2026-08-30, 23:14
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Källkritik, är du helt korkad? Är Reine en källa?

Är jag en «källa» också. Din källa i Norge.
Jag kan inte lämna tråden eftersom "Norge" ligger på.

Jag hittar inga andra källor än Reine att GM-SE var anarkist. När det gäller den uppgiften kan man betrakta mediumprästen Reine som en primärkälla.

Edit: Jag har hört från säkra källor där andemeningen är att Netflix planerar en ny film. Den ska tydligen heta "Reine och SE i Fjällen".
Citera
2026-08-30, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Jag kan inte lämna tråden eftersom "Norge" ligger på.

Jag hittar inga andra källor än Reine att GM-SE var anarkist. När det gäller den uppgiften kan man betrakta mediumprästen Reine som en primärkälla.

Edit: Jag har hört från säkra källor där andemeningen är att Netflix planerar en ny film. Den ska tydligen heta "Reine och SE i Fjällen".

Disney kommer med «Pappslöjd på tunn is». En äventyrfilm, bara hittepå.

Får säga som Glaser « Norge.. nej där har jag ALDRIG varit»
Citera
2026-08-30, 23:49
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Disney kommer med «Pappslöjd på tunn is». En äventyrfilm, bara hittepå.

Får säga som Glaser « Norge.. nej där har jag ALDRIG varit»
Det kan inte uteslutas att det var SEs jägargranne som sköt Bambis föräldrar. Ett klassiskt gammalt olöst mord med okänd gärningsman.

Reine kan kanske tina upp Walt Disney och be hans ande berätta om hypotesen är riktig. Där finns material till en hel bok för Reine.

Vad är det som gör att du litar blint på det mediumprästen Reine påstår om SE?

Är du övertygad om att SE var anarkist som Reine påstår?
Citera
2026-08-30, 23:56
Medlem
Citat:
Det kan inte uteslutas att det var SEs jägargranne som sköt Bambis föräldrar. Ett klassiskt gammalt olöst mord med okänd gärningsman.

Reine kan kanske tina upp Walt Disney och be hans ande berätta om hypotesen är riktig. Där finns material till en hel bok för Reine.

Vad är det som gör att du litar blint på det mediumprästen Reine påstår om SE?

Är du övertygad om att SE var anarkist som Reine påstår?

Jag litar alltid blint på mediumprästar.

Ja, anarkismen var djupt rotad i Engström. Tigerkaka och kortison kan dock ha påverkat honom endel.
Citera
2026-08-31, 05:50
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Själv hade jag k-pist i lumpen och inte ville man fylla den med ammo, vad jag kommer ihåg.

Är det inte så att det är pilligt att peta bort två tomhylsor i en revolver och vänder man på den trillar väl alla kulor ut när trumman är utanför själva vapnet?

Att ladda om en revolver delvis medan man springer i en isig utförsbacke låter inte som någon lätt manöver för någon med knotiga reumatikerhänder.

Det påstådda syftet med omladdningen är dessutom minst sagt lite vag i Reines parallella verklighet. Jag vet inte vad bibeln säger om medium, men Reine verkar, trots att han tycks kunna sitta utan stöd framför datorn, inte ha alla hästar hemma.

Edit: Jag vill inte skriva Vincent i tråden, då det finns en kompetent kriminaltekniker med det namnet som de med nedsatt läsförståelse i tråden skulle kunna förväxla med mediumprästen Reine.

Självklart är det så att själva vapentypen (revolver) gör det extra långsökt att ladda om medan man springer.

När man dessutom redan har kvar två tredjedelar av patronerna i trumman.

Men allt som inte totalt kan uteslutas kan ju lika gärna ha hänt, enligt den ”mediumlogik” som länge förhärskat här i tråden. Det blir 50/50 enligt SE-misstänkarna.
Citera
2026-08-31, 07:26
Medlem
Jo.. lite vapenutbildning då. Det är mycket vanligt att ta ut ett skott från trumman (standard) man går inte runt med en revolver där tändstiften vilar på live ammo. Om tex man ramlar omkull etc.

Då är vi nere på 5 ronder redan från början och 5 minus 2 är som känt 3.

3 är då altså hälften av 6.. inte två tredjedelar. Det är hälften. Bara så det är sagt.

Om det var en 5 ronds trumma blir lite annorlunda..

Då tar vi bort 1 för att inte ta livet av oss själva (som är standard att göra) sen bränner vi av två skott på LOP, då har vi altså 5 minus 3 = 2

Det här är verkligheten. Och med 3 eller 2 ronder i trumman då KAN frästelsen vara stor att plocka fram speedloadern från handledsväskan.

Just saying.
Citera
2026-08-31, 07:34
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Jag litar alltid blint på mediumprästar.

Ja, anarkismen var djupt rotad i Engström. Tigerkaka och kortison kan dock ha påverkat honom endel.
Bra där, trams ska bemötas med samma medel, förnekarna har väl inte ensamrätt till det kan man tycka.

Dock finns det en risk att tråden blir än mer sönderspammad, det finns ju några riktiga spamvirtuoser på förnekarsidan, ingen nämnd men ingen heller glömd.
Senast redigerad av MrBarnaby 2026-08-31 kl. 07:42.
Citera
2026-08-31, 07:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Bra där, trams ska bemötas med samma medel, förnekarna har väl inte ensamrätt till det kan man tycka.

För min del är det helt okej om någon retar mig, det är verkligen att förvänta om någon gör det.

Det som kan vara lite tråkigt är när någon kommer med något nytt som tex Reine nu då. Då attackeras människan nästan på instinkt. Det är inte bra, det blir på nåt sätt att attackera budbäraren och viktiga insikter kan gå förlorade. Man kan missa saker helt enkelt.

Kampen i debatten blir viktigare än att lösa gåtan Skandiamannen, eventuellt mordet på Palme.

Jag gjorde det här själv flera gånger i början, nu vet jag bättre. Kritisera ja, men om det finns nåt av värde så förstör inte det liksom.

Ja tycker ju Reine var skitfräsch faktiskt, så orginella tankar han hadde. Fick mig faktiskt att läsa hypnosförhören med Björkman på nytt. (förhören som jag själv har hånat ) Riktigt intressanta är dom.
Jag har fattat att grejen med det här är att man måste nästan veta vad man letar efter när man läser förhören.
Ju mer man har att relatera till ju mer intressanta blir förhören.

Det vanliga är ju att något är roligare första gången man läser nåt, men i MOP är det inte så, det blir roligare och roligare.
Citera
2026-08-31, 08:00
Medlem
matsqqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby

Dock finns det en risk att tråden blir än mer sönderspammad, det finns ju några riktiga spamvirtuoser på förnekarsidan, ingen nämnd men ingen heller glömd.
Vilket enormt "free-pass" SE ges av "förnekarna".

Enligt dem kommer han fram till mordplatsen efter cirka 50 sekunder.

Men de är helt OK med att han sitter i domstol(!) 2 gånger(!) och intygar att han var där 5-6 sekunder efter klocktittandet.

Det finns inte en chans att han har så dålig koll att han tror han är 5-6 sekunder från mordet under de premisserna.

Om han är så långt från mordet är han troligen närmare väktarna än mordplatsen - och han borde då bara på den saken (var han befann sig) förstå att det är orimligt att det rörde sig om 5-6 sekunder.
Citera
2026-08-31, 08:22
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Jo.. lite vapenutbildning då. Det är mycket vanligt att ta ut ett skott från trumman (standard) man går inte runt med en revolver där tändstiften vilar på live ammo. Om tex man ramlar omkull etc.

Då är vi nere på 5 ronder redan från början och 5 minus 2 är som känt 3.

3 är då altså hälften av 6.. inte två tredjedelar. Det är hälften. Bara så det är sagt.

Om det var en 5 ronds trumma blir lite annorlunda..

Då tar vi bort 1 för att inte ta livet av oss själva (som är standard att göra) sen bränner vi av två skott på LOP, då har vi altså 5 minus 3 = 2

Det här är verkligheten. Och med 3 eller 2 ronder i trumman då KAN frästelsen vara stor att plocka fram speedloadern från handledsväskan.

Just saying.

Man märker alltid när någon hämtat sina vapenkunskaper från Vilda Västern-filmer.

Det du hänvisar till är en gammal cowboyregel som främst gällde revolvrar tillverkade på 1800-talet och tidigt 1900-tal. På senare revolvrar finns säkerhetsmekanismer som gör att ett skott inte kan gå av utan att man pressar avtryckaren. Det gäller till exempel både Christer Anderssons modell 27 och Willy Glasers modell 28.

GM kan förvisso ha valt någon mer museal pjäs som omfattades av cowboyregeln, men du kan inte lägga fram det som någon slags allmän sanning.
Citera
2026-08-31, 08:24
Medlem
Från hypnosförhöret av Björkman ( E-13-00-I)

A: Så ser du två stycken.

B: Ja, två, samtidigt så kommer det en man, han som sköt, rör sig åt vänster och därför så ser jag honom när han drar sig till vänster.

Var dom börjar nånstans för att det såg jag inte innan dom (ohörbart)

Sitat slut

Det här är otroligt intressant. Det Björkman säger här är ju att mördaren kom in från höger, typ att han made his move från typ annonspelaren..

Det här har jag missat.
Citera
2026-08-31, 08:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Man märker alltid när någon hämtat sina vapenkunskaper från Vilda Västern-filmer.

Det du hänvisar till är en gammal cowboyregel som främst gällde revolvrar tillverkade på 1800-talet och tidigt 1900-tal. På senare revolvrar finns säkerhetsmekanismer som gör att ett skott inte kan gå av utan att man pressar avtryckaren. Det gäller till exempel både Christer Anderssons modell 27 och Willy Glasers modell 28.

GM kan förvisso ha valt någon mer museal pjäs som omfattades av cowboyregeln, men du kan inte lägga fram det som någon slags allmän sanning.

Det kan ha varit en äldre revolver, sen vad hadde du gjort om det var dina kronjuveler som var i fara?

Man litar helt enkelt inte på mekanik på det sättet du beskriver.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in