Citat:
Ursprungligen postat av
vanddigomx
Det talas om hundratals döda ukrainska soldater i Buchan eller vad staden heter- varje dag! (den Wagner försöker ta eller behålla). Siffrorna är troligen lika höga på ryska sidan. Ukraina börjar nog närma sig över 100 000 döda och skadade soldater, eller mer troligt 150 000.
Alla som ropar på att denna köttkvarn skall fortsätta tycker jag skall åka och strida där. Inget berättigar detta. Det är fega ledare på båda sidor som skickar andra i döden. Varken Putin eller zelynskys nära anhöriga är med i några strider. Fega jävlar
Nu bumpade du min beräkning. Jag är nöjd med den, men jag anser att den slutade vara giltig fr o m Augusti. Där fick vi en annan typ av krig med ryssar mycket mer i försvar, och förvånansvärt svag artillerianvändning (HIMARS? tror inte det, men vet inte). Så man kan inte bara extrapolera. Jag tror man får göra något i still med detta fr o m September:
Sept-november (90 dagar)
Ukro Bull case: Ryssarna är helt desorienterade, och lyckas inte orsaka stora förluster på motståndaren när de retirerar.
Vissa förluster i form av raketanfall.
Där har varit lugna perioder, ex runt "flykten från Kherson" som drar ner snittet.
80 döda/dag.
80*90 = 7200
Ukro bear case: Ukraina är barn av Sovjet och gör vad de är bäst på, human waves i Kherson och när de återtar terräng generellt. (Vi vet att det inte var fallet när de tog terräng runt Lyman/Kupiansk). Anfallaren förlorar mer än försvararen sa alla NATO-troll i april-maj. Samtidigt har köttkvarnen malt på där det är stillestånd, och även raketanfall bakom frontlinjen orsakar förluster.
300 döda per dag.
300*90 = 27 000
Min augusti-modell var något hög, ryssland gick ut ett par veckor senare med tal som låg 15% lägre. Det verkar som de faktiskt inte ljög där (eller så är modellen helt fel). Därför gissar jag på 60 000 döda t om ultimo Augusti. Då får vi
60 000+ 7000
till
60 000 +27000
Dvs 70-100 000 döda nu. Jag tror själv för denna period mer på bull case än bear case, så min skattning är 80 000 döda ukros.
Vilket är helt tolererbart, så länge de går framåt. Men en mänsklig tragedi att vi inte kan stoppa detta. Det är 100 estoniafärjor i bara ukro-soldater. Som aldrig mer får skratta, och kyssa en kvinna som ler...