Citat:
Ursprungligen postat av
WordWarrior
Vem betalar arbetslösheten som blir följden av livslånga belastningsregister och uteslutande på grund av positiva drogtest? Vi skattebetalare. Avskaffa detta moralistiska fjanteri och avkriminalisera åtminstone cannabis. Vill du att chefen ska sticka ett krav om PEth-prov under näsan på dig efter semestern? Eller ska alkoholproblem undantas, och i så fall varför?
Det enkla och uppenbara svaret är att alkohol är lagligt vilket droger inte är, så det är en helt irrelevant jämförelse. Jag kan helt lagligt dricka mig medvetslös varenda dag på semestern om jag vill, men inte ta en enda joint eller inta någon annan förbjuden substans utan att vara på fel sida lagen. Så länge som jag är har noll alkohol i blodet den första arbetsdagen, så är jag helt på den säkra sidan. Peth-testerna är omdebatterade, och det sista är nog inte sagt juridiskt om dessa.
Vill du debattera svensk drogpolitik så finns det gott om trådar för detta, men om du vill (kan) hålla dig till ämnet så är det obestridligt att det inte ”bara är moralism” att drogtesta presumtiva anställda utan att det även finns en legal aspekt.
Sen är det ju dessutom så att om folk bara kunde ge fan i att knarka så skulle vi slippa en jäkla massa elände i samhället. Alkohol är inte mycket bättre, men det är trots allt helt lagligt.