2026-08-31, 21:35
Medlem
Jan Emanuel och Alexander Ernstberger är några av ansiktena utåt för gig-appen Gritch. Affärsidén verkar vara att användarna ska jobba som telefonförsäljare av diverse abonnemang och försäkringar.

https://www.breakit.se/artikel/47195/alexander-ernstberger-ar-ansiktet-utat-for-gritch-ska-ge-ungdomar-karriarrad

https://www.svd.se/a/Wv3QnG/gritch-jan-emanuel-och-alexander-ernstberger-ska-knacka-arbetslosheten-med-uber-for-saljare

https://www.getgritch.com

Är det här något för framtiden? Ni som jobbar som telefonförsäljare, lockas ni av att jobba via en gig-app?

Själv håller jag mig sunt skeptisk, när det pratas om kurser och att man ska börja sälja till sin släkt och sina vänner så känns det som att viss skepsis är på sin plats.
Citera
2026-08-31, 21:55
Medlem
smickras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DunderGumman
Jan Emanuel och Alexander Ernstberger är några av ansiktena utåt för gig-appen Gritch. Affärsidén verkar vara att användarna ska jobba som telefonförsäljare av diverse abonnemang och försäkringar.

https://www.breakit.se/artikel/47195/alexander-ernstberger-ar-ansiktet-utat-for-gritch-ska-ge-ungdomar-karriarrad

https://www.svd.se/a/Wv3QnG/gritch-jan-emanuel-och-alexander-ernstberger-ska-knacka-arbetslosheten-med-uber-for-saljare

https://www.getgritch.com

Är det här något för framtiden? Ni som jobbar som telefonförsäljare, lockas ni av att jobba via en gig-app?

Själv håller jag mig sunt skeptisk, när det pratas om kurser och att man ska börja sälja till sin släkt och sina vänner så känns det som att viss skepsis är på sin plats.

Så länge jag har fast anställning, fast månadslön och tre raster per dag sex veckors semester och inget provisionsbaserat skit så tycker jag det låter som en god idé.
Citera
2026-08-31, 22:06
Medlem
Negercps avatar
Citat:
Vem i helvete vill ha något att göra med Allra fifflaren? Hur länge fick han sitta i fängelse, var det husarrest med fotboja i en lyxvilla på Lidingö? Det där jävla aset bör fått sitt rykte nedsmutsat för evigt.
Citera
2026-08-31, 22:07
Medlem
Ja, vill man berika en pajas som säljer sovplatser till valboskap och sen flyttar ut pengarna till skatteparadis och ett drägg som lurar folk på sina intjänade pensioner så be my guest...
Citera
2026-08-31, 22:09
Medlem
Din-gamla-mammas avatar
Citat:
Jan Emanuel och Alexander Ernstberger

Vem skulle ens vilja arbeta för dessa två fullständigt genomvidriga äckel? Två psykopatiska fifflare, som aldrig under sina tomma meningslösa liv gjort en enda nyttig handling.

Vad är det för vilsna ungdomar som beundrar dessa avskum? Samma som hyllar Andrew Tate?
Citera
2026-08-31, 22:21
Medlem
Valet av frontfigurer är väl inte helt onkontroversiellt men det finns säkert en tanke bakom. Mannen med pengarna som står bakom alltihopa verkar heta Robin Seger. En allkonstnär med 24 styrelseuppdrag där flera av bolagen verkar pyssla med just den typen av saker som ska säljas via den här appen.
Citera
2026-08-31, 22:28
Medlem
triptykens avatar
Ok... så Jan Emanuel, och Allra-kuken? Det låter som ett bondfångeri av högsta jävla rang om du frågar mig.
Citera
2026-08-31, 22:49
Medlem
Fantens avatar
Det låter som ett pyramidspel där man istället för att man sägs kunna klättra upp mot toppen, så klättrar man på samma nivå hela tiden. Istället för ett steg uppåt så kommer man en procent av ett steg uppåt.

Sen har det väl varit tal om att det ska bli förbjudet med telefonförsäljning?

Är det här för att socialkontoren ska kunna säga att 'men alla får anställning på Gritch så det är bara att sätta igång'?
Citera
2026-08-31, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Är det här för att socialkontoren ska kunna säga att 'men alla får anställning på Gritch så det är bara att sätta igång'?

Jan Emanuel säger i SVD att "den kampen kommer vi vinna" och menar då någon sorts kamp med Arbetsförmedlingen. Underförstått att Gritch ska sätta fler personer i arbete än vad Arbetsförmedlingen gör.

Appen kallas också för "Uber för försäljare". Kanske är tanken att köparna ska betygsätta försäljarna och att det därför ska uppstå något sorts intresse bland folk att köpa av försäljarna med högts betyg? Lite osäker på om högt betyg räcker för att folk helt plötsligt ska ta en telefonförsäljare till sitt hjärta. Men jag är inte helt insatt i upplägget så jag kanske inte förstår det helt.

Det är i alla fall inget för mig.
Citera
2026-08-31, 23:09
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Jan Emanuel säger i SVD att "den kampen kommer vi vinna" och menar då någon sorts kamp med Arbetsförmedlingen. Underförstått att Gritch ska sätta fler personer i arbete än vad Arbetsförmedlingen gör.

Appen kallas också för "Uber för försäljare". Kanske är tanken att köparna ska betygsätta försäljarna och att det därför ska uppstå något sorts intresse bland folk att köpa av försäljarna med högts betyg? Lite osäker på om högt betyg räcker för att folk helt plötsligt ska ta en telefonförsäljare till sitt hjärta. Men jag är inte helt insatt i upplägget så jag kanske inte förstår det helt.

Det är i alla fall inget för mig.
Problemet är ju att folk hatar all form av uppsökande försäljning.
Citera
2026-08-31, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Problemet är ju att folk hatar all form av uppsökande försäljning.

Ja, det är helt klart ett problem om man ska förska lansera en app för telefonförsäljare. Vet inte hur de tänkt att komma runt det, problematiken är förmodligen känd. Det är den här jämförelse med Uber som jag inte riktigt förstår men som kanske tyder på att idén ändå har någon sorts nytänkade.
Citera
2026-08-31, 23:20
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ja, det är helt klart ett problem om man ska förska lansera en app för telefonförsäljare. Vet inte hur de tänkt att komma runt det, problematiken är förmodligen känd. Det är den här jämförelse med Uber som jag inte riktigt förstår men som kanske tyder på att idén ändå har någon sorts nytänkade.
Jag tror faktiskt inte det. Jag tror att dom tänker att det räcker med att det finns något som ger vem som helst en anställning.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in