2026-09-01, 11:54
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fyrfaldet
Berätta för mig, ni mer IQ-begåvade då specifikt, hur ni äter mat och vad ni äter och hur ni lagar den maten.

Praktisk mat. Mycket bönor, groddar, rotfrukter, ägg, kött, fisk, surkål, kimchi, väldigt lite bröd och snabbmat.
Citera
2026-09-01, 11:54
Medlem
Jag tror man kan applicera hästsko-teorin här. Ju smartare och mer högutbildad någon är, desto nyttigare äter de, upp till en viss punkt. Sedan går det tillbaka igen. De riktigt, riktigt högintelligenta tenderar ofta att vara lite av kufar. Autistiska, nördar, spelar datorspel o.s.v. Och där är det nog väldigt enkel kosthållning som gäller. Mycket skräpmat och enkla rätter. Riktigt högintelligenta har nog sällan matlagning som intresse, de är mer intresserad av naturkunskap, filosofi, programmering, datorspel etc., och då är mat bara ett nödvändigt ont för att överleva och inte gå hungrig.

Jag känner några personer i den kategorin och de skulle definitivt ersätta all mat med ett piller om det var möjligt.
Citera
2026-09-01, 11:58
Medlem
Rejäl frukost med fil, müsli och diverse nerhackade bär och frukter. Någon billig multivitaminjuice (förr apelsinjuice men slutade med den när priset drog iväg under pandemin).
Förmiddagsfika med kaffe och några mackor (grovt bröd, smör, ost och ev ytterligare pålägg).
Sen beror det på hur dagen utvecklar sig om och vad det ev blir för ytterligare mat. Är man på resande fot kanske det blir ett skrov på något hamburgerställe eller, vid högtidliga tillfällen, pizza. Annars blir det ofta någon stor gryta baserad på korv eller kött mm - ibland asiatisk stil, ibland påminner det hela mer om korv stroganoff. En sån där stor gryta brukar räcka till middag 3-4 dagar i sträck. Kolhydratbehovet tillgodoses med spaghetti, ris eller potatis.
Periodvis, speciellt då det är mycket fysiskt arbete som ska göras, äts det ordentlig lunch - havregrynsgröt med mjölk och lingonsylt, kokt ägg, mackor. Är det en period med mer manschettarbete brukar det inte bli någon lunch utan då skjuts istället förmiddagsfikat upp till lunchtid.
Eftermiddags- eller kvällsfika är sällsynt, sånt blir det bara om det behövs av sociala eller medicinska (t ex förkylning med halsont som kräver varm saft) skäl.
Citera
2026-09-01, 11:59
Medlem
busy-signals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lillarapunzel
Tror inte det finns någon direkt korrelation mellan begåvning och matvanor faktiskt.
Jag äter relativt "normalt", hyfsat varierat. Vegetariskt någon/gång vecka, men annars ganska mycket kött i form av grytor, stekt kött med kokt potatis etc. Det enda jag inte äter alls, och aldrig gjort, är fisk och skaldjur. Där har jag dock sett till att kompensera med att alltid steka i margarin/olja som innehåller omega 3 och 6, samt äter D-vitamin på vintern.

Va, är du allvarlig? Men iofs så verkar du äta balanserat och vettigt, så det har säkert med saken att göra.

Men tänk dig om du skulle äta saft och bullar till frukost, sen trycker du ett par kexchoklad till fikat, sen käkar du en pizza till lunch. Sen två tårtbitar till eftermiddagskaffet.

Då tror jag inte att du kommer att uppleva dig själv som särskilt begåvad under den dagen. Och du skulle förmodligen inte ha ork till att göra nåt kul på kvällen heller?
Senast redigerad av busy-signal 2026-09-01 kl. 12:08.
Citera
2026-09-01, 12:32
Medlem
Blåbär tror jag
Citera
2026-09-01, 12:47
Medlem
alicia66s avatar
Citat:
Oj.

Haha, nej, det där är inte intelligent. Det är flottig mat som är dålig för dig och dessutom låg ansträngning. Intelligenta orkar med att laga maten för att säkerställa att balansen på näring i kroppen är normal. Dessutom är maten godare. Men roligt att en lågintelligent ger sitt perspektiv också, det är lika intressant att se också eftersom man själv inte riktigt tänker som er.
Dom högintelligenta jag känner äter mest skräpmat. Sorry du har fel. Dom hat inte tid med avanserad matlagning,
Citera
2026-09-01, 12:59
Medlem
Judgments avatar
Du som inte är intelligent kommer aldrig att förstå, men intelligenta människor har inte tid att bry sig om god eller bra mat.

”Historiska genier har haft allt från extremt strikta och enkla dieter till rent bisarra matvanor. Många av dem såg maten som ett rent bränsle eller följde strikta rutiner för att hålla hjärnan skarp.”
Citera
2026-09-01, 13:01
Medlem
Lillarapunzels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av busy-signal
Va, är du allvarlig? Men iofs så verkar du äta balanserat och vettigt, så det har säkert med saken att göra.

Men tänk dig om du skulle äta saft och bullar till frukost, sen trycker du ett par kexchoklad till fikat, sen käkar du en pizza till lunch. Sen två tårtbitar till eftermiddagskaffet.

Då tror jag inte att du kommer att uppleva dig själv som särskilt begåvad under den dagen. Och du skulle förmodligen inte ha ork till att göra nåt kul på kvällen heller?

Förstår inte riktigt vad du menar med första stycket?

Just det exemplet är ju dock väldigt extremt, och knappast representativt för någon, oavsett intelligensnivå. För att ändå försöka besvara påståendet; självklart äter jag inte enbart nyttigt! Det är inte så att jag väger mina grönsaker för att se om jag kommer upp i exakt 500 gr (eller mer) varenda dag. Jag är också rätt svag för fika, och det kan bli något litet sött både 2 och ibland 3 ggr/veckan.
Citera
2026-09-01, 13:13
Medlem
Citat:
Det ändrar saken. Studerar man på universitet så har man ofta inga pengar eller energi till mat. Det kan jag förstå. Jag menar mer folk som har tid och pengar.

En kamrat har 200 000 kr i mnd lön, smartaste jag känner, jobbar inom tech, han lever på Five Guys, McDonald's, doughnuts och random saker,

det finns högst noll korrelation mellan vad man äter och intelligens, eftersom "cravings" sug för div ting är starka hormoner som inte ren intelligens kan styra.

De flesta som röker vet att det är dåligt men gör det ändå, du behöver inte vara högintelligent för att förstår och veta att rökning är dåligt men man gör det ändå, just för att underliggande hormoner som gör att man gör vad man gör, just inte är korrelerade med intelligens IMO.

Har själv master i statestisk så har lite insikt i hur man ser hur ting påverkar varandra.
Citera
2026-09-01, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CandyForcester
Rejäl frukost med fil, müsli och diverse nerhackade bär och frukter. Någon billig multivitaminjuice (förr apelsinjuice men slutade med den när priset drog iväg under pandemin).
Förmiddagsfika med kaffe och några mackor (grovt bröd, smör, ost och ev ytterligare pålägg).
Sen beror det på hur dagen utvecklar sig om och vad det ev blir för ytterligare mat. Är man på resande fot kanske det blir ett skrov på något hamburgerställe eller, vid högtidliga tillfällen, pizza. Annars blir det ofta någon stor gryta baserad på korv eller kött mm - ibland asiatisk stil, ibland påminner det hela mer om korv stroganoff. En sån där stor gryta brukar räcka till middag 3-4 dagar i sträck. Kolhydratbehovet tillgodoses med spaghetti, ris eller potatis.
Periodvis, speciellt då det är mycket fysiskt arbete som ska göras, äts det ordentlig lunch - havregrynsgröt med mjölk och lingonsylt, kokt ägg, mackor. Är det en period med mer manschettarbete brukar det inte bli någon lunch utan då skjuts istället förmiddagsfikat upp till lunchtid.
Eftermiddags- eller kvällsfika är sällsynt, sånt blir det bara om det behövs av sociala eller medicinska (t ex förkylning med halsont som kräver varm saft) skäl.

Topic är vad intelligenta äter för mat. Inte vad en grovarbetare grisar i sig under samma tidspann.
Citera
2026-09-01, 13:28
Medlem
busy-signals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lillarapunzel
Förstår inte riktigt vad du menar med första stycket?

Just det exemplet är ju dock väldigt extremt, och knappast representativt för någon, oavsett intelligensnivå. För att ändå försöka besvara påståendet; självklart äter jag inte enbart nyttigt! Det är inte så att jag väger mina grönsaker för att se om jag kommer upp i exakt 500 gr (eller mer) varenda dag. Jag är också rätt svag för fika, och det kan bli något litet sött både 2 och ibland 3 ggr/veckan.

Sorry, ja det var lite konstigt skrivet av mig. Men min syn på saken kan väl sammanfattas med att "utan ordentlig mat, så tappar vi våra begåvningar förr eller senare".

Och när du sa att du inte såg nåt samband mellan begåvning och matvanor, så tänkte jag att det kanske beror på att du inte har testat att leva på skräpmat?

För mig så räcker det att äta en enda pizza för att jag skall känna mig obegåvad som en zombie i några timmar åtminstone. Och skulle jag göra skräpmat till "min grej", så tror jag att jag skulle uppleva mig själv som mindre begåvad för varje år som gick.

Sen går det ju bevisligen bra för många att prestera rätt bra även på billys piroger och nudlar, åtminstone om man är ung och stark. Så vad vet jag egentligen.
Citera
2026-09-01, 13:31
Medlem
Citat:
Jag tänkte detta när jag precis åt potatischips och hummus. Det är ju egentligen mer sofistikerat och intelligent än någon "trashig" gräddfil och pulver som man bankar ihop.

Naturligtvis så lagar de intelligenta sin mat själva. Exempelvis gör man sin egen tacokrydda än att hjärndött gå till affären och plocka på sig en Santa Maria.

Berätta för mig, ni mer IQ-begåvade då specifikt, hur ni äter mat och vad ni äter och hur ni lagar den maten.

Jag kan berätta hur folk som jobbar med mat gör, om nu det är intressant.
De har ofta en laga mat-dag (ofta söndagar) och lagar då exempelvis lasagne, köttfärsås, grytor (Coq au vin), korv stroganoff och andra lättlagade saker.

De gör inte 500gram köttfärs när de gör köttfärsås, utan de gör 2kg eller mer.

Du lagar mat en gång men får ut 10portioner istället för 1-2.

Sen när man blir sugen på köffärsås, så värmer man den och kokar pasta direkt (uppvärmd pasta är sådär), eller så gör de något annat med köffärsåsen, det finns väl hundratals recept som det passar till.

Du har du matlagning EN gång, men lunch-middag för 5-6dagar.
Komplettera med blodpudding, fiskpinnar, vårrullar osv.

Sen äter de upp det dom har i frysen, till skillnad från oss andra dödliga som slänger det när det blir gammalt.
Senast redigerad av Cooltrayne 2026-09-01 kl. 13:33.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in