2026-09-01, 18:06
Medlem
Oversittarchefens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hirmas142
Satt och väntade på den här kommentaren.

Vafan har din arbetsgivare att göra med vad du gör på fritiden?

Så länge du kommer i tid, har hög närvaro och sköter ditt jobb så spelar det ingen roll om du så skjuter heroin ibland
Vi måste sluta normalisera det här jävla övervakningssamhället.

För det är olagligt? Vi vill riskminimera sannolikheten att vi behöver bekosta tid, resurser och pengar till anställdas olika former av rehabilitering, sjukskrivningar och annat.

Det är arbetsgivarnas marknad i många fall. Det är ingen rättighet att bli anställd hos ett privat företag.
Citera
Medlem
Låter som en bra idé om det gäller alkohol också, sen kan de sluta sälja alkohol också.
Citera
Medlem
Glostrups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
Vem betalar arbetslösheten som blir följden av livslånga belastningsregister och uteslutande på grund av positiva drogtest? Vi skattebetalare. Avskaffa detta moralistiska fjanteri och avkriminalisera åtminstone cannabis. Vill du att chefen ska sticka ett krav om PEth-prov under näsan på dig efter semestern? Eller ska alkoholproblem undantas, och i så fall varför?
Det enkla och uppenbara svaret är att alkohol är lagligt vilket droger inte är, så det är en helt irrelevant jämförelse. Jag kan helt lagligt dricka mig medvetslös varenda dag på semestern om jag vill, men inte ta en enda joint eller inta någon annan förbjuden substans utan att vara på fel sida lagen. Så länge som jag är har noll alkohol i blodet den första arbetsdagen, så är jag helt på den säkra sidan. Peth-testerna är omdebatterade, och det sista är nog inte sagt juridiskt om dessa.

Vill du debattera svensk drogpolitik så finns det gott om trådar för detta, men om du vill (kan) hålla dig till ämnet så är det obestridligt att det inte ”bara är moralism” att drogtesta presumtiva anställda utan att det även finns en legal aspekt.

Sen är det ju dessutom så att om folk bara kunde ge fan i att knarka så skulle vi slippa en jäkla massa elände i samhället. Alkohol är inte mycket bättre, men det är trots allt helt lagligt.
Citera
2026-09-01, 18:08
Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis

Så vitt jag vet så behöver inte hjärnkirurger göra några drogtester så då är det helt sjukt att nån som jobbar med apelsiner och smörpaket ska behöva göra det.

Dethär är en komisk detalj många missar, man kan vara hjärnkirurg, statsminister, polis, eller statlig tjänsteman utan några som helst krav på att det ska pissas i en burk (annat än att poliser får lämna ett drogtest i samband med utbildningen ) Konstigt att ica då ska ha sådana här krav på sin personal.
Citera
2026-09-01, 18:10
Medlem
Donaldstrumpets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mikaelia
Företag som gör inskränkningar på sina arbetares privatliv bör bojkottas. Som anställd säljer man oftast åtta timmar av sin dag till sin arbetsgivare inte hela dygnet. Så länge din arbetsförmåga inte påverkas ska arbetsgivaren ge fan i vad människor gör på sin fritid.

Precis min åsikt. De är låtsaspoliser som vill ha koll på vad deras anställda gör på sin fritid.
Drogtester fungerar ju inte som alkotest direkt.
Alla som tycker det är ok borde fråga sig varför åra politiker kan göra vad fan de vill.
Det är inte så längesedan de hittade spår av kokain på deras toaletter. Folk är korkade jävla hundar
Citera
2026-09-01, 18:10
Medlem
busy-signals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwe67
https://www.sverigesradio.se/artikel/ica-kraver-drogtest-vid-jobbansokan-moter-kritik

Jag tycker detta är utmärkt. Inga pundare på ICA vill jag som konsument se. Vad säger ni?

Håller med till 100%. Ju flera tester, desto bättre. Hoppas man börjar testa oss kunder snart också
Citera
2026-09-01, 18:11
Medlem
Det kryllar ju av funktionella alkoholister och pundare, varför bry sig om vad någon jävel gör på sin fritid med sin egen kropp/hälsa? Att vara drog/alkoholpåverkad under arbetstid är däremot en helt annan femma.

Jag väljer mycket hellre att ha och göra med någon funktionell pundare än något genuint psykfall som inte ens vet vilket kön "hen" är.
Senast redigerad av DontWantWar 2026-09-01 kl. 18:14.
Citera
2026-09-01, 18:11
Medlem
Kungenshoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup
Det enkla och uppenbara svaret är att alkohol är lagligt vilket droger inte är, så det är en helt irrelevant jämförelse. Jag kan helt lagligt dricka mig medvetslös varenda dag på semestern om jag vill, men inte ta en enda joint eller inta någon annan förbjuden substans utan att vara på fel sida lagen. Så länge som jag är har noll alkohol i blodet den första arbetsdagen, så är jag helt på den säkra sidan. Peth-testerna är omdebatterade, och det sista är nog inte sagt juridiskt om dessa.

Vill du debattera svensk drogpolitik så finns det gott om trådar för detta, men om du vill (kan) hålla dig till ämnet så är det obestridligt att det inte ”bara är moralism” att drogtesta presumtiva anställda utan att det även finns en legal aspekt.

Sen är det ju dessutom så att om folk bara kunde ge fan i att knarka så skulle vi slippa en jäkla massa elände i samhället. Alkohol är inte mycket bättre, men det är trots allt helt lagligt.
Alkohol kan ju inte va en helt irrelevant jämförelse bara för det är lagligt.
En full kassörska är ju helt klart sämre än en som tagit adhd-medicin utan recept.
Koppla ihop hjärncellerna innan du yttrar dig?!
Citera
2026-09-01, 18:12
Medlem
Oversittarchefens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Du ska självklart få inta vilken substans som helst i din egen kropp. Sen ska det självklart vara olagligt att tex framföra ett motordrivet fordon om du är påverkad av nåt men det är självklart.

Så vitt jag vet så behöver inte hjärnkirurger göra några drogtester så då är det helt sjukt att nån som jobbar med apelsiner och smörpaket ska behöva göra det.

Citat:
Ursprungligen postat av NZT1337

Dethär är en komisk detalj många missar, man kan vara hjärnkirurg, statsminister, polis, eller statlig tjänsteman utan några som helst krav på att det ska pissas i en burk (annat än att poliser får lämna ett drogtest i samband med utbildningen ) Konstigt att ica då ska ha sådana här krav på sin personal.

Resurserna på ICA som arbetar med apelsiner och smörpaket kan bli ersatta vilken dag som helst. Lite svårare med högutbildade experter.

Om det nu är så illa och går emot era värderingar - ansök inte dit, passar det inte så sök någon annanstans.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NZT1337

Hoppas ICA går i bräschen då.
Citera
Medlem
Det känns rimligt att polisen borde drogtestas.

Lex Katja Nyberg
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajjakungen
Riktigt bra beslut av ICA. Förhoppningsvis tar alla arbetsgivare efter! Vi vill inte ha massa knarkande strulpellar på våra arbetsplatser.

Min arbetsgivare har kört drogtester vid nyanställning i 15 år, och jag fick även genomgå det. Var inga problem. Det här är ett kontorsjobb i Stockholm

Och vi som inte knarkar sönder hela jävla hjärnan vill inte hålla på och gå och pissa i koppar inför främlingar hela jävla tiden. Helt bisarrt att man utbildar sig i många år, skaffar många års erfarenhet, gott rykte i branschen osv och sen ska vissa arbetsplatser misstro allt detta för ett jobb som utförs vid skrivbord...

Aldrig tagit en drog i hela mitt liv och förespråkar inte det på något sätt men jag hade inte varit glad om ett sådant test påtvingats mig.

Citat:
Ursprungligen postat av Oversittarchefen
För det är olagligt? Vi vill riskminimera sannolikheten att vi behöver bekosta tid, resurser och pengar till anställdas olika former av rehabilitering, sjukskrivningar och annat.
Att det är olagligt och att arbetsgivaren ska kunna kräva att rota i det är dock två helt separata ting. Inte har arbetsgivaren rätt att komma hem till mig och se om jag har gömt ett gevär under sängen eller se om jag har piratkopierad film på min privata dator.
Senast redigerad av kalleboool 2026-09-01 kl. 18:16.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in