2026-08-31, 08:38
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matsqq
Vilket enormt "free-pass" SE ges av "förnekarna".

Enligt dem kommer han fram till mordplatsen efter cirka 50 sekunder.

Men de är helt OK med att han sitter i domstol(!) 2 gånger(!) och intygar att han var där 5-6 sekunder efter klocktittandet.

Det finns inte en chans att han har så dålig koll att han tror han är 5-6 sekunder från mordet under de premisserna.

Om han är så långt från mordet är han troligen närmare väktarna än mordplatsen - och han borde då bara på den saken (var han befann sig) förstå att det är orimligt att det rörde sig om 5-6 sekunder.
Mördaren halade förmodligen fram revolvern ungefär på samma ställe där Engström 5-6 sekunder senare halade fram klockan efter att ha "sneddat in". Inte konstigt att han befarade att någon kan ha förväxlat honom med GM .

En alternativ förklaring är att han i själva verkat är mördaren och att hans berättelse handlar om att antyda möjlig förväxling. Det här sistnämnda är inget nytt förstås men det är en förklaring som förklarar en hel del, till exempel varför ingen såg honom som "varandes" på platsen efter skotten. Som AD sa tidigt på lördagsmorgonen, en ca 180 lång man i långrock sprang ifrån platsen.
Senast redigerad av MrBarnaby 2026-08-31 kl. 08:50.
Citera
2026-08-31, 09:05
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Från hypnosförhöret av Björkman ( E-13-00-I)

A: Så ser du två stycken.

B: Ja, två, samtidigt så kommer det en man, han som sköt, rör sig åt vänster och därför så ser jag honom när han drar sig till vänster.

Var dom börjar nånstans för att det såg jag inte innan dom (ohörbart)

Sitat slut

Det här är otroligt intressant. Det Björkman säger här är ju att mördaren kom in från höger, typ att han made his move från typ annonspelaren..

Det här har jag missat.

Citat:
... rör sig åt vänster och därför så ser jag honom när han drar sig till vänster.

Den hade inte jag heller sett, det stämmer ganska väl med det Engström sagt om sitt eget "insneddande" då han i höjd med annonspelaren vek in för att kolla klockan. Det berättade han vid någon av rättegångarna, här snackar vi spegling på hög nivå.

Case closed

(Men vilket sammanträffande om han mot förmodan inte är mördaren, som jag skrev tidigare så inte konstigt att stackarn i så fall kände sig förväxlad och utpekad)
Senast redigerad av MrBarnaby 2026-08-31 kl. 09:51.
Citera
2026-08-31, 13:50
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:

B: Ja, två, samtidigt så kommer det en man, han som sköt, rör sig åt vänster och därför så ser jag honom när han drar sig till vänster.

Sitat slut

Det här är otroligt intressant. Det Björkman säger här är ju att mördaren kom in från höger, typ att han made his move från typ annonspelaren..

Det här har jag missat.

Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Den hade inte jag heller sett, det stämmer ganska väl med det Engström sagt om sitt eget "insneddande" då han i höjd med annonspelaren vek in för att kolla klockan. Det berättade han vid någon av rättegångarna, här snackar vi spegling på hög nivå.

Case closed

(Men vilket sammanträffande om han mot förmodan inte är mördaren, som jag skrev tidigare så inte konstigt att stackarn i så fall kände sig förväxlad och utpekad)

Ja jäklar! Vilket fynd.

Hypnos alltså ...

Det är precis så som SE ritar ut att han rör sig på den där kartskissen i Kvällsposten. Han sneddar in mot husfasaden strax före annonspelaren.

Om han inte är GM utan bara ville bli spännings-förväxlad måste han vara mer synsk än Saida.

Även IM såg en rörelse från eller förbi annonspelaren, att döma av Kangers bok.

Se! Det rör på sig ännu i SE-frågan.

Kan vara det näst bästa indiciet efter utstämpligstiden och handledsväskan.

*stående ovationer*
Citera
2026-08-31, 14:12
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Ja jäklar! Vilket fynd.

Hypnos alltså ...

Det är precis så som SE ritar ut att han rör sig på den där kartskissen i Kvällsposten. Han sneddar in mot husfasaden strax före annonspelaren.

Om han inte är GM utan bara ville bli spännings-förväxlad måste han vara mer synsk än Saida.

*stående ovationer*
Lägger man till Fauzzis 50-plussare ute i snösträngen så känns saken nästan klar ... men bara nästan ... som en välkänd MOP-profil uttryckte det.
Citera
2026-08-31, 14:17
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ja jäklar! Vilket fynd.

Hypnos alltså ...

*stående ovationer*

GM drog sig åt vänster när han inledde flykten. Han kom inte från höger. GM väntade strax söder om Dekorimas ingång. När paret Palme hade passerat gick han ifatt dem bakifrån och sköt.

AB fäste sig inte vid paret som gick mindre än 10 meter framför honom förrän de hade passerat GM och denne gick ifatt paret bakifrån.

Anders Björkman den 25 mars 1987: "Björkman kan inte uttala sig om mannen som avvek in på Tunnelgatan hade kommit i sällskap med de två andra Sveavägen söderut eller om denne man anslöt liksom bakom ryggen - efter att kanske ha stått och väntat bakom hörnet på Tunnelgatan."

Noll slutledningsförmåga och noll spatial förmåga krävs för medlemskap i SEkten. Nya medlemmar måste visa att de inte kan skruva i en glödlampa och inte kan hitta dörren i en toalett.
Citera
2026-08-31, 14:52
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:

Sitat slut

Det här har jag missat.

Citat:
Ja jäklar! Vilket fynd.

Hypnos alltså ...

*stående ovationer*

Pappskallar.

Läs förhöret igen. AB säger inte att mannen ”kom in” ”från höger”. Han säger att GM befann sig åt vänster och vek av åt vänster efter skotten. Ur hans synvinkel.

A: Han är på väg ner i gatan.

B: Ja.

A: Det ser du?

A: Ser du något mera?

B: (ohörbart) till vänster.

A: En man som står till vänster? Var det han som du tror sköt?

A: (ohörbart) lite till vänster.

B: (ohörbart) tittar ner på mannen som ramlar, vänder sig med kroppen, (ohörbart) mannen och (ohörbart)

[...]

A: Du har sagt, du ser två rökmoln som flyter ihop.

A: Vad är det som stämmer, är rökmolnen lite för långt bort tycker du.

A: När du ser rökmolnet, ser du ett först och ett sen, eller ser du bägge två samtidigt?

B: Ja, bägge två samtidigt, men ändå skillnad är det. Dom går i varandra på nåt sätt.

A: Och då tycker du att det är lite till vänster runt den mannen som ligger på gatan.

B: Var han på väg ner då (ohörbart).

A: Han har alltså inte hunnit falla ens?

B: Nej.

A: När du ser, ser du två rökmoln eller inte?

B: Jag ser två rökpuffar som går ihop, jag ser två.

A: Sa du innan han har hunnit ner i marken, i gatan.

Han som sköt (imperfekt) rör sig åt vänster. Samtidigt som AB ser rökpuffar.

Det betyder att han rörde sig åt vänster efter skotten.

För alla med läsförståelse och en IQ över rumstemperatur.
Citera
2026-08-31, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Pappskallar.

Läs förhöret igen. AB säger inte att mannen ”kom in” ”från höger”. Han säger att GM befann sig åt vänster och vek av åt vänster efter skotten. Ur hans synvinkel.

B: (ohörbart) tittar ner på mannen som ramlar, vänder sig med kroppen, (ohörbart) mannen och (ohörbart)

[...]

A: När du ser rökmolnet, ser du ett först och ett sen, eller ser du bägge två samtidigt?

B: Ja, bägge två samtidigt, men ändå skillnad är det. Dom går i varandra på nåt sätt.

A: Och då tycker du att det är lite till vänster runt den mannen som ligger på gatan.

Björkman är under hypnos, han hoppar hit och dit hela tiden. Nya bilder dyker upp.

Tror inte du ska vara aldeles för säker på din tolkning där.
Citera
2026-08-31, 15:36
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
..

Många säger nog "sköt" när man ska återge ett sådant här händelseförlopp, det är väl bara polisen som säger "skjuter" (presens) vid intervjuer.

Citat:
Ja, två, samtidigt kommer det en man, han som sköt, rör sig åt vänster och därför så ser jag honom när han drar sig till vänster.
(citatet ovan från AB:s hypnosförhör)
Kommer?

Jag skulle sagt att samtidigt så springer det iväg en man om det är händelseförloppet efter skotten jag ska försöka återge eller stod AB i mördarens flyktfärdriktning inne i gränden? Som jag förstått det stod AB en bit bakom så lite konstigt sätt att uttrycka det.
Senast redigerad av MrBarnaby 2026-08-31 kl. 16:23.
Citera
2026-08-31, 15:46
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Pappskallar.

[...]

Jag har försatt mig i trance och betraktat Vincent Langes skiss av mordplatsen. Det är faktiskt så att Tunnelgatan går in till vänster om man kom från Grandhållet.

Att mördaren rörde sig åt vänster efter skotten är därför rimligt.

När jag vaknade ur trancen insåg jag att man kunde se det på skissen direkt. Inga polletter alls som behövde trilla ned utan bara en snabb blick på mordplatsskissen.

Tack för åter ett pedagogiskt påpekande i tråden som gör detta tydligt även för de som inte är så starka tänkare.
Citera
2026-08-31, 15:53
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Självklart är det så att själva vapentypen (revolver) gör det extra långsökt att ladda om medan man springer.

När man dessutom redan har kvar två tredjedelar av patronerna i trumman.

Men allt som inte totalt kan uteslutas kan ju lika gärna ha hänt, enligt den ”mediumlogik” som länge förhärskat här i tråden. Det blir 50/50 enligt SE-misstänkarna.
Hypotes: Mördaren laddade om revolvern på DBG.

Mördaren höll då väskan i ena handen, revolvern i den andra och letade efter patroner i väskan med den tredje handen? Den tredje handen fällde också ut trumman och pillade ur tomhylsorna och laddade med två nya. Allt detta skedde på en dåligt upplyst gata, springande i utförsbacke och halkande på isfläckar.

Jag får helt enkelt inte ihop att det kan landa så högt som 50/50.
Citera
2026-08-31, 16:40
Medlem
Jag tror man ska läsa allt av hypnosförhör av Björkman, först då fattar man hur Björkman hoppar hit och dit hela tiden. Saker kommer, försvinner, någon annat dyker upp etc.

Det är inget vanligt förhör.
Citera
2026-08-31, 17:52
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matsqq
Vilket enormt "free-pass" SE ges av "förnekarna".

Enligt dem kommer han fram till mordplatsen efter cirka 50 sekunder.

Men de är helt OK med att han sitter i domstol(!) 2 gånger(!) och intygar att han var där 5-6 sekunder efter klocktittandet.

Det finns inte en chans att han har så dålig koll att han tror han är 5-6 sekunder från mordet under de premisserna.

Om han är så långt från mordet är han troligen närmare väktarna än mordplatsen - och han borde då bara på den saken (var han befann sig) förstå att det är orimligt att det rörde sig om 5-6 sekunder.

Varför skulle SE som vittne och frångå sin egna uppfattning?
HJ är ett annat vittne som fortfarande var av uppfattningen att han gjorde U-svängen vid Apelbergsgatan.
Andra exempel på där uppfattningarna istället ändrats är Björkman och Morelius som i HR(eller TR) vill mena att GM stannade kvar uppåt 20 sekunder på mordplatsen innan han gav sig av.

Inget av dessa vittnen korrigerades.
Därför vittnespsykologi är en hel vetenskap....

Finns säkert fler exempel bara i detta mordfall.

Men betänk också på att 5-6 sekunder efter "klocktittandet" kan vara just 50 sekunder efter skotten.

I en stark teori hade jag gärna sett att det fanns uppgifter som omöjliggjorde att han kom fram "ca 50 sekunder" efter skotten. Nu finns det inget sådant utan enbart spekulationer, så som det du försöker påstå här precis... med ett logiskt feltänk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in