Det framgår inte av inslaget i SR nyheter idag då tullverket oemotsagda sprider propaganda att det kostar tull på varor < 1600 kr. Att om varan säljs från EU-lager utgår ingen tull nämns inte alls. Desinformation / halvsanning från vår "oberoende" publikservice som vanligt. Förmodligen pga lobbingverksamhet från organisationen Svensk handel, som representar handlare som inte vill konkurrera med direkt importerat från Kina, detta trots att de säljer samma Kina junk som du kan köpa på TEMU.
Ni som har köpt från TEMU tryckt skjorta/t-shirt (designat den själv med bild).
Tänkte fråga hur länge höll skjortan/t-shirten dvs. var hela bilden borta efter 10 tvätt eller efter 500 tvätt på 40 graders värme i tvättmaskinen?
Hur funkar det praktiskt nu med de nya reglerna? Säg att jag beställer fem olika prylar och bröstar de där nya avgifterna, hur funkar det rent praktiskt? Betalar jag alla avgifter direkt hos Temu och hämtar paketet utan extra kostnad hos ombudet, typ DHL, precis som tidigare? Eller måste jag lösa ut det hos dem? Eller måste man, hemska tanke, krångla direkt med Tullverket i någon obskyr app?
Hur funkar det praktiskt nu med de nya reglerna? Säg att jag beställer fem olika prylar och bröstar de där nya avgifterna, hur funkar det rent praktiskt? Betalar jag alla avgifter direkt hos Temu och hämtar paketet utan extra kostnad hos ombudet, typ DHL, precis som tidigare? Eller måste jag lösa ut det hos dem? Eller måste man, hemska tanke, krångla direkt med Tullverket i någon obskyr app?
Fick ingen avgift, ingen tull. Inget från lokalt lager (hundprylar).
Du betalar avgiften direkt i Temu's kassa vid beställning.
Det gör du inte. Om du inte vill handla för minst 1500 SEK. Det enda är väl om man kan beställa ihop med några andra så man kommer upp i den summan, men det medför ju andra problem.
Det beror ju lite på vad man köper. Köper jag en pryl för 1000 spänn så gör väl inte 30 hit eller dit nån större skillnad. Men köper jag en massa smågrejer som bara kostar nån tia styck, då kan den här idiottullen göra väldigt mycket och faktiskt kosta mer än vad varorna gör.
Hade de lagt på en procentuell tull hade jag inte klagat så mycket, men detta med en fast summa per vara är orättfärdigt. Ingen annan tull eller skatt funkar så - vad jag vet.