2026-09-01, 08:25
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Jag tror att intelligenta människor äter mat de tycker om och tillsätter lite olika nyttigheter för hälsans skull.

Wannabes är nog mer gastronomiskt avancerade.
Citera
2026-09-01, 08:31
Medlem
sfrges avatar
Dom äter på McDonald's precis som Donald Trump gör.
Nej just det. Jag glömde ju att han är dum i huvudet.
Citera
2026-09-01, 08:33
Medlem
Pizza, Gorbys piroger och litervis med Coca Cola, ej sockerfri

De som ständigt bara äter alger, grönsaker, supernyttigt har bara nyttig mat i huvudet och inget annat
Kolla själva, så får ni se
Citera
2026-09-01, 08:36
Medlem
Roligt då just potatischips är något av det mest lågintelligenta man kan äta imo, tveksamt om hummus kan kompensera för det Att köpa hem och riva upp en stor påse fylld med oljiga msg chips för att våldsamt trycka in i truten och därefter inte kunna hejda sig från denna process förrän påsen är slut är bara rentav djuriskt. Lite som fåglar när de äter så pass många fermenterade äpplen att de flyger in i närmsta tegelvägg och tuppar av en timme.

Högintelligent mat? Är nog väldigt blandad. Finns ju dessutom många intelligenta autister som förmodligen inte kan utnyttja sin intelligens när det kommer till mat.

Personligen så tycker jag att det intelligenta valet är att äta det som är nyttigt. Man inser att ätandet handlar om att få i sig det kroppen behöver, inte för att goffa i sig en massa fabricerat gegg för att uppnå en maximal high.

Sen måste man kunna unna sig ibland, nån restaurang eller bakverk etc.
Citera
2026-09-01, 08:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fyrfaldet
Jag tänkte detta när jag precis åt potatischips och hummus. Det är ju egentligen mer sofistikerat och intelligent än någon "trashig" gräddfil och pulver som man bankar ihop.

Naturligtvis så lagar de intelligenta sin mat själva. Exempelvis gör man sin egen tacokrydda än att hjärndött gå till affären och plocka på sig en Santa Maria.

Berätta för mig, ni mer IQ-begåvade då specifikt, hur ni äter mat och vad ni äter och hur ni lagar den maten.

Om du hade bott på en studentkorridor hade du snabbt insett att näringsintag och IQ inte har med varandra att göra. Många av de smartaste ingenjörsstudenterna har autistiska drag och äter väldigt enahanda. De uppfattar matlagning som en onödig tidstjuv och äter sällan hälsosamt i gängse mening. Men de är långt smartare än Stina-Fia på sjuksköterskeprogrammet som äter supernyttigt och egenlagat.
Senast redigerad av Bonnker 2026-09-01 kl. 08:42.
Citera
2026-09-01, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Matvanor är något som mer har med socialt arv att göra än intelligens. Föds du som geni i white trash familj äter du McDonalds, föds du som idiot i familjen Wallenberg äter du gåslever.

Iq är också genetiskt till stor del och kopplas till ekonomisk/akademisk framgång så sannolikt bör smartare människor ha bättre kost, tvek på att det stämmer för genier dock de de brukar va rätt udda
Citera
2026-09-01, 09:02
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blrcx
Iq är också genetiskt till stor del och kopplas till ekonomisk/akademisk framgång så sannolikt bör smartare människor ha bättre kost, tvek på att det stämmer för genier dock de de brukar va rätt udda
Medvetenhet om bättre kost gör inte impulskontrollen bättre dock, men absolut om högre krav hemifrån finns så nöts nog både kosthållning och fysisk rörelse in på ett sätt som soffpotatisar inte får.
I många fall är ju riktigt hög IQ på bekostnad av EQ och sociala förmågor,
Citera
2026-09-01, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnker
Om du hade bott på en studentkorridor hade du snabbt insett att näringsintag och IQ inte har med varandra att göra. Många av de smartaste ingenjörsstudenterna har autistiska drag och äter väldigt enahanda. De uppfattar matlagning som en onödig tidstjuv och äter sällan hälsosamt i gängse mening. Men de är långt smartare än Stina-Fia på sjuksköterskeprogrammet som äter supernyttigt och egenlagat.

Tack, nu slipper jag formulera mitt svar, exakt så är det.
Citera
2026-09-01, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Medvetenhet om bättre kost gör inte impulskontrollen bättre dock, men absolut om högre krav hemifrån finns så nöts nog både kosthållning och fysisk rörelse in på ett sätt som soffpotatisar inte får.
I många fall är ju riktigt hög IQ på bekostnad av EQ och sociala förmågor,

Jo jag tror inte heller att det är massiva skillnader direkt men om det va 1:1 odds hade det varit +EV o satsa på att högre iq är vad jag tror iaf
Senast redigerad av blrcx 2026-09-01 kl. 09:14.
Citera
2026-09-01, 09:18
Medlem
Imnshos avatar
Högintelligenta äter protein- och fettrik kost, och drar ned på kolhydraterna. De vet att det är den föda som bäst bibehåller hälsa och god kognitiv förmåga.
Citera
2026-09-01, 09:24
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imnsho
Högintelligenta äter protein- och fettrik kost, och drar ned på kolhydraterna. De vet att det är den föda som bäst bibehåller hälsa och god kognitiv förmåga.

Citera
2026-09-01, 09:42
Medlem
dickachus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fyrfaldet
Mhm, kan du utveckla lite gubben?

Du ber mig att utveckla din premiss?

D.U.M.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera