2026-09-01, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwe67
https://www.sverigesradio.se/artikel/ica-kraver-drogtest-vid-jobbansokan-moter-kritik

Jag tycker detta är utmärkt. Inga pundare på ICA vill jag som konsument se. Vad säger ni?

Total idioti och på tvärs mot både vetenskap och bättre vetande. Men rena drömmen för fascistkramare
Citera
2026-09-01, 16:21
Medlem
ENTPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChubChub
Total idioti och på tvärs mot både vetenskap och bättre vetande. Men rena drömmen för fascistkramare
Värsta är att det någon slags barnslig revanschism som driver deras fascistiska böjelser, det är liksom inte som att denniskorven (eller vad dessa nu äter, jag vet faktiskt inte) blir dyrare eller sämre för att den som sålde den rökte en joint under semestern.
Citera
2026-09-01, 16:23
Medlem
Har du väl ett anställningskontrakt framför dig så visst. Men det får de väl ändå vänta med tills de har en slutkandidat. Jag tycker till och med de här iq-testerna som numer verkar ha blivit någon standard är rätt tveksamma utifrån hur den datan och informationen behandlas. Som chef i en rekryteringsprocess får man om man så vill ut en väldig massa information om de sökande. jag tycker mycket av det bara är en sörja skapad av HR-avdelningarna för att de ska ha något att göra på dagarna. Där har du en besparing de flesta företag borde ta tag i direkt.
Citera
2026-09-01, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spelemannen
Jaja, men det betyder ju inte att man tar droger på arbetstid. Visst att röka en jolle kanske.. det kan kanske diskuteras. Låt dom ha sina drogtester? Håller med om att angiveri och kontrollsamhället är allt annat än smickrande för mänskligheten, men sen kan man ju också tycka att om ica inte vill att deras personal ska vara hög under arbetstid, att de då också är fria att säkerställa att personalen inte är hög under arbetstid.

Dessa drogtester kommer visa på positivt även om man bara rökt på kvällar eller helger, så det är absolut inget som visar att någon är hög under arbetstid.

För mig personligen är det viktigaste om någon kan göra sitt jobb effektivt eller inte, snarare än om de är "höga på arbetstid" eller en "pundare", och det är också mycket viktigare att människor inte behandlas som kriminella och blir av med arbeten för något som över huvudtaget inte stör ordningen eller arbetet, för konsekvenserna av det blir att de inte hittar jobb och måste sitta på soc i åratal eller glida in på tyngre kriminalitet, för att inte tala om att verktygen och åtgärderna samhället drar till för att kolla upp sånt här drar oss mot ett fascistiskt skitsamhälle som ingen vill vara del av, och inte heller angivarna som till slut blir offer för den själva.

Sen säger jag inte att människor ska vara höga på arbetstid, och framför allt inte när de utför arbeten där det kan vara kritiskt att vara skärpt, som att vara truckförare eller inom läkarbranschen eller liknande, men det krävs inte mycket hjärnkapacitet för att jobba på ICA. Och för den delen så hör vi inte om problemen som sker i Tysklands, Portugals, Spaniens eller Hollands ICA-motsvarigheter, där människor förmodligen röker en gås på rasten för att sen gå in och fortsätta arbetet... Människor reagerar nog inte ens där på det, vilket är som det bör vara.

Fråga dig själv vilket du föredrar, att människor i värsta fall är höga på arbetstid eller att utanförskapet och kriminaliteten i samhället exploderar samtidigt som de belastande blir fler istället för färre.

Den här hetsjakten på pundare är inget annat än ett illa förtäckt hat av människor som hjärntvättats in i det sedan barnsben och visar bara hur unkna människors åsikter är. Att de föredrar högre kriminalitet, parallellsamhällen, utanförskap och att behöva betala en jävla massa skattepengar i form av socialbidrag, resurser till polisen och att ge monopol till kriminella gäng för en miljardmarknad istället för att bara låta människor röka en jolle på sin fritid visar bara hur efterblivet det här samhället funkar idag.

Citat:
Undrar om riksdagen kommer att haka på, där kan man ju tycka att det vore ännu mer befogat. Särskilt efter att de hittade kokainrester inne på toan.

Knappast va? Våra politiker är de största hycklarna av alla. Det om något vore befogat med tanke på att det är de som pushar på mest att behålla den här hjärndöda politiken istället för att krypa till korset och erkänna att de haft fel och bedrivit en människofientlig och vidrig politik i ca 60+ års tid nu.

Citat:
Sen har kanske ica haft stora bekymmer med en vardagsknarkande personalstyrka, vad vet jag.

Förmodligen inte mer än någon annan bransch.
Senast redigerad av dalavita 2026-09-01 kl. 16:38.
Citera
2026-09-01, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrKyoto
Sverige har mycket att lära av Singapore som har hängning som straff på knarkare.

Hoppas de inför regelbundna och slumpmässiga drogtester så de hittar flummare som knarkar på fritiden. Bör bli minst tio års arbetsläger på detta.

Stor supporter av ICA's drogtester men utöka som sagt nätet så alla hittas. Samhället ska vara till för skötsamma.

Jaja, blaha blaha. Det är ju isf bara en ännu större anledning att som odödlig själ stå upp för sig och sitt isf. Men jag fattade att du trollade, blev nästan lite övertydligt. Ha det så bra
Citera
2026-09-01, 16:28
Medlem
zombie-nations avatar
Om man tar en medicin som dyker upp på testet så är det ju också kört. För inte fan vill de ha någon som har medicin mot t ex nervsmärtor. Tänk om den personen kommer sjukskriva sig! Nä sånna ska vare sig ha lön eller sjukpension.

Och självklart ska alla kneg testas medan läkare, politiker och piloter ska få ta hur mycket kokain de vill.
Citera
2026-09-01, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dalavita
Dessa drogtester kommer visa på positivt även om man bara rökt på kvällar eller helger, så det är absolut inget som visar att någon är hög under arbetstid.

För mig personligen är det viktigaste om någon kan göra sitt jobb effektivt eller inte, snarare än om de är "höga på arbetstid" eller en "pundare", och det är också mycket viktigare att människor inte behandlas som kriminella och blir av med arbeten för något som över huvudtaget inte stör ordningen eller arbetet, för konsekvenserna av det blir att de inte hittar jobb och måste sitta på soc i åratal eller glida in på tyngre kriminalitet. Sen säger jag inte att människor ska vara höga på arbetstid, och framför allt inte när de utför arbeten där det kan vara kritiskt att vara skärpt, som att vara truckförare eller inom läkarbranschen eller liknande, men det krävs inte mycket hjärnkapacitet för att jobba på ICA.

Det håller jag iof med om, försökte bara läsa det på ett så positivt sätt som möjligt. "On its face" behöver det inte innebära en katastrof, men visst om det är någon slaggs överförmyndar-stil och en makt-taktik, mjo visst, jag hör vad du säger. Realistiskt sett... det är nog ingen som kommer vilja ha något att göra med några överpedantiska och kallsinniga kontroll-freaks, ändå. På sikt. Då kan de ju ha sin lilla töntiga klubb isf. Ha det så kul medan ni dömmer ut normala och BRA människor. Liksom.
Citera
2026-09-01, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bergsdal
Jag fattar inte problemet. Dom som knarkar och är högfunktionell kommer bara se till att det inte syns på provet vid anställning. Ett test kommer endast förhindra giga pundare mer eller mindre

Kommer behöva typ ta tester var 2-3 dag på alla anställda året om för att se till att koncernen är "drogfri"

Det hela är ju bara bullshit och det vet alla... Om någon är pundare så syns det och det kommer komma fram sen oavsett, bara om dom tappar taget om sitt bruk det vill säga

Sedan, drogtester vid anställning är inte det.... norm? Hårtest brukade vara relativt vanligt om jag kommer ihåg rätt

Sedan kommer det krav på blodprov så arbetsgivaren kan se ifall dina gener är ok eller ifall du kanske kommer drabbas av sjukdom i framtiden.
Sedan kan dom mäta ifall du ligger inom missbruks gräns på alkoholen så det är nog bäst du slutar med det också och sedan hoppas att dina gener duger för att få jobba på ica.
Citera
2026-09-01, 16:35
Medlem
Vi säger att en arbetsgivare fick välja mellan 3 kanditater alla är fullt funktionella men 2 av dessa tar mediciner

Person 1 : Har nervsmärtor och äter Pregabalin, läkaren utlåtande är att du kan arbeta 100% utan svårigheter
Person 2 : Käkar starkt smärtstillande pga en operation i tån som gick dåligt, läkarens utlåtande är att man kan fortsatt arbeta 100%
Person 3 : Fullt frisk

Samtliga kan arbeta utan någon speciall anpassning. Vem tror ni rekryteraren tar? Den med ett läkemedels CV eller den med blanka papper?
Citera
2026-09-01, 16:36
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Vad fan spelar det för roll om din kassörska har käkat en ecstasy under helgen?

Samma sak som att hon är full på jobbet, kan begå misstag.
Citera
2026-09-01, 16:39
Medlem
Jahopp då kan jag inte söka jobb på ICA just det som var min framtidsdröm att efter många års hårt arbetande på golvet att få sitta i kassan och säga hej hej och fråga om kvitto.

Där dog min framtid.
Senast redigerad av Meyor 2026-09-01 kl. 16:43.
Citera
2026-09-01, 16:40
Medlem
MrKyotos avatar
Citat:
Jaja, blaha blaha. Det är ju isf bara en ännu större anledning att som odödlig själ stå upp för sig och sitt isf. Men jag fattade att du trollade, blev nästan lite övertydligt. Ha det så bra

Försök förstå att det finns folk som hatar knarkare och flum och vill rensa bort allt sådant.

Toppen att ICA har drogtest i rekryteringsprocessen, även slumpmässiga test av anställda bör som sagt införas. Samhället ska vara till för skötsamma, rensa bort flummare och kriminella.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in