2026-08-27, 10:51
Medlem
Någon som vet Hur är det med dessa onlineläkare som skriver ut viktmedel ? Om man lämnar medlemskapet men har fått utskrivet medicin för en tid framöver, har det rätt då att ”dra tillbaka” recepten eller erhåller man rätten till dessa utan medlemskap ?
Citera
2026-08-27, 14:25
Medlem
Vilken nätdoktor är billigast för att få recept på Mounjaro? Verkar finnas dom som bara tar 100 kr för "läkarbesök" och även provtagning, men ingen månadsavgift.

Och vem av dessa skriver ut 15 mg penna så mna kan klicka??
Citera
2026-08-27, 14:26
Medlem
Vilken nätdoktor är billigast för att få recept på Mounjaro? Verkar finnas dom som bara tar 100 kr för "läkarbesök" och även provtagning, men ingen månadsavgift.

Och vem av dessa skriver ut 15 mg penna så man kan klicka??
Citera
2026-08-28, 02:08
Medlem
Är det fler än jag som känner aversion mot vissa saker? Jag har svårt för ägg, choklad och rödvin. Klarar inte av dessa smaker utan att börja må lite småilla.

Går på 10mg sedan nästan ett år tillbaka och har tappat runt 20kg men nu har det bromsat in och jag som tänkte börja trappa ner till 5mg igen men nu vågar jag inte det.
Citera
2026-08-28, 07:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MmeDupin
Är det fler än jag som känner aversion mot vissa saker? Jag har svårt för ägg, choklad och rödvin. Klarar inte av dessa smaker utan att börja må lite småilla.

Går på 10mg sedan nästan ett år tillbaka och har tappat runt 20kg men nu har det bromsat in och jag som tänkte börja trappa ner till 5mg igen men nu vågar jag inte det.

Jag känner inte precis aversion mot saker, men vissa saker smakar mindre bra, andra bättre.
Jag gillar till exempel färre röda viner och lager (öl) men mer vita viner och imperial stout.
Jag är mindre förtjust i pasta, ris och potatis och mer kött och grönsaker. Ägg går faktiskt bättre än innan, men det är ingen höjdare.
Jag är mindre sugen på godis generellt, särskilt choklad kvittar mig lika. Lite mer förtjust i gelegodis och skum än jag var tidigare. Lakrits går alltid hem!

Livet är orättvist! Jag har gått ner 33 kilo på lite drygt ett år. Jag började trappa av från ca 6,5 vid nyår då jag hade uppnått önskvärd nedgång men har funnit det svårt att få stopp på nedgången så 7 kg har varit efter att jag planerade att sluta gå ner. Jag är dock inte missnöjd med den extra nedgången utan tar tacksamt emot.

Jag trappade ner i ungefär lika stora steg som jag trappade upp. Står nu på 4 mg veckodos uppdelad i lika på måndag morgon och torsdag kväll. Tror jag blir kvar på denna dos i åtminstone ett år.
Citera
2026-08-28, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zsarp
Någon som vet Hur är det med dessa onlineläkare som skriver ut viktmedel ? Om man lämnar medlemskapet men har fått utskrivet medicin för en tid framöver, har det rätt då att ”dra tillbaka” recepten eller erhåller man rätten till dessa utan medlemskap ?

Såg att du hade denna fråga efter ett av mina inlägg (beträffande hållbarhet).
Jag har dessvärre inte så stor koll på onlineläkare/medlemskap då jag får medicinen utskriven direkt på läkarmottagningen varje månad. Men när jag läser din fråga så skulle jag tolka det som att detta medlemskap möjligen krävs för att fortsätta? Kanske det kan finnas ekonomiska fördelar också?
Hoppas du får svar på din undran!
Citera
2026-08-28, 21:21
Medlem
Citat:

En läkare har definitivt rätten att dra tillbaka ditt recept.
Citera
2026-08-29, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av impre6
En läkare har definitivt rätten att dra tillbaka ditt recept.

Men å andra sidan kan man då bara plocka ut allt man fått utskrivet sen avsluta antar jag ?
Det kan inte inträffa göra mycket åt det väl ?
Citera
2026-08-29, 13:09
Medlem
Citat:
Men å andra sidan kan man då bara plocka ut allt man fått utskrivet sen avsluta antar jag ?
Det kan inte inträffa göra mycket åt det väl ?

Ja har du redan hämtat ut ditt recept så kan de inte göra något i efterhand.
Citera
2026-08-29, 19:54
Medlem
postvagns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av storkmor
Tillverkaren säger att hållbarheten går ut efter 30 dagar även vid kylskåpsförvaring när det gäller öppnad pen.
En del förbrukare påstår att de använder sin flera månader - upp till år. Personligen skulle jag aldrig använda en och samma pen längre än 2-2,5 månader. Men jag är ingen expert på något vis.. kolla att pennans innehåll är klart och inte grumligt så kanske det är ok.

Jag misstänker att det där är för att ha ryggen fri då läkemedlet hanteras av privatpersoner under förhållanden som inte går att kontrollera. Det introduceras säkert en minimal mängd syre i pennan när man sätter in kanylen vilket kanske får negativa effekter i längden. Men om den fortfarande kan hålla sig fräsch 29 dagar i strax under 30 grader, borde det väl funka med åtminstone dubbla tiden i kylskåp.

Jag fick det utskrivet av läkare på vårdcentralen och hon sa att vissa tar ut större dos än nödvändigt och "klickar" sig fram. Men det var nåt hon inte kunde skriva under på och inte tänkte uppmana till eller ordinera. Men att en läkare på en vårdcentral vid ett personligt möte ens tar upp det, får mig att tänka att det inte är superfarligt. Hon varnade inte för nåt i samband med det. Jag hade aldrig tänkt tanken om hon inte hade sagt nåt, men här sitter jag nu och funderar på det om det här är nåt jag ska fortsätta med ett tag.
Citera
2026-08-30, 12:16
Medlem
Gestalts avatar
Jag har använt Mounjaro (2,5 mg) i exakt en månad och har just börjat på månad 2 med 5 mg. Än så länge är jag besviken på effekten. Har gått ned 2 kg på en månad och jag tror nästan all viktnedgång var första veckan, då jag tyckte att jag kände effekt på aptit och matsug. Sedan är det lite som att kroppen vant sig och de tre senaste veckorna märkte jag knappt av det förutom kanske lite minskad aptit samt långsammare matsmältning.

Jag kör bra diet samtidigt: väldigt lite kolhydrater, inget godis alls, små portioner, väldigt lite på kvällarna.

Är detta normalt? Tar det tid en effekten börjar märkas? Kanske är det först när man ökar till 5 mg som det gör skillnad?

För mig är 3 000 kr/mån väldigt mycket pengar så har ingen lust att lägga ut typ 10 000 på ingenting innnan jag hoppar av.
Citera
2026-08-30, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gestalt
Jag har använt Mounjaro (2,5 mg) i exakt en månad och har just börjat på månad 2 med 5 mg. Än så länge är jag besviken på effekten. Har gått ned 2 kg på en månad och jag tror nästan all viktnedgång var första veckan, då jag tyckte att jag kände effekt på aptit och matsug. Sedan är det lite som att kroppen vant sig och de tre senaste veckorna märkte jag knappt av det förutom kanske lite minskad aptit samt långsammare matsmältning.

Jag kör bra diet samtidigt: väldigt lite kolhydrater, inget godis alls, små portioner, väldigt lite på kvällarna.

Är detta normalt? Tar det tid en effekten börjar märkas? Kanske är det först när man ökar till 5 mg som det gör skillnad?

För mig är 3 000 kr/mån väldigt mycket pengar så har ingen lust att lägga ut typ 10 000 på ingenting innnan jag hoppar av.

Be om en 15mg penna så kostar det ca 1600kr/mån för 5mg dos.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in