2026-08-08, 19:31
Medlem
Man får vara tacksam för det lilla! 😉
Citera
2026-08-11, 08:54
Medlem
codehackers avatar
Det framgår inte av inslaget i SR nyheter idag då tullverket oemotsagda sprider propaganda att det kostar tull på varor < 1600 kr. Att om varan säljs från EU-lager utgår ingen tull nämns inte alls. Desinformation / halvsanning från vår "oberoende" publikservice som vanligt. Förmodligen pga lobbingverksamhet från organisationen Svensk handel, som representar handlare som inte vill konkurrera med direkt importerat från Kina, detta trots att de säljer samma Kina junk som du kan köpa på TEMU.
Citera
2026-08-19, 21:19
Medlem
swedenistanis avatar
Ni som har köpt från TEMU tryckt skjorta/t-shirt (designat den själv med bild).
Tänkte fråga hur länge höll skjortan/t-shirten dvs. var hela bilden borta efter 10 tvätt eller efter 500 tvätt på 40 graders värme i tvättmaskinen?
Citera
2026-08-21, 16:44
Medlem
Racerbyces avatar
Hur funkar det praktiskt nu med de nya reglerna? Säg att jag beställer fem olika prylar och bröstar de där nya avgifterna, hur funkar det rent praktiskt? Betalar jag alla avgifter direkt hos Temu och hämtar paketet utan extra kostnad hos ombudet, typ DHL, precis som tidigare? Eller måste jag lösa ut det hos dem? Eller måste man, hemska tanke, krångla direkt med Tullverket i någon obskyr app?
Citera
2026-08-21, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Racerbyce
Hur funkar det praktiskt nu med de nya reglerna? Säg att jag beställer fem olika prylar och bröstar de där nya avgifterna, hur funkar det rent praktiskt? Betalar jag alla avgifter direkt hos Temu och hämtar paketet utan extra kostnad hos ombudet, typ DHL, precis som tidigare? Eller måste jag lösa ut det hos dem? Eller måste man, hemska tanke, krångla direkt med Tullverket i någon obskyr app?
Fick ingen avgift, ingen tull. Inget från lokalt lager (hundprylar).
Citera
2026-08-21, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hahahohoyrsovane
Fick ingen avgift, ingen tull. Inget från lokalt lager (hundprylar).

Jag fick hem flera paket från Ali och Temu. Ingen extra avgift för mig heller.
Betalade det som stog i kassan från respektive.
Citera
2026-08-21, 17:13
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Racerbyce

Du betalar avgiften direkt i Temu's kassa vid beställning.
Citera
2026-08-28, 13:51
Medlem
kompjuters avatar
Finns det något sett att se om varorna är belagda med tull eller ej?
En order på 310 kr i kundvagnen blev 522 kr i kassan.
Så hur kringgår man detta?
Citera
2026-08-28, 16:58
Medlem
Det gör du inte. Om du inte vill handla för minst 1500 SEK. Det enda är väl om man kan beställa ihop med några andra så man kommer upp i den summan, men det medför ju andra problem.

Jag har fan abstinens!
Citera
2026-08-29, 11:54
Medlem
Harry_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kompjuter
Finns det något sett att se om varorna är belagda med tull eller ej?
En order på 310 kr i kundvagnen blev 522 kr i kassan.
Så hur kringgår man detta?

kringgå ?

522 är oxå säkert billigare än sverige
så köp
Citera
2026-08-31, 01:47
Medlem
Det beror ju lite på vad man köper. Köper jag en pryl för 1000 spänn så gör väl inte 30 hit eller dit nån större skillnad. Men köper jag en massa smågrejer som bara kostar nån tia styck, då kan den här idiottullen göra väldigt mycket och faktiskt kosta mer än vad varorna gör.

Hade de lagt på en procentuell tull hade jag inte klagat så mycket, men detta med en fast summa per vara är orättfärdigt. Ingen annan tull eller skatt funkar så - vad jag vet.
Citera
2026-08-31, 02:00
Medlem
YeahLikeWhoas avatar
temu är bara skit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in