2026-09-09, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kriminallen
Håller med. Jag får inte ihop det. Jag tänker att antingen är han med på noterna och ska dömas för mord eller så är han inte det och ska frias.

När det gäller Tor måste man nog se det här som en händelse. Väldigt osannolikt att det är två helt olika mord. Man resonerar så vid lindrigare brott. Tveksamt om det håller i hovrätten.

Det står inte mycket nyttigt i domen. Den kunde varit en A4.
Jag håller med om att det är mycket sannolikt att morden hör ihop och har skett i nära anslutning till varandra. Det är även min egen uppfattning.

Men ”mycket sannolikt” är inte samma sak som ställt utom rimligt tvivel.

TR skriver själv att den mest sannolika slutsatsen är att Tor och Gärd berövats livet i nära anslutning till varandra och att det mest sannolika är att de angreps under samma tidsperiod.

Det är där jag får problem när detta sedan används som en del av grunden för att döma JJ för medhjälp även till mordet på Tor, trots att TR samtidigt konstaterar att inget DNA från JJ har hittats på Tor.

Jag kan själv tro att JJ är inblandad och att båda morden är en och samma händelse.

Men frågan i ett brottmål är inte vad som är mest sannolikt, utan vad åklagaren faktiskt har bevisat bortom rimligt tvivel.
Senast redigerad av PR400 2026-09-09 kl. 23:56.
Citera
2026-09-09, 23:56
Medlem
Mr Coffees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harry_
måste kännas j***vligt surt att dömas efter så många år
Vad hade varit bäst egentligen? Hade han dömts direkt kanske han hade fått 15-20 år och kommit ut i tidiga 40-årsåldern. Nu får han sitta på kåken tills han blir 60. Vetefan vad jag hade valt om jag var tvungen att välja.
Citera
2026-09-10, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bettysage
Varför har Gerds söner bett om och fått högre skadestånd än Tors döttrar? De hade väl alla samma målsägarbiträde.

Alla fyra barn har fått lika skadestånd utdömt. Den enda skillnaden är att Gerds söner har väntat 21 år med att begära skadestånd.
Citera
2026-09-10, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PR400
Jag håller med om att det är mycket sannolikt att morden hör ihop och har skett i nära anslutning till varandra. Det är även min egen uppfattning.

Men ”mycket sannolikt” är inte samma sak som ställt utom rimligt tvivel.

TR skriver själv att den mest sannolika slutsatsen är att Tor och Gärd berövats livet i nära anslutning till varandra och att det mest sannolika är att de angreps under samma tidsperiod.

Det är där jag får problem när detta sedan används som en del av grunden för att döma JJ för medhjälp även till mordet på Tor, trots att TR samtidigt konstaterar att inget DNA från JJ har hittats på Tor.

Jag kan själv tro att JJ är inblandad och att båda morden är en och samma händelse. Men frågan i ett brottmål är inte vad som är mest sannolikt, utan vad åklagaren faktiskt har bevisat bortom rimligt tvivel.

Jag kan själv tro att JJ är inblandad och att båda morden är en och samma händelse.

Men frågan i ett brottmål är inte vad som är mest sannolikt, utan vad åklagaren faktiskt har bevisat bortom rimligt tvivel.
Jag har nu lyssnat en bit in på förhöret från rättegången på youtube. Jag tycker han låter sanningsenlig och trevlig.,Kanske lite rädd, men vem skulle inte vara rädd om man hamnade i den situationen.Känner mig nu inte alls säker på att han är skyldig till mord. Låter inte vansinnig heller på något sätt.
Citera
2026-09-10, 00:14
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Tack, jag ska läsa domen, men nog öppnar de för en till gärningsman genom domen?
Han har därmed i vart fall främjat gärningarna och styrkt en eventuell annan gärningsman i dennes uppsåt.
Absolut, och därför dömdes han för medhjälp.

Från mitt lekmannaperspektiv är detta en välskriven dom, och jag tycker att särskilt resonemanget om vad som måste ha hänt när JJ kom är övertygande: han kan inte ha sett och hört vad som hände innan han rundade ladan. Därefter skall han omgående släpat Gärd 15 m in i en lada efter att de verkliga GM flytt platsen. Inte trovärdigt.

Jag tror domen kan stå sig i HR.
Citera
2026-09-10, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2britter
Jag har nu lyssnat en bit in på förhöret från rättegången på youtube. Jag tycker han låter sanningsenlig och trevlig.,Kanske lite rädd, men vem skulle inte vara rädd om man hamnade i den situationen.Känner mig nu inte alls säker på att han är skyldig till mord. Låter inte vansinnig heller på något sätt.
Ja jag ska lyssna igenom vad han säger, har inte hunnit ännu ☹️.
Citera
2026-09-10, 00:29
Medlem
K.Blomkvists avatar
Ojojoj, nu får den "oskyldiga" stackaren tugga galler i 14 år...

Om han nu är så himla oskyldig varför öppnar han inte truten och berättar vem det var som höll i yxan?
Var tog yxan vägen?

Jag tror att det är han som gjort det hela.

De andra fotspåren är ju också konstiga iofs.
Vem trampade runt i huset? När trampade de runt?
Citera
2026-09-10, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Angeliqa
Alla fyra barn har fått lika skadestånd utdömt. Den enda skillnaden är att Gerds söner har väntat 21 år med att begära skadestånd.

Tack för att du förtydligar! Jag misstänkte att det va så och att hans skuld till Brottsoffermyndigheten beror på att de betalat ut skadestånd till Tors döttrar tidigare.
Citera
2026-09-10, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Celestron
Det finns förstås också en möjlighet att ett UFO landade och tog paret av daga, men det är ju inte särskilt troligt..

För att uttrycka det rent ut; Inte en chans att någon annan var där!

Men den här logiken som tingsrätten använt kan ju varenda mördare hävda att dom dom fått en chock när dom kom till platsen, upptäckt ett x antal mördade brottsoffer, och varit så chockade att dom inte kommit sej för att ringa varken ambulans och polis, utan istället fått för sej att dom måste flytta(!?) på offren!

Självklart kan vi inte ha ett sånt "rättssamhälle"!

Det är ju ställt utan några som helst RIMLIGA!! tvivel att han ensam mördat!!

Hur faan läser nämdemännen lagen???

JJ dömdes iallafall för något...Bevisningen var starkare mot Susann Sallinens mördare, och han gick fri.

(Svea hovrätts dom den 16 augusti 2011 i
mål nr B 5575-11)
Citera
2026-09-10, 05:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro

Från mitt lekmannaperspektiv är detta en välskriven dom, och jag tycker att särskilt resonemanget om vad som måste ha hänt när JJ kom är övertygande: han kan inte ha sett och hört vad som hände innan han rundade ladan. Därefter skall han omgående släpat Gärd 15 m in i en lada efter att de verkliga GM flytt platsen. Inte trovärdigt.

Dessutom blödde hon fortfarande, och var vid liv, när hon släpades in. Fruktansvärt exempel på total känslokyla
Citera
2026-09-10, 05:41
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro

Vi får hoppas att domen står sig när juristerna i HR ska pröva saken. Det vore det bästa för det allmänna rättsmedvetandet och för de anhöriga. JJ ska självklart låsas in för det han gjort och att han är skyldig finns det inga tvivel om.

Sedan finns dessvärre en viss risk att HR som ska bedöma det juridiska kan landa i något annat, men vi hoppas verkligen inte på det så klart.
Senast redigerad av ursprungligen 2026-09-10 kl. 05:44.
Citera
2026-09-10, 05:49
Medlem
https://sverigesradio.se/play/avsnitt/2870130

Efter hört detta så är ju GM 100% skyldig

Jösses.

Att han bara fick 14 år är ett stort jävla hån mot anhöriga. Han skulle fått livstid enligt mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in