Citat:
Ursprungligen postat av
Kriminallen
Håller med. Jag får inte ihop det. Jag tänker att antingen är han med på noterna och ska dömas för mord eller så är han inte det och ska frias.
När det gäller Tor måste man nog se det här som en händelse. Väldigt osannolikt att det är två helt olika mord. Man resonerar så vid lindrigare brott. Tveksamt om det håller i hovrätten.
Det står inte mycket nyttigt i domen. Den kunde varit en A4.
Jag håller med om att det är mycket sannolikt att morden hör ihop och har skett i nära anslutning till varandra. Det är även min egen uppfattning.
Men ”mycket sannolikt” är inte samma sak som ställt utom rimligt tvivel.
TR skriver själv att den mest sannolika slutsatsen är att Tor och Gärd berövats livet i nära anslutning till varandra och att det mest sannolika är att de angreps under samma tidsperiod.
Det är där jag får problem när detta sedan används som en del av grunden för att döma JJ för medhjälp även till mordet på Tor, trots att TR samtidigt konstaterar att inget DNA från JJ har hittats på Tor.
Jag kan själv tro att JJ är inblandad och att båda morden är en och samma händelse.
Men frågan i ett brottmål är inte vad som är mest sannolikt, utan vad åklagaren faktiskt har bevisat bortom rimligt tvivel.