2026-09-01, 18:09
Medlem
rallykalle69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManZerManZour
https://www.krimfup.se/articles/nya-krimfup-storre-fokus-pa-artiklar-och-fordjupningar

Se på fan, nya krimfup på gång. Man kan ju fundera på vad de försöker med för fint.
Spel för galleriet för passa in efter C-199/24.

Hur svårt kan det vara, allt som inolverar personlig integritet ska helt enkelt bort.
Citera
2026-09-01, 18:12
Medlem
Citat:
https://www.krimfup.se/articles/nya-krimfup-storre-fokus-pa-artiklar-och-fordjupningar

Se på fan, nya krimfup på gång. Man kan ju fundera på vad de försöker med för fint.

Jahapp, då blir det Krimfup med AI artiklar för några journalister finns då fan inte med i den parasit klanen. Extra tydligt när Fuplex AB har 1-4 anställda.

Ungefär som när de säger att de har jurister som jobbar på Raderanamn.se.

Hoppet mot AI artiklar är förmodligen Attunda i närmsta hand eller tror ni vi måste vänta på en ny hjälte som driver en process mot detta och EU måste rycka in igen? Har inte mycket hopp när det kommer till IMY.
Citera
2026-09-01, 18:34
Medlem
Citat:

Jag känner en sån uppgivenhet vid tanken på att detta kommer dra ut för evigt (läs 4+ år). Säkert mest domedagstankar. Men vem vet vad svenska byrokratin kan tillåta med hjälp av politiker med populistiska agendor.

Skriver mest av mig för att ventilera, kanske andra känner lika.

Någonstans känner jag att de inte hade gjort den här "satsningen" om de inte trodde det skulle leda till något (förutsatt att det är på riktigt och inte ett totalt spel för gallerierna innan IMY slår till). Kanske inte att de tror att de kommer kunna fortsätta obehindrat, men målet kanske är att framstå som tillräckligt annorlunda och måla upp en obeprövad journalistisk modell som kan tillåta de att överklaga och därmed fördröja rättsfallet ett par år. Om DE tror på den taktiken kanske det ligger något i det. Vad tror ni?
Citera
2026-09-01, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chesterflash
Jag känner en sån uppgivenhet vid tanken på att detta kommer dra ut för evigt (läs 4+ år). Säkert mest domedagstankar. Men vem vet vad svenska byrokratin kan tillåta med hjälp av politiker med populistiska agendor.

Skriver mest av mig för att ventilera, kanske andra känner lika.

Någonstans känner jag att de inte hade gjort den här "satsningen" om de inte trodde det skulle leda till något (förutsatt att det är på riktigt och inte ett totalt spel för gallerierna innan IMY slår till). Kanske inte att de tror att de kommer kunna fortsätta obehindrat, men målet kanske är att framstå som tillräckligt annorlunda och måla upp en obeprövad journalistisk modell som kan tillåta de att överklaga och därmed fördröja rättsfallet ett par år. Om DE tror på den taktiken kanske det ligger något i det. Vad tror ni?

Förstår din pessimism, delvis befogat. Det är i byråkrati-Sverige vi lever i. Lägg till att flertalet svenska myndigheter är korrumperade.

Känns ju i ärlighetens namn lite märkligt, att slaskfolket bakom Dumpen i dagarna lanserat sin nya sökbara sida, och patrasket bakom Krimfup lanserar ny sida och kopierar Lexbase med "artiklar". Ska man vara negativ, hamnar man lätt i tankar om att de fått inside-info om möjliga kryphål för att komma undan IMY och EUD. Men, förhoppningsvis är det bara spel för galleriorna, och att nämnda sidor gör ett sista försök att brösta/blåsa upp sig. För i grunden är det ju klart som korvspad att dessa sökbara tjänster och uthängningar är olagliga enligt EUD?
Citera
2026-09-01, 18:48
Medlem
Goda nyheter! Är det till polisen man vänder sig för att få skadestånd och bli borttagen?
Citera
2026-09-01, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thinkmachine
Goda nyheter! Är det till polisen man vänder sig för att få skadestånd och bli borttagen?

Nej, utan du driver ett så kallad förenklad tvistemål som du ansöker i Tingsrätten om. Enligt 10 kap. 8 § Rättegångsbalken kan du ansöka i den tingsrätten där skadan inträffat.
Citera
2026-09-01, 19:05
Avstängd
Citat:
vad är de goda nyheterna?
Citera
2026-09-01, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ballkulan
Känns ju i ärlighetens namn lite märkligt, att slaskfolket bakom Dumpen i dagarna lanserat sin nya sökbara sida, och patrasket bakom Krimfup lanserar ny sida och kopierar Lexbase med "artiklar". Ska man vara negativ, hamnar man lätt i tankar om att de fått inside-info om möjliga kryphål för att komma undan IMY och EUD.

Känner samma. Dumpen samarbetar tätt med SD. Om det är som du säger, vad är det dessa sidor har fått höra från Tidö? "Kör på. Vi kan skydda er ett tag med någon ny lagstiftning och lite snack med EU. Man kan dra ut på allting och eftersom ni är populära blir det bra PR för oss tills ni får lägga ned på riktigt."

Jag undrar om detta kan hänga på hur det går i valet. Sidorna kanske bettar på löften de fått av Tidö vid eventuell vinst.
Citera
2026-09-01, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siedler
Nej, utan du driver ett så kallad förenklad tvistemål som du ansöker i Tingsrätten om. Enligt 10 kap. 8 § Rättegångsbalken kan du ansöka i den tingsrätten där skadan inträffat.
Men jag kan väl be polisen tvinga dom ta bort mig? Och polisen kräver in skadestånd åt mig?

Citat:
Ursprungligen postat av Rumpollon
vad är de goda nyheterna?
Att det är över för dom här tjänsterna nu. Det står i trådens rubrik!
Citera
2026-09-01, 19:17
Avstängd
Citat:
Men jag kan väl be polisen tvinga dom ta bort mig? Och polisen kräver in skadestånd åt mig?

det här är långt ifrån över vad det verkar som även om det borde vara det för längesedan.

Nej polisen bryr sig inte om sådanthär då får du stämma dem i civilrätt isf det vågar jag nästan lova dig, men prova anmäl du om du tror på det.
Citera
2026-09-01, 19:22
Medlem
Citat:

Nej det kan du inte. Du kan polisanmäla för förtal men det kommer läggas ned för vi har en värdelös JK som inte gör sitt jobb mot någon som har utgivningsbevis.

Så det finns två vägar att gå, straffrätt du driver enskilt åtal för förtal. Detta kan bli extremt dyrt om du förlorar.
Civilrätt. Du lämnar in en stämning till tingsrätten och kräver borttagning samt ett mindre skadestånd(totalt krav på under 29600kr) så att det blir ett förenklat tvistemål.
Citera
2026-09-01, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chesterflash
Känner samma. Dumpen samarbetar tätt med SD. Om det är som du säger, vad är det dessa sidor har fått höra från Tidö? "Kör på. Vi kan skydda er ett tag med någon ny lagstiftning och lite snack med EU. Man kan dra ut på allting och eftersom ni är populära blir det bra PR för oss tills ni får lägga ned på riktigt."

Jag undrar om detta kan hänga på hur det går i valet. Sidorna kanske bettar på löften de fått av Tidö vid eventuell vinst.

Jag spekulerar som sagt bara. Med tanke på vem som äger/driver Lexbase och dennes tidigare kopplingar till Moderaterna (och sannolika känningar ännu) har vederbörande säkert viss förhandsinfo. Inte heller omöjligt att någon på IMY läckt till sajterna. Money rules. Korruption finns inom de flesta myndigheter idag. Sedan vet vi ju Strömmers och Åkessons syn på sajterna, eller liknande sajter.

Oklart för mig vart de rödgröna partierna står i frågorna, men en gissning är ju att de värnar integriteten och människan på ett humanare och mer empatiskt vis än skurkarna och girbukarna i Tidögänget.

Något känns som sagt olustigt, med tanke på hur slask-sidorna har växlat upp senaste veckan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in