2026-08-04, 06:46
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NobelPrizeWinner
ISW är en proamerikansk/antirysk thinkthank som inte är objektiv på något vis.
Victoria Nulands thinkthank
Det trodde jag du visste?
Såklart de är.

Bara för man är anti-rysk så ska man absolut inte rapportera någon sanning överhuvudtaget. Tacka vet jag Military Summary Channel. De rapporterar endast vad som händer på riktigt. Riktiga ryska bra nyheter för Ryssland.
Citera
2026-08-29, 12:16
Medlem
psychicsailors avatar
https://www.pravda.com.ua/eng/news/2026/08/28/8050796/

Ukraina behöver mobilisera 30 000 per månad för att hålla status quo, enligt Budanov, som numera är chef för presidentkansliet.

Det cementerar att förlustsiffrorna per månad ligger i denna storleksordning, men en del är också deserteringar.

Vid 20 000 förluster per månad i genomsnitt så är Ukraina nu uppe över miljonen causalties (20K *54 månader). Permanenta förluster alltså, inte någon som fått en hjärnskakning och är tillbaka efter några månader.
Citera
2026-08-29, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor

Ukraina behöver mobilisera 30 000 per månad för att hålla status quo, enligt Budanov, som numera är chef för presidentkansliet.

Det cementerar att förlustsiffrorna per månad ligger i denna storleksordning, men en del är också deserteringar.

Vid 20 000 förluster per månad i genomsnitt så är Ukraina nu uppe över miljonen causalties (20K *54 månader). Permanenta förluster alltså, inte någon som fått en hjärnskakning och är tillbaka efter några månader.

Du glömde bakgrunden:
On 19 August, Deputy Defence Minister Liubov Halan said during a meeting of Ukrainian Parliament's temporary investigative commission that the Defence Ministry would present a reform of the Territorial Recruitment and Social Support Centres "within a reasonable timeframe" but did not provide specific dates.
Roman Kostenko, secretary of the Ukrainian Parliament's Committee on National Security, Defence and Intelligence, said that the Ukrainian authorities were preparing "radical" changes to the mobilisation process, including changes to the conscription age.
Citera
2026-08-29, 16:14
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Jasså? Säger Budanov verkligen det?

Budanov ger stöd för att Ukraina har ett kontinuerligt behov av minst 30 000 nya soldater/personer per månad för att upprätthålla den nuvarande militära nivån. Så långt är det rätt.

Det visar på ett mycket stort personalbehov, men säger inte hur många av dessa som ersätter stupade eller permanent utslagna. Folk slutar, ska roteras för vila osv.

Att omvandla 30 000 i månaden till 20 000 permanenta förluster kräver ytterligare data som Budanov inte presenterar. Det är dina önskedrömmar.

Citat:

Citera
2026-08-29, 19:04
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vodkasomsnus
Jasså? Säger Budanov verkligen det?

Budanov ger stöd för att Ukraina har ett kontinuerligt behov av minst 30 000 nya soldater/personer per månad för att upprätthålla den nuvarande militära nivån. Så långt är det rätt.

Det visar på ett mycket stort personalbehov, men säger inte hur många av dessa som ersätter stupade eller permanent utslagna. Folk slutar, ska roteras för vila osv.

Att omvandla 30 000 i månaden till 20 000 permanenta förluster kräver ytterligare data som Budanov inte presenterar. Det är dina önskedrömmar.

Hur lätt tror du det är att "sluta" i ukrainska armén? 😂 . Ukraina har rekryterat i 4 år, där är ett återflöde av folk som "vilat".
Citera
2026-08-29, 19:23
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Hur lätt tror du det är att "sluta" i ukrainska armén? 😂 . Ukraina har rekryterat i 4 år, där är ett återflöde av folk som "vilat".
Utländska soldater kan välja att sluta efter att deras kontrakt gått ut.

Sårade soldater har också en möjlighet att sluta beroende på hur skadan ser ut.

Soldater har också möjlighet att sluta om familjesituationen kräver det. De kan vara om en partner på något sätt inte har möjlighet att ta hand om barnen ensam.

Tro fan inte att ukrainska armén är som ryska. Men jag förstår att den pro-ryska propagandan försöker så gott de kan. Det är bara en av arméerna som förespråkar dedovshchina.
Citera
2026-08-29, 20:21
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Jag bara konstaterar att du önsketänker, för det du påstår går inte att utläsa i artikeln.
Vad kommer det sig att du ska smutskasta Ukraina hela tiden…🤔
Citat:
Citera
2026-08-29, 23:44
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Utländska soldater kan välja att sluta efter att deras kontrakt gått ut.

Sårade soldater har också en möjlighet att sluta beroende på hur skadan ser ut.

Soldater har också möjlighet att sluta om familjesituationen kräver det. De kan vara om en partner på något sätt inte har möjlighet att ta hand om barnen ensam.

Tro fan inte att ukrainska armén är som ryska. Men jag förstår att den pro-ryska propagandan försöker så gott de kan. Det är bara en av arméerna som förespråkar dedovshchina.

Du har helt rätt i att legosoldater kan sluta. Men hur många procent av ukrainska armén är legosoldater? Antag att där är 500,000 soldater vid fronten. Om där är 20,000 legosoldater (en hög siffra tror jag), så och 20% (4000) av dem slutar varje given månad så skulle det ha en signifikant påverkan på det totala rekryteringstalet. Men jag tror inte så många slutar varje månad, och jag tror inte där är mycket fler legosoldater heller.

Där är massor av dedovshchina i ukrainska armén, såg du inte artikeln om 30 dödsfall i EN av brigaderna, utan att de dog vid fronten? Helt absurt.

Nej, förlusterna och deserteringarna är stora. Plus att jag tror Budanov pressar för 30,000 men "nöjer sig" med 20-25,000, likt en chef som vill ha månen och siktar mot stjärnorna.

1 miljon permanenta förluster i Ukraina. Och det finns inte ett enda svenskt riksdagsparti som vågar säga att de inte tycker att Ukraina ska försöka satsa 1 miljon män till.
Citera
2026-08-30, 00:01
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Där är massor av dedovshchina i ukrainska armén, såg du inte artikeln om 30 dödsfall i EN av brigaderna, utan att de dog vid fronten? Helt absurt.
Jo, jag såg artikeln i fri ukrainsk media och förövarna har blivit straffade.

Hur många tror du går åt i ryska enheter på samma sätt? Det är det fritt att köra på för ingen vågar rapportera någonting för ingenting händer.

Så ge mig en siffra. 30st i Ukraina. Hur många på den ryska sidan?

Du vet lika väl som jag att den siffran är så bra mycket jävla högre.

Citat:
1 miljon permanenta förluster i Ukraina.
Vad får dig att tro det?

Mår du bra av att spekulera om höga ukrainska förluster eller vad är det frågan om egentligen?
Senast redigerad av Conception 2026-08-30 kl. 00:08.
Citera
2026-08-30, 00:29
Medlem
Citat:
Du har helt rätt i att legosoldater kan sluta. Men hur många procent av ukrainska armén är legosoldater? Antag att där är 500,000 soldater vid fronten. Om där är 20,000 legosoldater (en hög siffra tror jag), så och 20% (4000) av dem slutar varje given månad så skulle det ha en signifikant påverkan på det totala rekryteringstalet. Men jag tror inte så många slutar varje månad, och jag tror inte där är mycket fler legosoldater heller.

Nej, förlusterna och deserteringarna är stora. Plus att jag tror Budanov pressar för 30,000 men "nöjer sig" med 20-25,000, likt en chef som vill ha månen och siktar mot stjärnorna.

1 miljon permanenta förluster i Ukraina. Och det finns inte ett enda svenskt riksdagsparti som vågar säga att de inte tycker att Ukraina ska försöka satsa 1 miljon män till.
Det finns inget svenskt riksdagsparti som inte tycker att Ukraina ska satsa en miljon män till om så krävs.

Det finns inget annat alternativ för ukrainarna än att fortsätta slåss, hur många döda det än kostar. Ryssarna är ute efter att förslava det ukrainska folket. Ukrainarna slåss och dör bokstavligt talat för sin frihet och sin framtid. Att ge upp är otänkbart. Att gå med på Rysslands krav är otänkbart. Det kommer aldrig att hända.

Att många ukrainare har dött och kommer att fortsätta dö i kriget är alltså inget argument för att ge upp, vare sig i Ukraina eller i Väst.
Citera
2026-08-30, 08:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quoi...
Det finns inget svenskt riksdagsparti som inte tycker att Ukraina ska satsa en miljon män till om så krävs.

Det finns inget annat alternativ för ukrainarna än att fortsätta slåss, hur många döda det än kostar. Ryssarna är ute efter att förslava det ukrainska folket. Ukrainarna slåss och dör bokstavligt talat för sin frihet och sin framtid. Att ge upp är otänkbart. Att gå med på Rysslands krav är otänkbart. Det kommer aldrig att hända.

Att många ukrainare har dött och kommer att fortsätta dö i kriget är alltså inget argument för att ge upp, vare sig i Ukraina eller i Väst.

Om EU bryr sig om Ukraina borde alla ukrainare som inte vill bli ryssar erbjudas medborgarskap i EU. Därefter kan fredsavtal skrivas. Samma med Baltikum. Varför vill ingen i väst ha fred?
Citera
2026-08-30, 08:46
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Om EU bryr sig om Ukraina borde alla ukrainare som inte vill bli ryssar erbjudas medborgarskap i EU. Därefter kan fredsavtal skrivas. Samma med Baltikum. Varför vill ingen i väst ha fred?
Vänd på det istället.

Erbjud alla påstådda ryssar som bor i Europa medborgarskap i Ryssland och sedan stänger man gränsen till Ryssland och låter inte en jävel vare sig komma ut eller in i landet.

Det hade varit festligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in