Citat:
Ursprungligen postat av
Glostrup
Det där var faktiskt en ganska massiv vägg av svammel, som dessutom är rätt svår att följa eftersom du byter pronomen mellan meningar.
Jag får väl försöka summera vad du säger
1. Hur många är höga på jobbet?
Enligt statistik från KS så testar drygt 5% av de testade på arbetsplatser positivt. Dvs lite mer än var 20e människa, så hur du kommer fram till noll är närmast oförklarligt.
2. Varför ska man testa och bevaka ”allting” när det ”inte löser problem som inte existerar”?
Oklart vad du menar med det, men drogtester är väl helt uppenbart den enda metod dom kan få fram statistik och data över hur stort problemet är med droger på arbetsplatser. Man kan göra testerna i kliniskt syfte (anonym studie) eller som en del i företagets policy, men det är väl ändå självklart att det är information som inte går att få med samma kvalitet på andra sätt.
3. Helig ko… Epstein… Totalitarism… Raderade människovärden… Kontrollera ”plebs” men inte ”psykon med makt över plebs”.
Eh, va? Kan vi inte komma överens om att sätta de värsta tokstollerierna åt sidan och fokusera på frågan om drogtester på arbetsplatser. Det finns mycket att diskutera om allt det du nämner (inte minst din psykiska hälsa), men det hör hemma i andra trådar.
4. Folk som drogar har emotionell problematik i botten.
Det kan säkert stämma, men det spelar inte så stor roll varför de drogar - alla har sina anledningar. Det är knappast så att alla som inte droger är lyckliga och aningslösa, de har bara valt/hittat andra (förmodligen lagliga) sätt att hantera sina liv. Vilket innebär att det finns alternativ till droger.
Det vore intressant att veta hur du hade tänkt om du ägde ett företag och din försörjning var beroende av att dina anställda var nyktra och drogfria.
Jo definitivt, jag hade inte anställt folk som knarkade på arbetstid. Är det väl ingen som hade.
1: jag kom inte fram till 0%, jag skrev att "Det är väl inget jätteproblem i dagsläget"
2: jomen jag menade precis det jag skrev, "Varför ska man testa och bevaka ”allting” när det ”inte löser problem som inte existerar”. Eventuella problem vi ser i samhället är inte pga att folk gått höga till jobbet någon enstaka gång.
3: "Eh, va? Kan vi inte komma överens om att sätta de värsta tokstollerierna åt sidan och fokusera på frågan om drogtester på arbetsplatser."
Jo det kan vi göra och som jag skrev, om en arbetsplats har stora problem med drogande människor inne på arbetsplatsen, så visst. Testa på då.
Sen har du ju alla människor med "adhd" och som går på adderall (amfetamin) helt lagligt. - ska de avskedas också? Min psykiska hälsa är relativt bra, skulle jag påstå iaf. Men det är kanske inte min (eller din) sak att bedöma.
4: "Folk som drogar har emotionell problematik i botten.
Det kan säkert stämma, men det spelar inte så stor roll varför de drogar - alla har sina anledningar. Det är knappast så att alla som inte droger är lyckliga och aningslösa, de har bara valt/hittat andra (förmodligen lagliga) sätt att hantera sina liv. Vilket innebär att det finns alternativ till droger."
Jo visst, och det är väl jättebra isf. Det betyder ju inte att "att aldrig ta droger" skulle vara nåt slags panaceum gentemot för tidig död, eller någonting annat heller för den delen. Finns jättemånga människor som aldrig tar droger, hanterar saker och ting helt ok och sedan dör pga hög ålder, precis som många andra. Det är dock inte ett argument för något. Vad som kan konstateras angående folk som har grava missbruksproblem, är väl att där ligger en emotionell kontext där också. Som man gärna kan ha i beaktande.
Att droger är olagliga och att vi har noll-tolerans mot droger i samhället, det betyder bara att fel folk säljer dem, och blir superrika på kuppen. Eller så har det varit iaf. Att testa sina anställda, som sagt. Om det finns goda skäl - visst. Men det är inte precis som att det vore den springande punkten gällande någonting öht. Eller tror du att ica helt plötsligt kommer att dubblera sin vinst, för att de drogtestar sina anställda? Givetvis inte, de vill bara hålla koll på folk hela tiden.
Vi har redan sett var de tar sin "kontroll", och varför.
(sen snortar de själva inne på rosenbad ändå när de känner för det, och deras kusiner är med i gangstergäng och de säljer vapen till ukraina, samt fan och hens moster)
Det är genomskinligt trams bara.
Men visst, om ett företag har problem med påverkade anställda, sure. Då tycker jag absolut att de ska kunna testa sina medarbetare, om det nu utgör ett oerhört stort problem.
Är tveksam till att det verkligen är ett jätte-problem som faktiskt existerar, de vill bara hålla koll på allt och alla "hela tiden".
Eftersom att de själva är lite psykiskt störda, i grund och botten