2026-08-21, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Kanske redan har postats i tråden, men SVT har en ny video med genomgång av händelseförloppet.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/pappan-och-sonen-raddades-48-minuter-efter-olyckan

Om spåren i den illustrationen stämmer så måste snipan ha svängt babord in framför fartyget strax före olyckan.
Citera
2026-08-21, 10:44
Medlem
pextas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snigel1
https://www.facebook.com/share/v/1N9T9vKLbo/?mibextid=wwXIfr
En länk till Sjöfartsverkets FB-sida, sju år gammal. Handlar förstås om väjningsregler. Samma upprörda känslor då som nu. Riktigt roligt att läsa. Paragrafrytteri och gott omdöme seglar inte i samma båt.
Undrar hur mycket det påverkade att fartyget låg så högt i vattnet eftersom den va urlastad
Citera
2026-08-21, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tosv
Så här skrev du!!!
"Att Snipan inte såg fartyget är inte alls konstigt då det kom bakifrån."

Men du menar såklart följande

Att Snipan inte såg fartyget är inte alls konstigt då det kom bakifrån eftersom föraren av snipan inte hade uppsikt runt om som han har skyldighet att hålla.

Nästan alla är överens om att det är mycket svårare att ha koll på allt från ett stort fartyg än det är i en liten fritidsbåt och nästan alla är överens om att den lilla båten ska man försöka hålla borta från stora trafikerade farleder vilket också syns då olyckor mycket sällan sker.

Men som sagt, bara nästan alla fattar detta, pappan och några på FB fattar det tydligen inte
Återigen jag försvarar inte föraren av snipan men jag förökar lämna en förklaring. Jag skulle nog även påstå att "nästan alla" fattar att det största ansvaret ligger på fraktfartyget om inget nytt hittills okänt kommer fram. En snipa syns alldeles utmärkt från ett fraktfartyg och dessutom verkar det som det även ha synts på radar. Självklart måste besättningen på bryggan ha koll på allt annars har de inte på sjön att göra. Farleder går dessutom på många ställen och visa mig gärna var det står att en fritidsfartyg inte har rätt att befinna sig på den aktuella platsen.
Citera
2026-08-21, 10:48
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GundeS
Det där har du enbart hittat på, det står inte i någon lagtext.

Dessutom är farleden inte trång vid den aktuella kollisionspunkten. Om den vore trång, skulle skepparen av handelsfartyget enligt reglerna ligga så långt styrbord som möjligt säkert, vilket han heller inte gjorde.

Ni borde studera skepparna på finlandsfärjor, de är vana vid fritidsbåtar och brukar hantera allt på ett smidigt sätt.
Så är det absolut. Även Stenafärjorna till Danmark och Tyskland samt ColorLine mellan Strömstad å Sandefjord går igenom trånga sund där farleden är smal och frekvent trafikerad av fritidsbåtar

Farledens bredd HADE kunnat bli en issue om de hade sett snipan, försökt väja men inte lyckats.
Nu när de öht inte visste nåt som helst förrän KBV hörde av sig blir bredden av farleden en akademisk fråga.
Citera
2026-08-21, 10:58
Medlem
snigel1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alamos
Om spåren i den illustrationen stämmer så måste snipan ha svängt babord in framför fartyget strax före olyckan.
Jo den tanken marknadsförde jag igår.
Citera
2026-08-21, 11:01
Medlem
snigel1s avatar
Citat:
https://www.facebook.com/share/v/1N9T9vKLbo/?mibextid=wwXIfr
En länk till Sjöfartsverkets FB-sida, sju år gammal. Handlar förstås om väjningsregler. Samma upprörda känslor då som nu. Riktigt roligt att läsa. Paragrafrytteri och gott omdöme seglar inte i samma båt.
Jag citerar mig själv för att ni inte ska missa att läsa kommentarsfältet. Videon är självklar.
Senast redigerad av snigel1 2026-08-21 kl. 11:10.
Citera
2026-08-21, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bickel
Återigen jag försvarar inte föraren av snipan men jag förökar lämna en förklaring. Jag skulle nog även påstå att "nästan alla" fattar att det största ansvaret ligger på fraktfartyget om inget nytt hittills okänt kommer fram. En snipa syns alldeles utmärkt från ett fraktfartyg och dessutom verkar det som det även ha synts på radar. Självklart måste besättningen på bryggan ha koll på allt annars har de inte på sjön att göra. Farleder går dessutom på många ställen och visa mig gärna var det står att en fritidsfartyg inte har rätt att befinna sig på den aktuella platsen.
Tvärt om, ett fartyg syns alldeles utmärkt från en snipa, men inte det omvända tyvärr.
Citera
2026-08-21, 11:37
Medlem
Citat:
Jag citerar mig själv för att ni inte ska missa att läsa kommentarsfältet. Videon är självklar.

Ja alla borde se denna och fundera lite, inte vara så ivriga att tro att dom förstår allt.
Citera
2026-08-21, 11:41
Medlem
Citat:
Fråga från en helt okunnig om modern sjöfart: Utkik på backen i trånga farleder, är det helt avskaffat numera?
Citera
2026-08-21, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.A.Palm
Fråga från en helt okunnig om modern sjöfart: Utkik på backen i trånga farleder, är det helt avskaffat numera?
Utan att veta skulle tro det samt var inte det mer vanligt hos flottan som har gratis arbetskraft dom kan plåga där i blåsten och kylan, tidigare har man tom en man som stod redo att störtankra på backen med låsningen avtagen.
Citera
2026-08-21, 12:01
Medlem
snigel1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tosv
Ja alla borde se denna och fundera lite, inte vara så ivriga att tro att dom förstår allt.
Läs gärna kommentarsfältet där en Andr*as B*rn* skriver så man får tårar i ögonen.

Jag läste faktiskt kommentarsfältet först, därför konflikten mellan omdömesgilla och paragrafryttare intresserar mig. Det var först efter någon som citerade skrev att videon var mycket bra som jag såg den.
Senast redigerad av snigel1 2026-08-21 kl. 12:04.
Citera
2026-08-21, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.A.Palm

Är du 7 gubbar ombord som I detta fallet och ska driva fartyg dygnet runt blir det tight. Lätt att skippa det då du oavsett har två personer på bryggan, lots och kapten. Matrosen kan gott säkra förtöjning, förbereda middag om det nu är en kombinerad ställning osv.

Inom offshore har vi kapten + 4 styrmän.
(2 per skift pga dp). Då finns inget behov av en matros som utkik utan han får göra annat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in