2026-09-01, 02:22
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av dickachu
Så han är äkta sverigevän men en komplett hora i alla andra aspekter menar du?

Nej, det har jag aldrig skrivit.

Vad får dig att hitta på det?
Citera
2026-09-01, 02:46
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlanGarner
Det är inte ett problem, det fungerar fortfarande. Majoriteten hatar det, en minoritet köper och det är allt som behövs.
Jag tror inte att det gör det faktiskt utan jag tror att det är för att många är kvar i det gamla samhället där folk alltid svarade i telefon, och där internethandel inte var särskilt utbrett.

Citat:
Ursprungligen postat av Temporary84
Sen stavas det grish eller grisch.
Handlar om att vara proper för tjejer bara. Ha stil och kunna föra sig. Sen är det där gammalt. 🤗
Swoosh!
Citera
2026-09-01, 06:29
Medlem
Intressant val att satsa på telefonförsäljning nu, när det pågår en diskussion om att förbjuda det (visserligen mot privatpersoner men det är ju bara konsumenttjänster som nämns i artikeln i SVD).
Citera
2026-09-01, 07:43
Medlem
Twitterturkens avatar
"Gig-ekonomin" är bara ett tecken på hur illa samhället mår, det finns knappt några riktiga jobb för ungdomar längre.
Går du till ICA så möter du en trött gamling i kassan som inte har råd (eller vill pga ensamhet) gå i pension.

Sedan att "uppfinna" en sådan här app är som att "uppfinna" ännu en klon av blocket. Till och med en gymnasieelev kan skapa dessa appar, det krävs mer än så för att bli framgångsrik. Oftast krävs det att politikerna aktivt hjälper dig för att du ska nå framgång.
Senast redigerad av Twitterturken 2026-09-01 kl. 07:47.
Citera
2026-09-01, 07:48
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Twitterturken
Går du till ICA så möter du en trött gamling i kassan som inte har råd (eller vill pga ensamhet) gå i pension.
Är i stort sett bara ungdomar som jobbar på alla matbutiker i min närhet. Kanske är annorlunda på landsbygden.
Citera
2026-09-01, 11:07
Medlem
Bergamotts avatar
Vad som låter som en svaghet hos affärsidén i mina öron är att användarna uppmanas att börja sälja (tjänster via appen) till sin "innersta krets".

Men det gör väl den tänkta målgruppen redan idag – jobbar åt släktingar och bekanta, fast svart? Incitamentet till att göra de intäkterna officiella, beskattningsbara och bidragsreducerande, och dessutom ge en andel till Ernstberger m fl torde vara rätt begränsat.
Citera
2026-09-01, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snickesnacki
Namnet på appen förresten, är det en sammanslagning av Grit och Grisch?

Borde heta Grinch istället.
Citera
2026-09-01, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Är i stort sett bara ungdomar som jobbar på alla matbutiker i min närhet. Kanske är annorlunda på landsbygden.

Den "trötta gamlingen" är väl i så fall handlaren själv. Pratar vi typ ICA Nära så förekommer det ju men bara ibland när denne inte har någon annan som sitter där.
Citera
2026-09-01, 12:13
Medlem
norther1s avatar
Känns dessvärre som en rimligt utveckling för branschen med tanke på de förutsättningarna som finns och de teknologiska framstegen som gjorts under senare år. Spontant ser det faktiskt mer seriöst ut än många andra företag i branschen. Bara det faktum att det finns strukturerade kurser i hur man säljer och gissningsvis också om marknaden innebär att det är bättre än där jag jobbade på under gymnasiet då vi inte fick någon utbildning alls annat än att det finns elnätsavtal och elavtal, vilket förstås inte var självklart när man var 17 år.

Ser en möjlighet för studenter eller arbetslösa som inte lyckats hitta något jobb/ extrajobb att tjäna lite extra pengar hemifrån. Framgången bygger ju i stort på att man talar god svenska, vilket förstås också sållar bort invandrare. Känns annars som en riskfylld investering då det känns som att det införs striktare krav på telesäljbranschen ofta, vilket förstås är befogat.
Citera
2026-09-01, 12:21
Medlem
Svavelbryggas avatar
Och här trodde jag den nya telefonförsäljningen var att göra det irl istället.
Citera
2026-09-01, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smickra
Så länge jag har fast anställning, fast månadslön och tre raster per dag sex veckors semester och inget provisionsbaserat skit så tycker jag det låter som en god idé.
Appens affärsmodell verkar ju tyvärr vara raka motsatsen till allt du räknar upp. Man får någon sorts provision via swish och "tillgång till kurser" som betalning för det man lyckas sälja.
Citera
2026-09-01, 14:39
Medlem
Weitzmanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DunderGumman
Jan Emanuel och Alexander Ernstberger är några av ansiktena utåt för gig-appen Gritch. Affärsidén verkar vara att användarna ska jobba som telefonförsäljare av diverse abonnemang och försäkringar.

https://www.breakit.se/artikel/47195/alexander-ernstberger-ar-ansiktet-utat-for-gritch-ska-ge-ungdomar-karriarrad

https://www.svd.se/a/Wv3QnG/gritch-jan-emanuel-och-alexander-ernstberger-ska-knacka-arbetslosheten-med-uber-for-saljare

https://www.getgritch.com

Är det här något för framtiden? Ni som jobbar som telefonförsäljare, lockas ni av att jobba via en gig-app?

Själv håller jag mig sunt skeptisk, när det pratas om kurser och att man ska börja sälja till sin släkt och sina vänner så känns det som att viss skepsis är på sin plats.

Ett utsugarföretag med pajasverksamhet där utförarna av tjänsterna hade mått bättre av personlig utveckling och ett bättre jobb.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in