2026-08-31, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZilverZodde
Om du går på natten, ska du då inte gå i vit fyrsektor menar du?

Jaså, det låter så nu helt plötsligt.

Enligt dig skulle ju skeppet väjt långt utanför vit fyrsektor och dessutom kört över en grön prick.
Ja jösses vilket skämt till troll du är.

Jaja, jag hade rätt om farledsbredden och du hade jättefel fel fel, kan vi läsa i fup.
Men det var ju ingen nyhet, det har alla normalt funtade vetat hela tiden.
Citera
2026-08-31, 23:48
Medlem
ZilverZoddes avatar
[
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Jaså, det låter så nu helt plötsligt.

Enligt dig skulle ju skeppet väjt långt utanför vit fyrsektor och dessutom kört över en grön prick.
Ja jösses vilket skämt till troll du är.

Jaja, jag hade rätt om farledsbredden och du hade jättefel fel fel, kan vi läsa i fup.
Men det var ju ingen nyhet, det har alla normalt funtade vetat hela tiden.

Skeppet hade inte behövt väja utanför vit sektor om han hade uppmärksammat radarekona i tid.

Farledsbredden har du angivit till vit sektor vilket är helfel av fler skäl.

Du kan ju bara se på sjökortet norr om Älgön.
Där är farleden utritad UTANFÖR vit sektor!

Ensfyrar HAR ingen vit sektor, skulle farleden då bara vara en fartgsbredd?

Nä, du har lika fel här som när du trodde vi på västkusten kallar grund för grynna och att det är smart att sova med räddningsvästen PÅ (under däck)
Citera
2026-09-01, 00:27
Medlem
Poddavsnitt om dödsolyckan där de igenomgår FUP:en.

https://www.krimfup.se/ljudfiler/lyssna-dodsolyckan-i-hakefjorden-vad-hande-ombord

Intressant lyssning
Citera
2026-09-01, 00:30
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalabaliken1
KÖG är alltså den kurs man kommer fram på medans KGV(Kurs Genom Vattnet) är den kurs man styr, diffen mellan dessa är den sk avdriften(strömmar och vind) som påverkar fartygets rörelse.
Tack. Japp, det har jag koll på, det är lite som skillnaden mellan fart över grund jämfört med fart genom vatten som också påverkas av strömmar.
Har dock aldrig hållit på med radar så det var bra att få koll på linjernas betydelse för att förstå bättre.
Citera
2026-09-01, 01:44
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores

Det är en väldigt bra fråga.
Ligger man "konsekvent i röd sektor" på sydgående från Mitholmarna, så går man på grund.
Det är liksom hela grejen.

De e sådana där "kommentarer" som sållar agnarna från vetet, om man säger så
Då tycker jag att du snarast ska rapportera den fyren till Sjöräddningen och Sjöfartsverket.
Eller också kanske du själv ska göra som du rekommenderar andra att göra? Läsa på hur en sektorfyr fungerar...
Citera
2026-09-01, 02:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ghsw1
Nu orkar jag inte leta upp skiten i FUPen igen men pappan sade väl att dottern hade på sig flytväst men att hon brukade inte tycka om remmen som går mellan benen så det är möjligt att hon hade knäppt upp den och på så vis har flytvästen åkt av henne vid olyckan?
Jag lät Grok skapa en sammanfattning kring pappans kommentarer kring flytväst. Det är ju tydligt från bilder, broderns kommentarer och annat att familjen har god flytvästkultur. Sedan om den hade "knäppts upp lite" när dottern försökte att sova är frågan? Och, enligt pappans något förvirrade utsago befann sig mamman och dottern sannolikt i akterbädden efter att de gett upp att sova.

På sjukhuset 29 juli: “Jag … ser två flytvästar, mina barn hade flytvästar på sig. Simmar bort mot flytvästarna, ett barn endast. Den andra är tom. Jag tar den tomma och blåser i visselpipan. Tar min son.”

Förhöret 12 augusti: “Jag och Ramona hade inte det och Idun och Ebbe hade det … jag har inte riktigt förstått hur inte Idun hade det alltså hon hade ju uppenbarligen inte på sig flytvästar när jag hittade den flytande på havet … jag vet att hon hade haft problem med den här och det finns ett band som man sätter mellan benen för att den inte ska åka ifrån en så eventuellt har den gått upp men jag vet inte jag har inte sett det hända men jag var väldigt noga med att man skulle ha flytväst på barnen hela tiden.”
Citera
2026-09-01, 02:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av C189
”Låt oss konstatera tre FAKTA. Tre SANNINGAR. Tre saker VI VET.”

Nej. Låt oss konstatera tre uppgifter som du väljer att presentera som absoluta sanningar, trots att du utelämnar den kanske mest relevanta omständigheten av alla: NÄR uppgifterna lämnades.

1. Pappan uppges under olyckskvällen ha sagt till Sjöräddningen att mamman och dottern saknade flytväst.
2. Pappan uppges samma kväll ha sagt till polisen att ingen hade flytväst.
3. Mamman och dottern anträffades utan flytvästar.

Och därmed är det tydligen dags att utropa ”TRE FAKTA! TRE SANNINGAR!”

Ja, om verkligheten vore så enkel att man kunde göra en haveriutredning genom att plocka tre meningar ur en kaotisk olyckskväll och sedan kalla saken utredd

För vi kanske ska påminna om den lilla detalj som du verkar ha missat: den kväll du hänvisar till är samma kväll som pappan själv varit med om en allvarlig olycka och samtidigt förlorat halva sin familj.

Det är alltså just den tidpunkt då man rimligen bör vara som mest försiktig med att behandla en chockad, traumatiserad och potentiellt desorienterad persons spontana uppgifter.

Och vad innebär egentligen uppgiften att mamman och dottern saknade flytväst?

Det kan mycket väl vara en observation som gjorts efter att flytvästarna anträffats i vattnet. Han ser flytvästarna utan dem i, och konstaterar följaktligen att de saknade flytvästar. Det är inte samma sak som att han därmed redogör för exakt vad som hände sekunderna innan olyckan, vem som bar vad, när någon tog av sig något eller vad som hände under själva händelseförloppet.

Men visst.. ”Fakta.”
Det är ett väldigt praktiskt ord. Man kan tydligen sätta det framför vilken tolkning som helst och sedan hoppas att ingen frågar efter sammanhanget.

Det finns fakta. Absolut.
Sedan finns det tolkningar, antaganden och slutsatser som försöker klä ut sig till fakta. Något du gjort till en vana här i tråden, och alla som säger emot är troll.

Gammal lärdom säger ”Tjuven tror att alla stjäl”. Lär dig det, ditt troll.
Nu finns det ju inget citat där pappan säger till sjöräddningen att mamman och dottern inte hade flytväst. Han hittar dock dotterns flytväst och använder dess visselpipa så nog vet han att den inte sitter på henne. Snarast var han chockerad att den var tom.

Han har inte sagt något om flytvästar till polisen innan förhöret på sjukhuset där han nämner:
“Jag … ser två flytvästar, mina barn hade flytvästar på sig. Simmar bort mot flytvästarna, ett barn endast. Den andra är tom. Jag tar den tomma och blåser i visselpipan. Tar min son.”

Ja som sagt, tjuven tror att alla stjäl.
Senast redigerad av BobbyYsin 2026-09-01 kl. 02:54.
Citera
2026-09-01, 02:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soffloplopp
Va är du för troll eller saknar du bara läsförståelse, empati och ödmjukhet. Lite självinsikt vore inte fel...hakar upp dig konstant på detta med flytvästarna... Du läser Fup och tar enbart in sånt du kan vinkla till din fördel av alla konstiga slutsatser och antagande du gjort genom denna tråd.

På mammans instagram innan den vart privat var det en hel del bilder på barnen med flytväst även på land när de hade turer ut med båten. Min uppfattning är att han förklarar väldigt förvirrat i förhöret. Högst troligt med anledning av det trauma han precis varit med om. Han vart dessutom kraftigt nedkyld och hamna på sjukhus under flera dagar vilket också kan påverka minnet. Han har precis mist sin kärlek och sin dotter i en tragisk olycka där han med all säkerhet kommer beskylla sig själv för resten av sitt liv, fast han inte borde. Han förklarar att de alltid var noga med flytväst på barnen, vilket även bilderna på instagram bekräftade. Han kommer upp ur vattnet och ser en tom flytväst på ytan som han själv tar hjälp med.

" Jag vet inte hur länge jag varit där.
Jag har till och med hunnit sluta simma en gång och andats in vatten. Men jag fortsatte upp
och ser två flytvästar, mina barn hade flytvästar på sig. Simmar bort mot flytvästarna, ett barn
endast. Den andra är tom. Jag tar den tomma och blåser i visselpipan. tar min son. Båtar
kommer."

Han beskriver sedan som du tolkar som ursäkter

"Jag och Ramona hade inte det och Idun och Ebbe hade det och ja jag har inte riktigt
förstått hur inte Idun hade det alltså hon hade ju uppenbarligen inte på sig flytvästar när jag
hittade den flytande på havet men , men jag vet inte jag vet att hon hade haft problem med
den här och det finns ett band som man sätter mellan benen för att den inte ska åka ifrån en så
eventuellt har den gått upp men jag vet inte jag har inte sett det hända men jag var väldigt
noga med att man skulle ha flytväst på barnen hela tiden."

Det är inte helt ovanligt med felaktig storlek på flytväst till ett växande barn. vet inte om detta var fallet denna gång. Jag minns själv när man var liten att grenbandet på div flytvästar inte alltid var det bästa och om något krånglade så var det alltid just grenbandet. Vi vet genom FUP att båten utsattes för stor kraft och det är inte orimligt att kraften gjorde att barnet slits ur västen. Han beskriver också att dottern var i bakre delen av båten då hon inte gillade att det skumpade. Jag misstänker att hon kan ha blivit utsatt för hårdare kraft än sonen som var fram. Tidigare under dagen hade det varit bättre väder och det började duggregna innan olyckan. Det är inte helt orimligt att modern tillfälligt tagit av flytvästen för att sätta på dottern nya och/eller varmare kläder. Vi vet inte vad som skedde men faderns förklaringar och förvirring kring varför han hittade en tom flytväst är helt realistisk i detta tragiska läge. Att han ändå i denna chock kan berätta så mycket kring olyckan är beundransvärt.

Hur i hela friden kan du vara så jäkla dömande i denna tråd...det är för mig helt obegripligt.
Du har helt rätt. Allt tyder på att dottern hade flytväst men vi vet ju förstås inte hur väl den satt på efter sovförsök och annat.

Denna man har en agenda att bevisa rättshaveri, korrupta åklagare och då åker pappans skuld in på notan som på ett bananskall. 800 poster senare så vänds allting denna väg. Dock har kunskapen om sjövägsregler blivit bättre efter hand.
Citera
2026-09-01, 03:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lugntsimma
Borde inte Albin dömmas för vållande till annans död? Att skylla på fartygskaptenen är väl ganska skevt. Albins båt skulle aldrig ha varit på den platsen och hur kunde han inte sett till att alla hade flytvästar. Han var kapten på sin lilla båt och hade därmed ansvar över sina passagerare.

Han får ta och byta jobb från komiker för många kommer oavsett utgång i rättegång anse att han är en bidragande faktor till olyckan, tyvärr.
Men det är något han får leva med.

Vet man om han var nykter ens?
Han var nykter. Det finns hundratals fritidsbåtar varje dag som går i den leden och pappan ångrar nog för all evig framtid varför han inte hade utkik akteröver. Enligt hans egen minnesbild hade alla flytväst. Han var själv chockad när dotterns flytväst dök upp tom. Mamman satt ju fast med kuddar och annat i vraket.

De straffbara skyldigheterna väger dock tyngst på lastfartyget som var upphinnande, inte hade visuell utkik i sin färdriktning, inte hade koll på sin radar, förde ensam utkik under förhållanden då detta är olämpligt (den ensamma utkiken satt dessutom bakom sin dator), inte uppfyllde sina skyldigheter som upphinnande i trång farled etc. Pappan hade givetvis kunnat rädda liv och lem på två familjemedlemmar men enligt sjövägsreglerna så har han enbart ett begränsat ansvar.
Citera
2026-09-01, 04:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BobbyYsin
Du har helt rätt. Allt tyder på att dottern hade flytväst men vi vet ju förstås inte hur väl den satt på efter sovförsök och annat.

Denna man har en agenda att bevisa rättshaveri, korrupta åklagare och då åker pappans skuld in på notan som på ett bananskall. 800 poster senare så vänds allting denna väg. Dock har kunskapen om sjövägsregler blivit bättre efter hand.
Det är sant, trollen har slutat hänvisa till feltolkade regler. Nu är det känslor och moral som gäller och om trollen känner något så övertrumfar det till och med reglerna. Om man likt dem inte är känslostyrd så blir man nu en paragrafryttare.

Undrar för övrigt om lotsar har lika stark kollegial sammanhållning som poliser så de går i försvar oavsett vad kollegan hittar på för dumheter?

Är det rimligt att utländska fartyg ska ha skattefinansierad styrhjälp så ordinarie befälhavare kan jobba ikapp lite personaladministration och övrig besättning kan passa på att sova lite extra medan den statsanställde lotsen/vikarien styr båten?

Med dagens teknik så borde det fungera lika bra utan dessa skattefinansierade medhjälpare. Kaptenen på Misja Verde vittnar väl om att han har lotscertifikat för nästan alla fjordar i Norge och att han även har nyttjat den aktuella farleden flera gånger. Han hade hittat lika bra själv, utan att köra över någon.

I det här fallet var det uppenbart så att olyckan orsakades av en inkompetent lots. Det kanske är lika bra att slopa hela verksamheten och spara både liv och pengar. Ordinarie personal kan använda radarn på samma sätt som lotsen påstår sig ha gjort, den ordinarie styrmannen hade kanske rent av även sett fritidsbåtarna på radarn.

Citat:
MT: Bra, tack. Jag jobbade med antiklutterfunktionen på radarn för att få en radarbild som är
godtagbar för att kunna navigera på och hålla utkik. Jag tycker att jag lyckades bra med det
för att jag såg bojar till exempel ett bra referensobjekt. Man måste ju se till så att man inte
använder för mycket antiklutter för då försvinner ju mål. Det tyckte jag att jag hade fått till
bra, konturer av land och så vidare. Och sen fortsatte vi ner mot Älgfjorden.
Citera
2026-09-01, 05:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Det är sant, trollen har slutat hänvisa till feltolkade regler. Nu är det känslor och moral som gäller och om trollen känner något så övertrumfar det till och med reglerna. Om man likt dem inte är känslostyrd så blir man nu en paragrafryttare.

Undrar för övrigt om lotsar har lika stark kollegial sammanhållning som poliser så de går i försvar oavsett vad kollegan hittar på för dumheter?

Är det rimligt att utländska fartyg ska ha skattefinansierad styrhjälp så ordinarie befälhavare kan jobba ikapp lite personaladministration och övrig besättning kan passa på att sova lite extra medan den statsanställde lotsen/vikarien styr båten?

Med dagens teknik så borde det fungera lika bra utan dessa skattefinansierade medhjälpare. Kaptenen på Misja Verde vittnar väl om att han har lotscertifikat för nästan alla fjordar i Norge och att han även har nyttjat den aktuella farleden flera gånger. Han hade hittat lika bra själv, utan att köra över någon.

I det här fallet var det uppenbart så att olyckan orsakades av en inkompetent lots. Det kanske är lika bra att slopa hela verksamheten och spara både liv och pengar. Ordinarie personal kan använda radarn på samma sätt som lotsen påstår sig ha gjort, den ordinarie styrmannen hade kanske rent av även sett fritidsbåtarna på radarn.
Jag tror nog definitivt att lotsar har en roll. Strömförhållanden, lokal trafik, svår navigering. Notera väl att de flesta sjöfarare i fartyg på världshaven sällan löper in i särskilt komplicerade hamnar och inlopp som vi har i Sverige. Fartygen betalar dessutom lotsavgift så det är en affärsdrivande verksamhet.

Dock får man känslan av en överdriven machokultur i förhöret med lotsen, svårt att avgöra om det är individen eller hela väsendet. Jag känner lotsar, av olika karaktär. Hur det däremot kan godtas att en lots har ensam manöver och är fullt medveten (och glatt skämtar) om att befälhavaren inte tar någon som helst aktiv roll. Därtill, när vädret försämras något (förhållanden där det krävs att befälhavaren inte kan ha ensam utkik), glatt fortsätter utan att tillse att befälhavaren steppar upp. Och till och med tar fram sin iPad för "att det ser ut som det kan bli nedsatt sikt" men fortsatt ignorerar utkik/radar och inte begär hjälp... Som lotsen sade i förhöret:
“Jag tycker att jag höll den utkik jag behövde för navigationen … bemanningen i övrigt på bryggan så är det ju upp till befälhavaren … Om han hade tyckt att det var ett behov av … utkik så hade han gjort det.”
...det är där lotsutbildning, lotsarnas normala rutiner, lotsarnas kultur kan kraftigt ifrågasättas. Det var en olycka som väntade på att hända. Befälhavaren gjorde ju fel redan när han satte sig bakom datorn men är det rätt att en lots tillåter detta att ske utan ansvar?

Tillräckligt mycket information är nu publik om dessa vedervärdiga rutiner att jag förväntar mig ett uttalande från Lotsområde Marstrand och D*n**l R***sson vad de har vidtagit för åtgärder för att detta inte skall ske igen. Men som du säger, de kanske vill skydda varandra?
Senast redigerad av BobbyYsin 2026-09-01 kl. 05:12.
Citera
2026-09-01, 05:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cutthethroat
Eller så talar han, eller dom, inte sanning helt enkelt.

Det brukar ju vara så, när något obegripligt sker, men någon ändå håller fast vid att...Joo jag höll visst uppsikt osv.
Verkar gälla alla inblandade i denna historia, mer eller mindre.

Du kan ha skrivit det mest troliga inlägget i hela tråden 👍
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in