2026-09-01, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oversittarchefen
Nej det blandas inte ihop något alls. Det är arbetsgivaren som gör riskbedömningen. ja, det är skillnad på folk och folk - Högutbildade och dylikt har bättre förmåner och praxis än arbetsfolket.

Det är i allmänhet en större tilltro till läkare än till ICA personal. Ser inget som helst problem med att ICA personal drogtestas innan anställning.

Jo visst arbetsgivaren kan ju förstås göra sina bedömningar men sen är ju nästa fråga hur rimliga dessa är?
Citera
2026-09-01, 19:36
Medlem
Citat:
Frågan handlar inte bara vad som får göras på fritiden eller inte. Frågan bottnar i att narkotika är olagligt.

Många företag har i dag nolltolerans mot narkotika. Dessutom vill arbetsgivare inte ta risken att behöva stå för massa sjukskrivningar och rehabiliteringskostnader som kan medfölja.

Givetvis är det inte säkert att det sker bara för någon röker på: Men man är inte villig att ta risken. Speciellt inte för yrken där det går 150 ansökande per utlyst roll.

Fast arbetsgivarna kan ju inte påvisa att deras anställda är påverkade mha pissprov då dessa testar för metaboliter så man kan ju fråga sig vilken legitimitet dessa tester har i verkligheten.
Citera
2026-09-01, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blaska
Drogtest hör absolut inte hemma på denna typen av jobb.

Drogtest hör väl hemma på i princip alla jobb.
Citera
2026-09-01, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Drogtest hör väl hemma på i princip alla jobb.

Tydligen inte om man är statsminister, hjärnkirurg, polis eller anställd inom statliga myndigheter. Men konstigt nog på ica
Citera
2026-09-01, 19:40
Avstängd
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tropicals
Hur är det ett problem menar du?

Jag tycker det är ett problem att Ica gör polisens jobb.
Citera
Medlem
Vad bra!

Så länge de visar ett säkert resultat så är det föredömligt.
Borde göras i alla branscher, i synnerhet där andra riskerar att skadas. Truck, transportyrken osv, men även överallt där barn finns.
Citera
Medlem
Superbra!
Citera
2026-09-01, 19:41
Medlem
Oversittarchefens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NZT1337
Fast arbetsgivarna kan ju inte påvisa att deras anställda är påverkade mha pissprov då dessa testar för metaboliter så man kan ju fråga sig vilken legitimitet dessa tester har i verkligheten.

Citat:
Ursprungligen postat av NZT1337
Jo visst arbetsgivaren kan ju förstås göra sina bedömningar men sen är ju nästa fråga hur rimliga dessa är?

Då ska den anställde förhoppningsvis vara glad om företaget inte heller gör en polisanmälan för att resursen fått ett positivt utslag.
Citera
2026-09-01, 19:42
Medlem
Oversittarchefens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalleboool
Du är ju dock fortfarande ute och cyklar. Det du anger är fantasier och inte förenligt med svensk lag.

Det är du som är ute och cyklar. Det är helt förenligt med Svensk lag.
Citera
2026-09-01, 19:42
Medlem
Oversittarchefens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Jag har jobbat med massa olika yrken i olika branscher under mitt liv och har aldrig råkat ut för ett drogtest. Detta är heller inget jag skulle acceptera. Det är en ren principsak att jobbet inte har något att göra med vad jag gör på fritiden.

Det var precis det jag skrev. Anser man att detta inte är något man inte kan acceptera - då söker man sig inte dit.
Citera
2026-09-01, 19:43
Medlem
Oversittarchefens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hirmas142
Varför ska privatanställda bolag få göra inskränkningar i folks privatliv? Bara för att de kan anställa betyder det inte att de har rätt bete sig hur som helst. Vi snackar om frukt och grönt på ICA inte SÄPO. Du ska sitta i en kassa och säga hej till folk och packa upp varor på en hylla...
Jisses.

Det är ingen rättighet att få arbeta på ett privat företag. Så enkelt är det.
Citera
2026-09-01, 19:44
Medlem
Citat:
Då ska den anställde förhoppningsvis vara glad om företaget inte heller gör en polisanmälan för att resursen fått ett positivt utslag.

Det är väl redan känt sedan länge att sådana polisanmälningar läggs ner rätt omgående, var väl volvo trucks eller vilka det var som polisanmälde sina anställda efter positiva prov ( kan vart annat företag har för mig de va volvo) utan att det leder till ett skit från polismyndigheten. Så rent spontant - nej jag skulle inte vara särskilt oroad om min arbetsgivare skulle polisanmäla mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in