Citat:
Ursprungligen postat av
Bremerlyckan
Om Engström lyckades köpa revolver och ammunition via annonser i välrenommerade Guns & Ammo var han historiskt unik och osannolik på ett sätt som även förvånar när det kommer till honom.
Finns dock kanske andra mer halvskumma tidskrifter vid den här tiden?
Finns vad jag kan finna ett intressant fall att kika på och det är legosoldattidningen Soldier of Fortune (wow, bara namnet!).
Så här förtäljer Gemini det hela: ”Under 1980-talet publicerades radannonser från personer som erbjöd tjänster som "allt-i-allo" eller "vapenexperter", vilket i själva verket var kodord för torpeder och illegala vapensmugglare. Tidningen fälldes i uppmärksammade rättsprocesser (bland annat Norwood v. Soldier of Fortune Magazine) efter att personer mördats via kontakter som knutits i annonserna.”
Oklart om Pressbyrån eller Kungliga Biblioteket tillhandahöll den här blaskan men anarkisten Engström visste nog att lägga vantarna på den hur eller hur.
Skämt å sido, Soldier of Fortune och eventuellt andra liknande publikationer vid tiden för mordet kanske rent allmänt är något att undersöka vad gäller Palmevapnet? Ett halmstrå möjligen men lägga lite tid på det kostar inget.
Kanske rent av fanns publikationer av den här typen i Europa eller rent av Norden?
SE kan ju t.ex. ha fått revolvern av vapensamlaren.
Han hade sin arbetsplats där
Palme ofta rörde sig. (enligt citat jag tidigare angivit flera gånger - såg säkert Palme där utanför flera gånger under sin yrkeskarriär)
Han har en nära kompis som i princip tapetserade väggarna med
vapen. (fullt med vapen i blickfånget)
Det betyder att han kan ha haft både Palme och vapen i huvudet någon gång när han satt där hos vapensamlaren och pimplade vin och spelade bridge.
Tänk om jag hade haft den där pjäsen på mig igår när jag nyss hade druckit middag och den där j-a Palme förudmjukade mig - jag skulle ju bara inleda en trevlig liten konversation.
Så föds en galen tanke som sedan börjar ta mer konkret form.
Han har ett låst arbetsrum och vet att det kommer att hända igen att de stöter samman.
En alkoholiserad person vars ekonomi börjat knaka rejält i fogarna. Ett stort men sårat ego.
Tar med sig en laddad pjäs som han förvarar i ett skrin i ett låst arkivskåp på sitt tjänsterum. (ett rum som inte ens vakterna har nycklar till)
Så en dag får han reda på att Palme är i krokarna, kanske via att en bekant skjutsat någon till bion och där sett Palme och hör av sig eller någon annan som arbetar över etc.
Han tar med sig vapnet och har "tur"
Enligt frugan var han för feg för att själv skjuta Palme , men hade gärna tittat på.
Men med lite alkohol under västen så kan han ha gjort slag i den där tokiga tanken han fått och inte kunnat släppa ...
---
"... paret kanske tilltalas av en man som kanske känt igen dem och vill säga något till en livs levande världskändis som plötsligt kommer knallande Sveavägen fram från bion.
Många har hälsat på Palme - han hade inte bara fiender. Tänk om den beundrade statsminister snäser av vederbörande på ett föraktfullt sätt.
Avvisade och vända ryggen blir några av OSS förbannade. Om då någon av OSS också går omkring med ett vapen - så kanske VI tar till det vid ett sådant tillfälle. Sinnet rinner till - VI tar några steg efter mannen , lägger handen på hans axel för att stoppa honom - Din Djävel ! - pang Det är tyvärr mänskligt eller omänskligt"