2026-09-01, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fyrfaldet
Jag tänkte detta när jag precis åt potatischips och hummus. Det är ju egentligen mer sofistikerat och intelligent än någon "trashig" gräddfil och pulver som man bankar ihop.

Naturligtvis så lagar de intelligenta sin mat själva. Exempelvis gör man sin egen tacokrydda än att hjärndött gå till affären och plocka på sig en Santa Maria.

Berätta för mig, ni mer IQ-begåvade då specifikt, hur ni äter mat och vad ni äter och hur ni lagar den maten.

Äter i princip aldrig pizza kebab läsk och aldrig dom där artificiella såserna. Jag lagar mat själv ofta av ekovaror. Åker t gårdsbutiker. Äter allsidigt. Lärde mig att äta all mat sen barnsben. Alltså även kött och där blir det inte alltid eko.
Dricker alko men högst modest. Ett par enheter I veckan och någon fest då och då. Godis är gott! Men funkar att äta några bitar så är det bra sen. Dricker för det mesta vatten. Har aldrig varit överviktig.
Citera
Medlem
Lillarapunzels avatar
Tror inte det finns någon direkt korrelation mellan begåvning och matvanor faktiskt.
Jag äter relativt "normalt", hyfsat varierat. Vegetariskt någon/gång vecka, men annars ganska mycket kött i form av grytor, stekt kött med kokt potatis etc. Det enda jag inte äter alls, och aldrig gjort, är fisk och skaldjur. Där har jag dock sett till att kompensera med att alltid steka i margarin/olja som innehåller omega 3 och 6, samt äter D-vitamin på vintern.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pidr
Pizza och hamburgare mestadels

Försök få i dig nån variation/lite nyttigare
Citera
2026-09-01, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lillarapunzel
Tror inte det finns någon direkt korrelation mellan begåvning och matvanor faktiskt.
Jag äter relativt "normalt", hyfsat varierat. Vegetariskt någon/gång vecka, men annars ganska mycket kött i form av grytor, stekt kött med kokt potatis etc. Det enda jag inte äter alls, och aldrig gjort, är fisk och skaldjur. Där har jag dock sett till att kompensera med att alltid steka i margarin/olja som innehåller omega 3 och 6, samt äter D-vitamin på vintern.

Jo jag tror faktiskt det. Dom smarta är inte lika impulsstyrda och faller inte för 1a pommes som vandrar förbi. Dom/vi har mer självdisciplin samt kunskaper om vad som händer i kroppen
Citera
2026-09-01, 10:10
Medlem
Vad man lär sig på högskolan, vissa av oss lärde sig det långt innan högskolan dock.
Hur långt räcker en hundralapp? lååångt.. tillräckligt långt för att rivalisera kostnaden för en måltid som hjälpmedel i afrika.. ~8 kr

efter högskola:
Mat är en funkion av smak, tid, ekonomi & behov.
t.ex
själv?
Happymelt är okomplicerat går tokfort och innehåller protein, kostar nada.
Köttfärsås har oändliga variationer

osv osv
Citera
2026-09-01, 10:29
Medlem
Näringsrik varierad och fiberrik kost.
Citera
2026-09-01, 11:03
Medlem
Lillarapunzels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VolleybollMolly66
Jo jag tror faktiskt det. Dom smarta är inte lika impulsstyrda och faller inte för 1a pommes som vandrar förbi. Dom/vi har mer självdisciplin samt kunskaper om vad som händer i kroppen
På ett så väldigt övergripande plan kan jag möjligen köpa det, och även då möjligen att vi äter mindre skräpmat i gemene. Däremot tror jag verkligen inte att smarta skulle äta någon särskilt utpräglad diet eller att det på detaljnivå finns stora likheter. Då är det nog snarare allsidigheten som är den röda tråden.
Citera
2026-09-01, 11:12
Avstängd
IQ i sig är ingen vattendelare vid mat. En sopåkare med 140 IQ äter förmodligen samma sak som alla andra.

Jag blev medlem i Mensa när jag var 23-24 år gammal och student på Uni.

Åt horribelt dåligt men tränade stenhårt så var ändå vältränad osv.
Extremt ensidigt för ekonomin höll inte ihop för mer.

Nu decennier senare när jag har eget företag och tjänar lika mycket i månaden som en kassörska gör per år är mina matvanor extremt annorlunda.

Enbart för jag har mer pengar att röra mig med. Så en med lågt IQ som är på samma nivå av inkomst, eller mer, kommer också förändra vad de äter.

Inget snobberi då jag fortfarande kan göra en korv-och-makaroner när jag jobbar hemma till lunch, fast det blir ovanligare för varje år då det falnar i värde.
Men när man handlar har kostnaden ingen betydelse så jag tar alltid de finaste köttbitarna som en vanlig barnfamilj med två låginkomsttagare aldrig någonsin kan köpa. (Betyder inte att de absolut inte kan bara att de aldrig kommer spendera pengar på det för då spricker ekonomin för månaden).
Citera
2026-09-01, 11:20
Medlem
Det krävs ju inte hög intelligens egentligen för att ha sunda matvanor, bara motivation och vilja. Behöver inte vara dyrt heller.

Nästan bara medelhavskost här, i princip inget ultraprocessat eller sött, sällan alkohol, väldigt lite rött kött och mättat fett förutom ost. Vad som är bäst för hjärnan och hjärtat har ju högsta prioritet. Mycket kaffe är självklart viktigt.

Men, får ibland cravings efter IKEA:s femkronorsvarmkorvar, haha, vad nu det är symtom på.
Citera
2026-09-01, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lillarapunzel
På ett så väldigt övergripande plan kan jag möjligen köpa det, och även då möjligen att vi äter mindre skräpmat i gemene. Däremot tror jag verkligen inte att smarta skulle äta någon särskilt utpräglad diet eller att det på detaljnivå finns stora likheter. Då är det nog snarare allsidigheten som är den röda tråden.

Ja och kunskapen om olika ämnen och kroppen i allmänhet
Citera
2026-09-01, 11:50
Medlem
busy-signals avatar
Kött, ägg, buljong och animaliska fetter. Och om man tål det, opastöriserad kefir och grädde.

Nu var det dock inte pga smarthet som jag lade om kosten enligt ovanstående, utan pga magproblematik med omfattande överkänsligheter, som uppstod ganska hastigt för ett antal år sedan (är 50+ idag).

Men jäklar vilken skillnad det har blivit. Jag är mycket piggare i skallen idag, och min hälsa har blivit otroligt mycket bättre. Så jag tänker förmodligen inte börja äta skräp igen, även om min mage skulle läka såpass att den inte protesterade mot i princip allt som kommer från växtriket.
Citera
2026-09-01, 11:51
Medlem
Weitzmanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fyrfaldet
Jag tänkte detta när jag precis åt potatischips och hummus. Det är ju egentligen mer sofistikerat och intelligent än någon "trashig" gräddfil och pulver som man bankar ihop.

Naturligtvis så lagar de intelligenta sin mat själva. Exempelvis gör man sin egen tacokrydda än att hjärndött gå till affären och plocka på sig en Santa Maria.

Berätta för mig, ni mer IQ-begåvade då specifikt, hur ni äter mat och vad ni äter och hur ni lagar den maten.

Ställ 10 personer från två socialgrupper, högsta och lägsta, bredvid varandra. Ena gänget håller i snitt normalvikt och den andra är överviktiga. Ju sämre man mår ju mer skit stoppar man i sig. Även i maten söker dem sig till snabba lösningar med mycket socker. Min uppfattning är att folk i balans inte äter en massa mumbo jumbo. Tror inte det är svårare än så?!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in