2026-09-01, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
På vilket sätt blir samhället bättre av att någon som röker en joint då och då fråntas möjligheten att försörja sig själv?
Bara frågan visar att din tankeverksamhet inte är helt klar. Uppenbarligen är ditt omdöme grumligt och då blir även jobbet drabbat. Även om du bara röker på helgen så är du fortfarande påverkad när du ska jobba.
Citera
Medlem
Kungenshoras avatar
Integritetsfrågan handlar inte bara om ifall arbetsgivaren ska få kontrollera vad arbetstagaren gör på obetald tid utan att betala för denna tid.
Det handlar även om ifall arbetsgivaren ska få kontrollera vilka sjukdomar och läkemedel som arbetstagaren tar/har eftersom "drogtester" ger utslag på det med.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oversittarchefen
Men sluta sätt på dig offerkoftan. Det är ingen som fråntar någon något als.

Det är däremot ingen rättighet att få ett jobb varken på ICA eller något annat privat företag. Även om vissa bortskämda och lata resurser verkar tro detta. Det är helt upp till det privata företaget själv att avgöra vem som ska anställas och på vilka kriterier (givetvis inom lagens utrymme).

Passar inte husreglerna så ansök inte till ICA. Ansöker man dit så blir det rent av larvigt att gnälla att man behöver göra ett urinprov eftersom man visste spelreglerna från början.
Jag har ingen offerkofta. Jag är offentliganställd och därmed i grundlagen skyddad från (opåkallade) drogtester. Även om SKR tydligen ska utreda detta.

Sedan vet jag att det är skillnad på lagligt och olagligt. Jag efterfrågade vad logiken var. Logik är inte samma som juridik vet du.
Citera
2026-09-01, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DontWantWar
Ja precis, så pass illa är det. Samma personer hade inte tvekat en sekund på att låta staten installera övervakningskameror direkt i deras egna hem för "deras säkerhet", "de har ju ändå inget att dölja". Hjärntvätten och bristen på integritet är total.

Samma typer som stod vakt i koncentrationslägren.

Citat:
Ursprungligen postat av gscoIkljyikdvkhfdI
Går väl att ha kul utan alkohol.

Absolut, men det ska vara upp till var och en. Vill personalen knarka på sin fritid så ska de få göra det. Hur du eller jag roar oss är helt irrelevant.
Citera
2026-09-01, 19:09
Medlem
Oversittarchefens avatar
Citat:
Jag har ingen offerkofta. Jag är offentliganställd och därmed i grundlagen skyddad från (opåkallade) drogtester. Även om SKR ska tydligen utreda frågan.

Sedan vet jag att det är skillnad på lagligt och olagligt. Jag efterfrågade vad logiken var. Logik är inte samma som juridik vet du.

Logiken är att narkotika är olagligt. Företag har nolltollerans.

Kriminella gäng krigar, skjuter, spränger, mördar för narkotikamarknaden. Företag vill inte vara en del av detta och tar ett tydligt avstånd från detta.

Det är både logiskt och korrekt och kommer inte ändras bara för du inte gillar den.
Citera
2026-09-01, 19:09
Medlem
Glostrups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
Så enkelt är det inte om man väger in integritetsaspekten. Plocka varor på ett lager och sitta i kassan är simpla jobb. Varför drogtestas inte våra politiker exempelvis som fattar livsavgörande beslut dagligen? Många av dem är dessutom kriminella.
Din fråga har inget med integritet att göra, utan om olika arbetsuppgifter, och det finns inget som säger att inte vem som helst med vilket jobb som helst kan drogtestas - så länge som det sker enligt gällande lagar, regler, policies och bestämmelser.

Det fina med en demokrati är att vi skulle kunna driva frågan om drogtester på politiker till att bli lagstiftad - det krävs inte ens särskilt mycket jobb, om man behöver bara övertyga 175 (visserligen specifika) personer. Och det kanske till och med vore helt rimligt.

Men det är en helt annan fråga än den som diskuteras här.
Citera
2026-09-01, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Bara frågan visar att din tankeverksamhet inte är helt klar. Uppenbarligen är ditt omdöme grumligt och då blir även jobbet drabbat. Även om du bara röker på helgen så är du fortfarande påverkad när du ska jobba.

Snarare din tankeverksamhet som är grumlig. Det psykoaktiva går ur på en dag, sen är bara spårämnen kvar förutsatt att vi pratar om en joint på helgen. Tyngre droger går ur ännu snabbare.

Värre är det med en vanlig idiot, de är påverkade hela tiden.
Citera
2026-09-01, 19:12
Medlem
Citat:
Logiken är att narkotika är olagligt. Företag har nolltollerans.

Kriminella gäng krigar, skjuter, spränger, mördar för narkotikamarknaden. Företag vill inte vara en del av detta och tar ett tydligt avstånd från detta.

Det är både logiskt och korrekt och kommer inte ändras bara för du inte gillar den.
Ok du ser ingen skillnad på logik och juridik alltså.
Aristoteles hade nog inte hållit med dig.
Senast redigerad av Bimbodeluxe 2026-09-01 kl. 19:14.
Citera
2026-09-01, 19:14
Medlem
Oversittarchefens avatar
Citat:
Ok du ser ingen skillnad på logik och juridik alltså.

Det är fullständigt logiskt att det enligt juridiken är företaget som sätter reglerna vad som ska krävas för att anställas (enligt lagutrymmets fönster). Det är inte upp till den enskilde personen att tro att det är en rättighet att anställas på ett privat företag.

Sen om en enskild person anser sig ha en annan ideologi eller "logik" spelar rent av noll roll. Då det fortfarande är det privata företagets beslut.
Citera
2026-09-01, 19:19
Medlem
Kungenshoras avatar
Citat:
Det är fullständigt logiskt att det enligt juridiken är företaget som sätter reglerna vad som ska krävas för att anställas (enligt lagutrymmets fönster). Det är inte upp till den enskilde personen att tro att det är en rättighet att anställas på ett privat företag.

Sen om en enskild person anser sig ha en annan ideologi eller "logik" spelar rent av noll roll. Då det fortfarande är det privata företagets beslut.
Aha då finns inget att diskutera.
Du har nu förklarat att ICA följer lagen, inget brott pågår.
Då kan väl tråden låsas enligt dig?
Citera
2026-09-01, 19:20
Medlem
Glostrups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spelemannen
Jo definitivt, jag hade inte anställt folk som knarkade på arbetstid. Är det väl ingen som hade.

1: jag kom inte fram till 0%, jag skrev att "Det är väl inget jätteproblem i dagsläget"

2: jomen jag menade precis det jag skrev, "Varför ska man testa och bevaka ”allting” när det ”inte löser problem som inte existerar”. Eventuella problem vi ser i samhället är inte pga att folk gått höga till jobbet någon enstaka gång.

3: "Eh, va? Kan vi inte komma överens om att sätta de värsta tokstollerierna åt sidan och fokusera på frågan om drogtester på arbetsplatser."

Jo det kan vi göra och som jag skrev, om en arbetsplats har stora problem med drogande människor inne på arbetsplatsen, så visst. Testa på då.
Sen har du ju alla människor med "adhd" och som går på adderall (amfetamin) helt lagligt. - ska de avskedas också? Min psykiska hälsa är relativt bra, skulle jag påstå iaf. Men det är kanske inte min (eller din) sak att bedöma.

4: "Folk som drogar har emotionell problematik i botten.
Det kan säkert stämma, men det spelar inte så stor roll varför de drogar - alla har sina anledningar. Det är knappast så att alla som inte droger är lyckliga och aningslösa, de har bara valt/hittat andra (förmodligen lagliga) sätt att hantera sina liv. Vilket innebär att det finns alternativ till droger."

Jo visst, och det är väl jättebra isf. Det betyder ju inte att "att aldrig ta droger" skulle vara nåt slags panaceum gentemot för tidig död, eller någonting annat heller för den delen. Finns jättemånga människor som aldrig tar droger, hanterar saker och ting helt ok och sedan dör pga hög ålder, precis som många andra. Det är dock inte ett argument för något. Vad som kan konstateras angående folk som har grava missbruksproblem, är väl att där ligger en emotionell kontext där också. Som man gärna kan ha i beaktande.

Att droger är olagliga och att vi har noll-tolerans mot droger i samhället, det betyder bara att fel folk säljer dem, och blir superrika på kuppen. Eller så har det varit iaf. Att testa sina anställda, som sagt. Om det finns goda skäl - visst. Men det är inte precis som att det vore den springande punkten gällande någonting öht. Eller tror du att ica helt plötsligt kommer att dubblera sin vinst, för att de drogtestar sina anställda? Givetvis inte, de vill bara hålla koll på folk hela tiden.
Vi har redan sett var de tar sin "kontroll", och varför.
(och sen snortar de inne på rosenbad ändå när de känner för det)
Det är genomskinligt trams bara.
Men visst, om ett företag har problem med påverkade anställda, sure. Då tycker jag absolut att de ska kunna testa sina medarbetare, om det nu utgör ett oerhört stort problem.
Är tveksam till att det verkligen är ett jätte-problem som faktiskt existerar, de vill bara hålla koll på allt och alla "hela tiden".
Eftersom att de är lite psykiskt störda, i grund och botten
Du skrev att du hade mött noll påverkade personer, inte 0%. Men sannolikt, statistiskt sett, så handlar det om att du inte har uppmärksammat det.

Nej, alla problem i samhället beror inte på folk som är höga på jobbet. Men man kan knappast säga att det inte alls är ett problem att var 20e person på Sveriges olika arbetsplatser är påverkad av droger. O h eftersom ett samhälle kan göra väldigt många saker parallellt, så är det väl vettigt att försöka lösa problemet med folk som är höga på jobbet? Sen kan man lösa det på många sätt - ännu en helt annan diskussion för en helt annan tråd.

Om man har exempelvis ADHD och äter medicin så reagerar kroppen inte på samma sätt som om man tar en drog som man inte behöver - så det är en helt annan fråga. Om man är odiagnostiserad och använder droger, så ger det inte samma effekt som när någon med samma NPF äter en utprovad dos medicin. Dessutom så har vi den legala frågan igen, det är inte olagligt att äta medicin på recept.

Sen svammel igen om varför folk drogar - det är en hel diskussion i sig. Liksom svensk narkotikapolitik, den är vad den är och det är bara dagens regler som kan förhålla oss till. Om lagen ändras, så ändras även vissa förutsättningar- så fungerar lagar. Men här och nu så är det exakt som jag beskriver det, vad du än tycker om den saken.
Citera
2026-09-01, 19:20
Medlem
Citat:

Bra. Då väntar vi bara på att juridiken/logiken ska ändras. Det kryper närmare vet du. Tyskland legaliserar. Norge har rent praktiskt avkriminaliserat (jagar inte brukare), Finland har en livlig debatt, mark har köpts i Danmark av företag som ämnar odla laglig cannabis där. Du får nog förbereda dig på att få ditt logiska tänkande omdanat inom din livstid iallafall. Om du inte är rätt gammal.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in