2026-08-30, 15:46
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
är just för att vi numera lever i en tid av internet, dvs kunna höras vitt och brett anonymt, som åsikterna av denna sort återigen gör sig synliga. De har tyvärr existerat hela tiden under ytan...
Och därför av enorm vikt att människor med mer normala åsikter tar sig in i dessa åsiktsbubblor.

Jag hoppas verkligen att WW är ett litet troll och inte på riktigt, det skulle verkligen få mig att spy.

Vad du inte förstår är att det är feminismens sexuella repression mot män som öppnar dörren till detta. Män har fått nog av den sexuella öknen Sverige.
Citera
2026-08-30, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
Vad du inte förstår är att det är feminismens sexuella repression mot män som öppnar dörren till detta. Män har fått nog av den sexuella öknen Sverige.

Jag använder ditt eget resonemang riktat mot dig.
Varför?? skulle kvinnor vilja ha sex/ bilda familj med män som avskyr dem? Tycker att de inte ska ha några sexuella friheter/ rättigheter? som kräver att de ska ha den sämre positionen? av att ägas, kontrolleras, begränsas etc etc medan mannen....ska få lov till nya "fjortisar" vilken tidspann du nu skrev...?

För din information, kvinnor är i regel inte idioter.
De äger samma känsla för rimlighet och rättvisa som average människa.

Den misogyni du uttrycker är REJÄLT avtändande för garanterat 99,9% av alla kvinnor.
Citera
2026-08-30, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gum69mo
En hel del som sitter i fängelse har olika diagnoser som ger dem svårigheter att tex behärska/kontrollera sig eller känna medlidande.

Vad är din poäng egentligen? Menar du att rättsväsendet ska ta hänsyn till alla dessa diagnoser och allas individuella svårigheter när de dömer i brottsmål?

Jag förstår helt ärligt inte vad du fiskar efter.

Forskningen visar att upphetsning och kåthet gör en stor mängd människor inkapabla att tolka signaler och respektera andras vilja. Ska det då också tas hänsyn till en massa olika diagnoser som gör folk inkapabla till en hel radda saker i brottsmål och tas hänsyn till i lagstiftningen?

Eller vad ska informationen gällande att kåta och sexuellt upphetsade människor blir tillfälligt "crazy" användas till?

Det är inte vad jag är ute efter.

De flesta vet att mord , rån etc är olagligt och vart gränsen går.

Det finns normer och kunskap om det. Lagarna är tydliga och i oftast hyfsat rättssäkra.

En överväldigande majoritet människor har inte koll på hur sexuell upphetsning påverkar en mentalt vad gäller att tolka signaler för sexuellt samtycke.

En majoritet människor har inte tillräckligt goda kunskaper i sexuellt samtycke.

Och en majoritet av människor har inte tillräcklig kunskap hur lagen funkar i praktiken. Vilket inte är konstigt då jurister har svårt med det.

För att få samtycke att funka i praktiken så bör alla 3 aspekter tas med. Har inte sett någonstans där det görs.
Citera
2026-08-30, 16:12
Medlem
Citat:
Absolut ska en 17-åring kunna ha sex med en pubertal 12-åring i samtycke, varför inte? Vissa flickor är pubertala och utvecklar bröst redan kring 9-10 årsåldern. De flesta är helt klart redo för sex vid 12. Sveriges rigida syn på saken är en kulturell fråga, och ingen allmängiltig sanning.

Och om en 12 årig flicka är lite sen i utvecklingen och inte utvecklat bröst ännu, är hon inte redo för sex då och kan därför inte ge samtycke?

Vidare är det väldigt många människor världen över och länder som har starka åsikter och lagar gällande pedofiler och sex med barn. Iallafall lite mer civiliserade länder i väst.
Senast redigerad av gum69mo 2026-08-30 kl. 16:18.
Citera
2026-08-30, 16:19
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Och om en 12 årig flicka är lite sen i utvecklingen och inte utvecklat bröst ännu, är hon inte redo för sex då och kan därför inte ge samtycke?

Det kommer alltid att finnas ett avgränsningsproblem. En 15-årsgräns är alltför restriktiv. Ändå finns det galna feminister som vill höja den till 18 år. Unga männskor måste tillåtas göra misstag, det är så man lär sig. Faktum är att även prepubertala flickor kan uppskatta sex, men för penetrativ sex tycker jag att 12 år kan vara en väl avvägd gräns i de flesta fall, även om penetration utan skada rent fysiskt kan ske långt tidigare än så. Åldergränsen för oralsex och petting bör kunna diskuteras separat och där har jag inte någon bestämd uppfattning ännu.
Citera
2026-08-30, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gbggenius
Det är inte vad jag är ute efter.

De flesta vet att mord , rån etc är olagligt och vart gränsen går.

Det finns normer och kunskap om det. Lagarna är tydliga och i oftast hyfsat rättssäkra.

En överväldigande majoritet människor har inte koll på hur sexuell upphetsning påverkar en mentalt vad gäller att tolka signaler för sexuellt samtycke.

En majoritet människor har inte tillräckligt goda kunskaper i sexuellt samtycke.

Och en majoritet av människor har inte tillräcklig kunskap hur lagen funkar i praktiken. Vilket inte är konstigt då jurister har svårt med det.

För att få samtycke att funka i praktiken så bör alla 3 aspekter tas med. Har inte sett någonstans där det görs.

Detta var inte vad jag syftade på.

Oavsett hur lagarna är skrivna och oavsett hur stor förståelsen för lagar och olika brott är hos populationen begår vissa människor med låg impulskontroll och/eller olika antisociala personlighetsstörningar mord, rån, våldtäkt, misshandel, etc. Dessa är också inkapabla att tyda signaler rätt eller normalt.

Varför ska detta tas i beaktande när man dömer i ett brottsmål eller utformar en lag?

Att samtyckeslagen behöver tydliggöras gällande tillämpning är avhandlat sen länge i denna tråden. Det är alltså inte det jag syftar på heller.
Senast redigerad av gum69mo 2026-08-30 kl. 16:38.
Citera
2026-08-30, 16:35
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Detta var inte vad jag syftade på.

Oavsett hur lagarna är skrivna och oavsett hur stor förståelsen för lagar och olika brott är hos populationen begår vissa människor med låg impulskontroll och/eller olika antisociala personlighetsstörningar mord, rån, våldtäkt, misshandel, etc. Dessa är också inkapabla att tyda signaler rätt eller normalt.

Varför ska detta tas i beaktande när man dömer i ett brottsmål eller utformar en lag?

Att samtyckeslagen behöver tydliggöras gällande tillämpning är avhandlat sen länge i denna tråden. Det är alltså inte det jag syftar på heller.

Det som helt och hållet faller bort i debatten är kvinnornas personliga ansvar. Vilka man släpper in i sitt liv, hur man väljer att presentera sig själv spelar faktiskt en betydande roll. Du bortser även från att det finns unga tjejer med olika personlighetsstörningar som inte drar sig för att falskanmäla i hämndsyfte. Det måste även finnas skydd mot detta i en rättsstat.
Citera
2026-08-30, 16:36
Medlem
Citat:
Det kommer alltid att finnas ett avgränsningsproblem. En 15-årsgräns är alltför restriktiv. Ändå finns det galna feminister som vill höja den till 18 år. Unga männskor måste tillåtas göra misstag, det är så man lär sig. Faktum är att även prepubertala flickor kan uppskatta sex, men för penetrativ sex tycker jag att 12 år kan vara en väl avvägd gräns i de flesta fall, även om penetration utan skada rent fysiskt kan ske långt tidigare än så. Åldergränsen för oralsex och petting bör kunna diskuteras separat och där har jag inte någon bestämd uppfattning ännu.

Nej för normala vuxna människor är detta inte ett "avgränsningsproblem".....

Resten kommer jag inte ens bemöta. Det är uppenbart att jag diskuterar med en vuxen man med sexuell dragning till barn. Jag vet helt enkelt inte hur jag ska bemöta den här typen av resonemang kring barn, samtycke och sex.
Senast redigerad av gum69mo 2026-08-30 kl. 16:39.
Citera
2026-08-30, 16:41
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Nej för normala vuxna människor är inte detta ett "avgränsningsproblem".....

Resten kommer jag inte ens bemöta. Det är uppenbart att jag diskuterar med en vuxen man med sexuell dragning till barn. Jag vet helt enkelt inte hur jag ska bemöta den här typen av resonemang kring barn, samtycke och sex.

Pubertala ungdomar är inte barn för det första, så den anklagelsen att klumpa ihop det med pedofili är bara ett oärligt sätt att diskutera en fråga där du saknar riktiga argument. Som jag nämnde tidigare så är ALLA män hebefiler. För det andra så är gränsen 15-år inte på något sätt absolut eller objektivt riktig, i synnerhet inte då flickor numera kommer i puberteten mycket tidigare än förr.
Citera
2026-08-30, 16:42
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
En hel del som sitter i fängelse har olika diagnoser som ger dem svårigheter att tex behärska/kontrollera sig eller känna medlidande.

Vad är din poäng egentligen? Menar du att rättsväsendet ska ta hänsyn till alla dessa diagnoser och allas individuella svårigheter när de dömer i brottsmål?

Jag förstår helt ärligt inte vad du fiskar efter.

Forskningen visar att upphetsning och kåthet gör en stor mängd människor inkapabla att tolka signaler och respektera andras vilja. Ska det då också tas hänsyn till en massa olika diagnoser som gör folk inkapabla till en hel radda saker i brottsmål och tas hänsyn till i lagstiftningen?

Eller vad ska informationen gällande att kåta och sexuellt upphetsade människor blir tillfälligt "crazy" användas till?

Du har inga problem med att ta hänsyn till tjejer som åberopar fawning och freezemode fastän det varken förekommit våld, hot eller utsatt situation. Varför tänker du att det är självklart att man ska ta hänsyn till tjejens berättelse att hon hamnat i sådant tillstånd? Är det alltid relevant att ta det i beaktande fastän killen inte utövat något våld, hot eller utsatt situation?
Jag skulle gissa på att du alltid tycker att en tjej som har sex är i en mer utsatt situation än en kille som har sex.
Citera
2026-08-30, 16:43
Medlem
Citat:
Det som helt och hållet faller bort i debatten är kvinnornas personliga ansvar. Vilka man släpper in i sitt liv, hur man väljer att presentera sig själv spelar faktiskt en betydande roll. Du bortser även från att det finns unga tjejer med olika personlighetsstörningar som inte drar sig för att falskanmäla i hämndsyfte. Det måste även finnas skydd mot detta i en rättsstat.

Det finns skydd och lagar på plats redan gällande falsk anmälan och förtal.

Du anser ju att alla barn och kvinnor som anmäler sexuella övergrepp är psykiskt störda och ljuger. Så detta kommer jag inte heller diskutera nåt mer med dig.
Citera
2026-08-30, 16:45
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Du har inga problem med att ta hänsyn till tjejer som åberopar fawning och freezemode fastän det varken förekommit våld, hot eller utsatt situation. Varför tänker du att det är självklart att man ska ta hänsyn till tjejens berättelse att hon hamnat i sådant tillstånd? Är det alltid relevant att ta det i beaktande fastän killen inte utövat något våld, hot eller utsatt situation?
Jag skulle gissa på att du alltid tycker att en tjej som har sex är i en mer utsatt situation än en kille som har sex.

Man skulle på goda grunder kunna misstänka att den här lagstiftningen genomdrivs av intressen som inte vill att män och kvinnor ska ha några relationer alls.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in