjortisraggarna faller inte under den kategorin. Skulle gissa dom är oändligt många fler än regelrätta pedofiler.

När det kommer till olika typer av brott, lura pensionärer på deras livsbesparingar kontra någon raggar på tuttlisa F14 (som har all möjlighet att blocka, vilket hon även gör i verkligheten).

Olika typer av personrån, misshandla sambon (vanligare än regelrätta pedofiler), bidragsfusk för miljarder totalt sett som förstör för oss alla.

Listan är lång, kräver dock en objektiv, realistisk syn på det hela. Någon som är dömd för bedrägerier, missbruk m.m. låt oss publicera honom på en sida så att hen aldrig får jobb m.m. Då slutar hen nog med det. Eller? Inte så troligt, snarare att det blir värre. Men vi har varit duktiga och berättat för alla! Vilken samhällsnytta?

Med det sagt, vi har rättsväsen av en anledning - oavsett vad man gjort, att någon sort är värre än den andra är en felaktig syn - se helheten istället. Finns många sorter jag inte skulle tveka på att skada, men till vilken nytta?

Det är därför det är viktigt med GDPR, att alla upplysningstjänster / söktjänster av olika slag försvinner.

Visste du att bedrägerier drar in mer cash än droghandeln i Sverige? Men det är inget problem antar jag.

Du får medhåll av mig här.

Debatten har blivit så jäkla infekterad att det I praktiken bara finns två lag.
Dom som är emot "pedofiler" och dom som är för.

Vilket är hur korkat som helst!
Jag är emot sexuella övergrepp mot barn! För ordet "Pedofil" vill jag inte ens ta i min mun!

För att jag är ingen psykolog som kan sätta den diagnosen. Dock så är jag emot övergrepp mot barn!
Sexuella övergrepp likväl övergrepp som att rekrytera bar för att mörda gängmedlemmar.

Och jag är emot skampåle mentaliteten just för att det finns stark forskning som visar på hur ineffektivt det är och när det gäller sexual brott mot barn. Så är skampåle effekten rent av farligare!

För att en man/kvinna som förlorat allt. Och aldrig kommer ges chansen att återfå något! Den personen är livsfarlig!

Förtydligande Jag är alltså emot övergrepp mot barn och ingen pedofilkramare.
Men jag stödjer inte Lexbase och Dumpens nya version av tjänst!
Citera
2026-09-02, 11:53
Medlem
Det fula är att man hamnat på dessa Lexbase och liknande bara för att man ansökt om skilsmässa. Ser väldigt dumt ut att bli hänvisad till en sån sida då genom namnsökning på youtube, och se ut som en brottsling.

Nu bor jag i Ryssland så det drabbar ingen fattig men de borde för moralens skull gallra ut sånt.

I övrigt är jag helt med på att potentiellt farliga dömda brottslingar, som sexbrottslingar, våldsverkare etc ska hängas ut.
Citera
2026-09-02, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rallykalle69

Visst kan man använda ordet pedofil lite slarvigt och överanvända det, men nog är det för många till antalet, mörkertalet är som bekant stort, och jag är inte mot en kartläggning av dessa, tvärtom, dock ska det inte var "folket" som kartlägger och hänger ut, det är polisen som ska ringa in dem, och förslagsvis låsa in dem för tid och evighet.

Jag vet inte vad du drar gränsen? Du pratar om "tuttlisa 14 år" och "fjortisraggare"? Lite märkliga ordval i sammanhanget, men det står dig fritt, vi lever i en demokrati. I min butik är det lika stötande när/om en porrskadad 40+ gubbe vill ha diverse varianter av sex med en tolvåring som en fjortonåring, skillnaden är hårfin (visst kan man lägga in ord som pre-pubertal-läggning, osv, men...), i det närmaste hårklyveri. Sexuella övergrepp är vidrigt oavsett, men självfallet vidrigare ju yngre offret år (av flertalet anledningar som de flesta begriper), det är nog de flesta överens om.
Senast redigerad av ballkulan 2026-09-02 kl. 12:54.
Citera
2026-09-02, 12:48
Medlem
Dumpen har skickat ut frågor till alla riksdagspartier angående behovet att ändra förtalslagstifningen eller ej. Svaren har sammanställts i ett dokument.

https://dumpen.se/2026/09/02/partierna-svarar-pa-fortalslagstiftningen/

Åkesson samtidigt med ett nytt inlägg om att deras största vallöfte är att ändra förtalslagen och att införa en nollvision mot sexualbrott mot barn. Folk som har brutit mot lagen och dömts för brott mot förtalslagen på detta område ska benådas av regeringen tills ny lagstiftning är på plats.

https://x.com/jimmieakesson/status/2095086425569890332

Med dessa vallöften är det inte konstigt att Dumpen nyligen lanserade sin nya tjänst Trygga Barn. Om vallöftena går att genomföra eller genomföra lagligt inom EU är en annan diskussion.
Senast redigerad av chesterflash 2026-09-02 kl. 12:51.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in