2026-08-22, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av biloxiblues
Jag har precis börjat så dosen är 2,5.

Ok, ja det är i alla fall en indikation på att du inte ska stiga ytterligare. Det där med att öka var 4:e vecka har sitt ursprung i de kliniska prövningarna där personerna som medverkade ökade dosen med det tidsintervallet. Jag deltog nämligen (men avbröt tidigt) som försöksperson i den studien för några år sedan, där man alltså förklarade upplägget.
Egentligen är det inte tänkt att folk generellt ska/måste öka dosen så ofta - även om många gör det och mår bra av det. Högst individuellt. En del stannar på 2,5 mg och går ner bra av det. Finns ju även möjligheten att ”klicka” 1,25..

Hoppet mellan 2,5 och 5 är ju ganska stort i proportion, där har jag personligen valt att landa på 3,5 då jag mådde riktigt dåligt av 5.
Smoothies, shakes, skyr, grekisk youghurt är något som funkar trots väldigt lite hungerskänslor.
Citera
2026-08-22, 17:42
Medlem
Idag har jag bara fått i mig en proteinshake. Borde givetvis äta mer men jag är så glad över att inte vara hungrig så det tar emot att äta något alls. Jag vet att jag inte ska svälta men när man för första gången i livet inte är tokhungrig ständigt så är det svårt.

Jag har bantat i hela mitt vuxna liv.
Citera
2026-08-23, 12:30
Medlem
Citat:
Idag har jag bara fått i mig en proteinshake. Borde givetvis äta mer men jag är så glad över att inte vara hungrig så det tar emot att äta något alls. Jag vet att jag inte ska svälta men när man för första gången i livet inte är tokhungrig ständigt så är det svårt.

Jag har bantat i hela mitt vuxna liv.

Det är det som är så fantastiskt med detta läkemedel! Man får in ett annat tänk. Ursprungligen framtaget för typ2 diabetes men visade sig ha positiva effekter på: vikt,
hjärt/kärlhälsa, blodtryck, njurfunktion, leverfunktion (botar fettlever!!), minskar inflammation, leder till att man kan reducera eller t.o.m ta bort annan medicin, sömnapné för att nämna de största.
Min läkare säger att nästa stora grupp som står i tur för att få tillgång till detta är kardiologi-patienterna dvs alla som har hjärt/kärl-problem.
Där är som bekant också övervikt den ledande faktoren.

Proteinshake kör jag också med nästan dagligen. Dagens frukost bestod av äggröra samt skyr+blåbär.
Citera
2026-08-24, 15:08
Medlem
Ni med mer erfarenhet, hur länge kan man förvara en öppnad penna i kylskåp och fortfarande få ut full effekt ? Hört allt från 2 månader till 3-4 ??
Citera
2026-08-25, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zsarp
Ni med mer erfarenhet, hur länge kan man förvara en öppnad penna i kylskåp och fortfarande få ut full effekt ? Hört allt från 2 månader till 3-4 ??

Tillverkaren säger att hållbarheten går ut efter 30 dagar även vid kylskåpsförvaring när det gäller öppnad pen.
En del förbrukare påstår att de använder sin flera månader - upp till år. Personligen skulle jag aldrig använda en och samma pen längre än 2-2,5 månader. Men jag är ingen expert på något vis.. kolla att pennans innehåll är klart och inte grumligt så kanske det är ok.
Citera
2026-08-25, 13:11
Medlem
Portapottys avatar
Av ren nyfikenhet, registreras recept från tex GoLighter och liknande i Nationella läkemedelslistan? Dvs kan dessa läkemedel ses hos läkare i Sverige eller journalföras på 1177?

Ber om ursäkt om detta redan har avhandlats i tråden!
Citera
2026-08-26, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Portapotty
Av ren nyfikenhet, registreras recept från tex GoLighter och liknande i Nationella läkemedelslistan? Dvs kan dessa läkemedel ses hos läkare i Sverige eller journalföras på 1177?

Ber om ursäkt om detta redan har avhandlats i tråden!

Ja, alla svenska recept registreras där.
Citera
2026-08-26, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av impre6
Jag kollade på 1177 men där står det inget om att jag tar Mounjaro.
Citera
2026-08-26, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av storkmor
Tillverkaren säger att hållbarheten går ut efter 30 dagar även vid kylskåpsförvaring när det gäller öppnad pen.
En del förbrukare påstår att de använder sin flera månader - upp till år. Personligen skulle jag aldrig använda en och samma pen längre än 2-2,5 månader. Men jag är ingen expert på något vis.. kolla att pennans innehåll är klart och inte grumligt så kanske det är ok.

Tack !

Hur är det med dessa onlineläkare som skriver ut viktmedel ? Om man lämnar medlemskapet men har fått utskrivet medicin för en tid framöver, har det rätt då att ”dra tillbaka” recepten eller erhåller man rätten till dessa utan medlemskap ?
Citera
2026-08-26, 19:55
Medlem
Portapottys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av impre6

Ja det vet jag gäller för svenska recept. Men flertalet sidor man kan beställa recept online från är utländska och sprutorna skickas från utlandet, tex Nederländerna och Tyskland, så undrar vad som gäller där?
Citera
2026-08-26, 19:57
Medlem
Portapottys avatar
Citat:
Jag kollade på 1177 men där står det inget om att jag tar Mounjaro.

Tack för svar! Vart beställde du ifrån?
Citera
2026-08-26, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Portapotty
Tack för svar! Vart beställde du ifrån?
Från Yazen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto