2026-09-01, 15:30
Medlem
Svårt att begripa hur Jan Emanuel tänker här när han ingår i ett samarbete med Ernstberger.

Kanske är det är rätt smart drag då appen nu får mycket publicitet tack vare bedragaren Ernstberger.

All publicitet är bra publicitet.

Komiskt att Ernstberger inte vill ge upp ideen med smutsig telefonförsäljning. Allra var ju kända för att bedriva aggressiv och smutsig försäljning. Hela grejen känns 15 år för sent.
Senast redigerad av korvstofft 2026-09-01 kl. 15:33.
Citera
2026-09-01, 16:00
Medlem
smickras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrotherClark
Appens affärsmodell verkar ju tyvärr vara raka motsatsen till allt du räknar upp. Man får någon sorts provision via swish och "tillgång till kurser" som betalning för det man lyckas sälja.

Haha jag önskar dem lycka till 😄
Citera
2026-09-01, 17:44
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Den "trötta gamlingen" är väl i så fall handlaren själv. Pratar vi typ ICA Nära så förekommer det ju men bara ibland när denne inte har någon annan som sitter där.
Lite så ja.
Citera
2026-09-01, 18:23
Medlem
Kanske den sämsta affärsiden jag nånsin hört talas om.
Citera
2026-09-01, 19:54
Medlem
Citat:
“Det som vi föreskriver i appen är att man börjar i den innersta kretsen. Det kan vara mamma och pappa, en kusin eller brorsa, den närmsta grannen. Och alla de här personerna jag nu nämnde har garanterat elavtal, försäkringar eller mobiltelefoni.”

Ju mer användare säljer, desto mer innehåll, det vill säga digitala kurser och fysiska träffar med bland annat Alexander Ernstberger, Jan Emanuel och Mikael Lundell, låses upp.

Låter som ett pyramidspel.

Namnet skriker dessutom tacky.
Citera
2026-09-01, 20:48
Avstängd
KonungHonungs avatar
Tycker medborgarlön är ett mycket bättre alternativ än att jobba som telefonförsäljare.
Citera
2026-09-01, 21:02
Medlem
Fantens avatar
För övrigt är jag av ren reflex och princip emot något som har med Jan-Emanuel att göra.
Citera
2026-09-01, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KomTillbakaBonus
Ja, vill man berika en pajas som säljer sovplatser till valboskap och sen flyttar ut pengarna till skatteparadis och ett drägg som lurar folk på sina intjänade pensioner så be my guest...
jag förstår inte hur högern simpar för jan och varför riks simpar för honom. han har så mycket media utrymme när han är den värsta typen av sosse och en rutten människa
Citera
2026-09-01, 23:24
Medlem
Ladidas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrotherClark
Appens affärsmodell verkar ju tyvärr vara raka motsatsen till allt du räknar upp. Man får någon sorts provision via swish och "tillgång till kurser" som betalning för det man lyckas sälja.
Då är det ett klassiskt scam!
Att man ska som säljare måste betala med antingen egna eller provisions pengar för att bli utbildad bevisar ju helt och fullt vilket icke-seriöst bolag det är..

Har man ett seriöst bolag så vill man att säljarna ska vara dom bästa som finns, för det är ju så man tjänar stålar till bolaget, därför har man säljcoacher och lyssnar på säljband och skäms och lyssnar på mer band med sin äckliga röst och skäms lite till..

Sedan en dag så klickar det för vissa hur man gör för att sälja, för andra inte så mycket men man säljer en del ändå på manus och en del kan aldrig någonsin sälja.
De som säljer bäst är inte ”säljar typen” som förklarar för kunden hur bra produkten är, ska du sälja så är det viktigaste att för det första någonstans tro på att du har en bra produkt, sedan ska du ta reda på allt du kan om produkten, sedan tar du reda på hur mycket en liknande produkt som du är ganska säker människor använder kostar på ett ungefär och jämförbart vad som är fördelen med din produkt.
Väl framme vid kund så ska du sälja genom att fråga! Du frågar kundens specifika behov kring den produkt du ska sälja, vad har den idag, vad betalar fem för det, är den nöjd, mindre nöjd? När du gjort hela den behovsanalysen grundligt så ska du långsamt och tydligt, samtidigt som du förankrar genom att dels bolla tillbaka det kunden själv sagt och dels vad kunden kommer spara i pris, vinna i andra aspsekter så till slut så kommer kunden nästan vilja teckna avtal innan du slutfört säljet.

Men det krävs övning och övning och övning.
Plus att man är ganska lyhörd på sociala koder och hur människor responderar på olika saker..

Så ifall ett bolag ska gå bra, då vill man att säljarna säljer bra, då vill man utbilda bra..
Att måste betala sin egen utbildning av provision man skrapat ihop, särskilt i början, det kommer aldrig bli bra..

När jag sålde streaming och tv för Telia så har man ju ”listor” som programmet som ringer upp åt en ringer efter.. Döden var när man sitter där och börjar se nummer ute i nån ort och det blir sämre och sämre svenska för varje kund som svarar… Men skam den som ger sig, sålde största abonnemanget någonsin till en fransman som inte kunde ett jävla ord svenska och kanske tre stavelser engelska, hade en kollega som satt och ljudade i mina hörlurar medans jag brölade fram ful skolfranska..

Tror han blev så infernaliskt less på mig så han tecknade avtalet direkt när jag skickade över BankID Avtalet…
Sen sälja över telefon där man ska få kunden att godkänna med Bank-ID är ju också drömmen när alla över 60 tror man är en bedragare och jag försöker förklara att står det ”Telia där, då är det Telia du legitimerar dig emot..”
Det fanns ett annat sätt att göra det på men det tog 3-4 dagar att få det i systemet och oftast blev det strul med provisionen då..
Hade en kollega han blev less när det blev ”svag svenska” i telefonen så han bara skickade ut avtal till alla han ringde upp, tror han fick 6-7 stycken som godkände avtalet och fick provision…Fullatändigt icke godkänt, men han sket i vilket..
Senast redigerad av Ladida 2026-09-01 kl. 23:34.
Citera
2026-09-01, 23:45
Medlem
Overminds avatar
Ernstberger lurade först pensionssparare. Nu vill han lura arbetare.
Citera
2026-09-02, 01:21
Medlem
Han vill lura barn, barn barn barn
Citat:
Ursprungligen postat av Overmind
Ernstberger lurade först pensionssparare. Nu vill han lura arbetare.
Citera
2026-09-02, 14:04
Medlem
ETC har granskat skiten: https://www.etc.se/ekonomi/jan-emanuel-vill-att-unga-vaervar-mormor-till-saeljapp
Men ett visst mått av hustlande syns när appen börjar smyglanseras. På den väldesignade sajten finns flera stora samarbetspartners angivna, som Tele2, internetleverantören Bahnhof och barnrättsorganisationen Plan international.

Dagens ETC mejlar fem av företagen med frågan om vad samarbetet går ut på och om de vet vad säljarna tjänar i slutändan. Samtliga uppger att något samarbete inte finns och fyra av dem uppger att Gritch använt deras logotyper utan att ha tillfrågats.
Lustigt nog har SD Riks gjort ETC:s granskning till en story i sig: https://x.com/Riksstudios/status/2094432536772448532

Tydligen tycker man det är fel att ETC granskar pyramidspel lett av dömda bedragare?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in