Citat:
Ursprungligen postat av
VinnyPotsandPans
Det är väldigt minimala saker för kanske en annan person. Problemet här är att jag har uttryckt att jag ej gillar det plus de glömmer bort saker jag säger till dom hela tiden. Med väldigt bra långtidsminne så är det riktigt jobbigt, för det känns som om folk inte lyssnar på en.
Utöver det så är jag inte så missnöjd med familjen. Man måste ju sätta det på en skala för att veta att det är väldigt minimalt.
Om vi återgår till mina nuvarande problem så är det mer att jag är inte en rolig person att vara med. Jag kunde skämta och folk tyckte jag var på komiker nivå. Jag känner inte att jag är det och det krävs så mycket energi för att hålla uppe den standarden. Men efter sveket så har jag tappat gnistan helt och hållet, även fast det inte har varit bra i 10 år så kunde jag delvis vara levandes. Hur pratar man? Jag har inte tränat på att prata på så länge. Och det är omöjligt med noll glädje i kroppen. Finns inget intressant att prata om.
Jag tror att anhedonin/depressionen är ett av dina huvudproblem just nu. Inte bara en följd av allt annat, utan något som i sig gör nästan
allt svårare.
När du beskriver att du inte längre tycker något är roligt, inte känner nyfikenhet, inte får energi av dina hobbies och inte har något spontant att prata om, då låter det väldigt mycket som att själva belöningssystemet har gått ner på sparlåga.
Jag tror därför inte främst att du har ”glömt hur man pratar”. Du kunde vara rolig, spontan och social förut. Förmågan verkar finnas där, men bränslet är borta. Att försöka prestera fram din gamla personlighet när du känner noll glädje blir förstås extremt energikrävande. För att tydliggöra: depressionen har sannolikt börjat slå ut de funktioner du tolkar som personlighetsbrister.
Och det är också därför jag tycker att ”träna på att prata” missar målet lite. Du behöver inte bli en bättre konversatör i första hand. Du behöver få tillbaka mer av intresse, lust, nyfikenhet och känslomässig respons.
Det märks ju till och med här. När något faktiskt engagerar dig och du känner dig förstådd kan du skriva långt, nyanserat och personligt. Så språket och förmågan finns där.
Jag tycker därför att du ska se den långvariga depressionen/anhedonin som något som faktiskt behöver bedömas och behandlas i sig, snarare än försöka lösa allt genom att pressa dig till mer social träning. Det betyder i praktiken att söka vård igen och vara väldigt konkret, säga typ:
”Jag har varit deprimerad i många år, har nästan ingen glädje eller motivation kvar och det påverkar hela min förmåga att fungera och skapa relationer.”
Jag är läkare, detta blir nu mitt råd till dig.