2026-08-30, 08:27
Medlem
9zs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Albin har ju i förhör berättat att han inte har uppsikt annat än framåt när han kör båt, så han har helt säkert varit inblandad i närsituationer tidigare, där andra båtar, till skillnad från honom, har följt sjövägsreglerna med följd att ingen olycka inträffat.

På så vis är sjövägsreglerna ganska orättvisa. Folk som Albin kan bära sig helt hänsynslöst åt gentemot andra båtar utan konsekvens, och när en olycka sedan inträffar så får den andra båten skulden för att inte följt sjövägsregel 5, 7 och 8 m.fl. Det är precis det vi ser i detta fallet.

Ja, snipans förare hade uppsikt framåt, Misje Verde hade det inte.
Misje Verde som upphinnande fartyg skall väja och hålla undan. Skulden ligger på Misje Verde.
Citera
2026-08-30, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Guldfisken-
Nej isåfall måste man du ha en riktig AIS transceiver om du ska sända AIS data. Skippo presenterar bara AIS data.

Läste i en sammanfattning att de båda delade position via Skippo.

AIS kan du dela via en app bara, trodde Skippo hade samma funktion (har inte betalversionen själv då jag mest rör mig i kända farvatten och gillar sjökort på papper i andra fall).
Citera
2026-08-30, 08:38
Medlem
9zs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GG505
Av hänsyn till förtalslagstiftning och att min identitet är känd får du själv räkna ut vilken "teori/hypotes" jag insinuerar. Du får fylla i "mellan raderna" själv utifrån vad Simon säger.

Det är som sagt en spekulation/fundering.
Jag tror ganska bestämt att det är som jag tror att det är med hänsyn till vad jag hör från alla mina källor på olika ställen - jag kan dock inte bevisa något därför får det tillsvidare stanna vid en eventuell teori/hypotes/tankemodell/spekulation.

Om det är olagligt eller inte kan inte jag bedömma.
Jag tror att om man inte förstår vad som hänt är man duktigt naiv och har skygglappar stora som hus.

Har du sagt a får du säga b! Jag har inte de källorna du har så dela gärna. Skulle något ha dolts i FUPen?
Vad är det som gjorts upp om?
Citera
2026-08-30, 08:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tohatsu
Läste i en sammanfattning att de båda delade position via Skippo.

AIS kan du dela via en app bara, trodde Skippo hade samma funktion (har inte betalversionen själv då jag mest rör mig i kända farvatten och gillar sjökort på papper i andra fall).
Iallafall vanliga plottrar tar emot AIS via VHF, systemet är ett system för att se andra båtar i ens närhet och inget annat.

Du kör alltså 2-taktare
Citera
2026-08-30, 08:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 9z
Misje Verde som upphinnande fartyg skall väja och hålla undan. Skulden ligger på Misje Verde.
Inte alls så, om båten framför tex vinglar ändrar kurs helt plötsligt så gäller inte upphinnande regeln.
Citera
2026-08-30, 08:48
Medlem
zkumbollens avatar
1.
Enligt de internationella sjövägsreglerna (regel 5) ska varje fartyg* alltid hålla behörig utkik med både syn och hörsel, samt med alla tillgängliga medel som är lämpliga under rådande omständigheter. Detta gäller runt om hela horisonten, 360 grader – alltså även akterut.

Det är extra viktigt i en utmärkt farled av flera anledningar,

Upphinnande fartyg: Farleder nyttjas ofta av snabbare båtar samt handelsfartyg och yrkestrafik (såsom färjor eller bogserbåtar) som kan ha begränsad manöverförmåga och svårt att stoppa.

Trånga farleder: Regel 9 anger att ett fartyg på under 20 meters längd inte får hindra genomfarten för ett fartyg som säkert kan navigera endast inom en trång farled. För att veta om du är i vägen för större eller snabbare trafik måste du veta vad som händer bakom dig.

Säkerhet vid egna manövrar: Innan du ändrar kurs, sänker farten eller väjer för ett mötande fartyg måste du alltid kontrollera bakåt så att du inte svänger direkt in i vägen för ett upphinnande fartyg.

Utkik akterut ingår därför i gott sjömansskap och är ett formellt krav enligt sjölagen och sjövägsreglerna.

2.
Om man jämför biltrafik med båttrafik...

I biltrafiken: Om bil A kör lagligt i sin fil och blir påkörd bakifrån av bil B som kör fortare , är det bil B som bär hela ansvaret. Bil A förväntas inte behöva svänga undan på vägrenen eller övervaka backspegeln för att undvika att bli påkörd av någon.

På sjön: Om båt A blir påkörd bakifrån av båt B, har båt B brutit mot Regel 13 (väjningsplikt vid upphinning) och bär det huvudsakliga ansvaret. Men om båt A ser att båt B inte väjer, ställer sjövägsreglerna ett explicit krav på båt A att sänka farten, ändra kurs eller ge ljudsignal för att förhindra olyckan.

På sjön räcker det inte med att ha "rätt" enligt reglerna – båda parter har en skyldighet att aktivt förhindra en olycka om det är möjligt.

* = I de internationella sjövägsreglerna (Regel 3) definieras begreppet "fartyg" som varje farkost som används eller kan användas till transport på vatten, dvs allt från en 8-meters fritidsbåt, en gummibåt eller segelbåt ända ner till en kajak eller vindsurfingbräda räknas juridiskt som fartyg i regelverkets mening
Senast redigerad av zkumbollen 2026-08-30 kl. 09:03.
Citera
2026-08-30, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 9z

Korrekt resonemang.
Ja skulden ligger 100% på Misje Verde det är solklart!

Snipan hade full uppsikt framåt och men inte bakåt vilket de såklart borde ha haft MEN det fartyget/Mördarmaskinen som var upphinnande och därmed hade väjningsplikt samt som kom i 12 knop hade inte ens uppsikt föröver/framåt vilket är rent horribelt som att köra i blindo.

Det hade kunnat vara många fler som blivit offer för Misje Verdes vansinnesfärd men två människoliv är två för mycket 💔😢.
Citera
2026-08-30, 09:06
Medlem
zkumbollens avatar
-
Senast redigerad av zkumbollen 2026-08-30 kl. 09:17.
Citera
2026-08-30, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cutthethroat
Du försöker märka orden till din fördel förstår jag.

Han upptäckte ju fartyget, men försent= att han höll uppsikt bakåt, men med facit, inte tillräckligt ofta...

Nej han höll inte uppsikt bakåt. Han HÖRDE fraktfartyget när det var extremt nära. Det var hörseln inte synen som var anledningen till han på extremt nära håll blev medveten om Misje Verde.
Citera
2026-08-30, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorsteniSthlm76
Korrekt resonemang.
Ja skulden ligger 100% på Misje Verde det är solklart!

Snipan hade full uppsikt framåt och men inte bakåt vilket de såklart borde ha haft MEN det fartyget/Mördarmaskinen som var upphinnande och därmed hade väjningsplikt samt som kom i 12 knop hade inte ens uppsikt föröver/framåt vilket är rent horribelt som att köra i blindo.

Det hade kunnat vara många fler som blivit offer för Misje Verdes vansinnesfärd men två människoliv är två för mycket 💔😢.

Nej fel båda fartyget har del i olyckan. På sjön är det ett delat ansvar att hålla uppsikt.
Citera
2026-08-30, 09:33
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Intressant läsning, tack för FUPpen!

Jag tycker förhören och det övriga materialet ger en väldigt klar bild av händelsen. Precis som tidigare vidhåller jag att det är bevisat att både MV och snipan har brustit i att hålla utkik, och att snipan brustit i att inte hålla till styrbord i en handelsfarled. Sen blir det en juridisk teknikalitet att snipan inte hållit undan för ett större fartyg i en trång farled (eftersom snipan pga. bristande utkik inte observerat fartyget), och att fartyget inte väjt för snipan som upphinnande fartyg (eftersom snipan inte observerades pga. bristande utkik).

Både kaptenen på MV och lotsen framstår som 100% proffs, medan snipans förare framstår som "100% söndagsseglare". Jag tycker personligen också att kaptenen förtjänar en eloge för sin absoluta ärlighet under förhören, medan lotsen inledningsvis är litet väl stöddig och sen försöker lägga över skulden på kaptenen när han inser hur vinden blåser.

Som sagt, domen blir vad den blir, men olyckan orsakades av att snipan uppvisade bristande sjövett och framförallt bristande utkik och av att de två proffsen på MV:s brygga förlitade sig på varandras upplevda "proffsighet" och betedde sig nonchalant, både i att klargöra ansvarsfördelningen och framförallt i att hålla utkik.

I mina ögon känns det väldigt orättvist, med snudd på justitiemord, att enbart lotsen och kaptenen åtalas. Snipan har legat mitt i en trång handelsfarled med ett kapell uppe som helt hindrar sikten bakåt och bara tuffat på i sex knop. I skymningen, med regnskurar, och med navigering via en (upplyst) telefonsskärm. Om det inte är ovarsamhet till sjöss så vet jag tammefan inte vad ovarsamhet till sjöss är.

Jag förstår mycket väl att det skulle vara magstarkt att åtala en familjefar som förlorat både hustru och barn, men att åklagaren nu istället väljer att lägga hela skulden på kaptenen och lotsen är, enligt mig, helt förkastligt. Helt ofattbart, faktiskt. Jag kan inte tro att det håller hela vägen, i så fall har vi större rättsliga problem i Sverige än vad jag nånsin trott.

Men tanken har slagit mig att det kanske är meningen, att åklagaren går på nåt slags allmän-salomonisk "media-anpassad" linje enligt vilken pappan inte kan ställas inför rätta för den tragiska olyckan (för det leder till "rubriker") och "någon" måste hållas ansvarig för olyckan (annars leder det till rubriker) och därför åtalas kaptenen och lotsen på ett sånt sätt att också om de döms i första skedet så blir de frikända i högre instans. Och när man väl kommit så långt så blir det på höjd en notis nånstans.

Få riktiga regler finns på sjön, men att gira för långsammare trafik är en straffbar regel.
Det är nr 1.
Intill detta ha man inte kört tyfon/siren när man börjar hinna upp, vilket nästan är en regel, det är nr 2.
Orsaken till att man ej larmat med tyfon/siren är att man inte verkar övervakat radar eller haft utkik, vilket är det tredje.
Som upphinnande farkost har man ansvaret framåt.
Ansvar bakåt finns ej i någon omfattning alls annat än ren självbevarelsedrift.

Därav blir det åtal.
Inte alls svårt att förstå faktiskt.
Om lotsen tagit på sig en väldigt aktiv roll före olyckan så är det mkt mer lotsen som kommer ryka på detta. Kapten har alltid ansvar men det finns gråzoner även här. Vid lotsning är kapten nämligen likställd och i vissa frågor underordnad lots.
Citera
2026-08-30, 09:43
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zkumbollen
1.
Enligt de internationella sjövägsreglerna (regel 5) ska varje fartyg* alltid hålla behörig utkik med både syn och hörsel, samt med alla tillgängliga medel som är lämpliga under rådande omständigheter. Detta gäller runt om hela horisonten, 360 grader – alltså även akterut.

Det är extra viktigt i en utmärkt farled av flera anledningar,

Upphinnande fartyg: Farleder nyttjas ofta av snabbare båtar samt handelsfartyg och yrkestrafik (såsom färjor eller bogserbåtar) som kan ha begränsad manöverförmåga och svårt att stoppa.

Trånga farleder: Regel 9 anger att ett fartyg på under 20 meters längd inte får hindra genomfarten för ett fartyg som säkert kan navigera endast inom en trång farled. För att veta om du är i vägen för större eller snabbare trafik måste du veta vad som händer bakom dig.

Säkerhet vid egna manövrar: Innan du ändrar kurs, sänker farten eller väjer för ett mötande fartyg måste du alltid kontrollera bakåt så att du inte svänger direkt in i vägen för ett upphinnande fartyg.

Utkik akterut ingår därför i gott sjömansskap och är ett formellt krav enligt sjölagen och sjövägsreglerna.

2.
Om man jämför biltrafik med båttrafik...

I biltrafiken: Om bil A kör lagligt i sin fil och blir påkörd bakifrån av bil B som kör fortare , är det bil B som bär hela ansvaret. Bil A förväntas inte behöva svänga undan på vägrenen eller övervaka backspegeln för att undvika att bli påkörd av någon.

På sjön: Om båt A blir påkörd bakifrån av båt B, har båt B brutit mot Regel 13 (väjningsplikt vid upphinning) och bär det huvudsakliga ansvaret. Men om båt A ser att båt B inte väjer, ställer sjövägsreglerna ett explicit krav på båt A att sänka farten, ändra kurs eller ge ljudsignal för att förhindra olyckan.

På sjön räcker det inte med att ha "rätt" enligt reglerna – båda parter har en skyldighet att aktivt förhindra en olycka om det är möjligt.

* = I de internationella sjövägsreglerna (Regel 3) definieras begreppet "fartyg" som varje farkost som används eller kan användas till transport på vatten, dvs allt från en 8-meters fritidsbåt, en gummibåt eller segelbåt ända ner till en kajak eller vindsurfingbräda räknas juridiskt som fartyg i regelverkets mening
Det är tämligen ointressant om snipan Doris kan anses ha hindrat MV när fartyget i fråga inte hade någon utkik öht. Hon försökte alltså inte väja eller sänka farten på något sätt; inte heller gav hon varningssignal. Dessutom fanns det uppskattningsvis ca 150 fritt vatten mellan Doris och det gröna märket SSV om Katten. Inga problem att väja BB således.
(se Tilläggsprotokoll s.30)

Som jag skrev tidigare visar MVs vaktschema att kaptenen var ensam på bryggan och utkik fram till kl. 22 då en matros gick i tjänst. Att han således inte hade någon hjälp med utkik är helt och hållet hans ansvar. I stället för att hjälpa lotsen ägnade han sig åt annat och det kommer han att bli dömd för.
Senast redigerad av farbror_barbro 2026-08-30 kl. 09:47.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in