2026-08-29, 14:34
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Man måste använda en syra för o lösa kalk några gånger per år 5-10 gånger

Finns avkalkningsmedel men man kan köra c vitamin eller citronsyra
Själv använder jag batterisyra med utspädning 100/1 o det gör susen
Citera
2026-08-29, 14:43
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Själv använder jag batterisyra med utspädning 100/1 o det gör susen

Lite bly har aldrig skadat

Iaf själv kannan om den är i glas eller rostfritt(även termosar) med kaffeavlagringar däremot körs med basiska grejer.
Kaustiksoda eller dyl med även klorin löser det .

Absolut inte på aluyminium bara
Citera
2026-08-29, 16:03
Medlem
BiskopBrasks avatar
Hejsan diskplockaren,

Lite oklart vad du ska göra. Smakar det dåligt eller är det kalk du ska ha bort?

Ska du ha bort kalk så kör man med syra (typ ättikssyra, ättikssprit, citronsyra osv). Du kan inte ta bort kalk med bikarbonat eftersom det är basiskt.

Ska du ta bort missfärgningar och dåliga lukter så kan du däremot köra med bikarbonat. Det går fint. Löser fett också.

Eller så kastar du ut den smaksmässigt värdelösa kaffebryggaren och kör melittafilter, hett kokande vatten och bryggkaffe, om smak är viktigt för dig. Är det bekväma viktigare så är kaffebryggare ett bättre val. Så du får ställa gott vs. bekvämt.

Lycka till!
Citera
2026-08-29, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BiskopBrask
Hejsan diskplockaren,

Lite oklart vad du ska göra. Smakar det dåligt eller är det kalk du ska ha bort?

Ska du ha bort kalk så kör man med syra (typ ättikssyra, ättikssprit, citronsyra osv). Du kan inte ta bort kalk med bikarbonat eftersom det är basiskt.

Ska du ta bort missfärgningar och dåliga lukter så kan du däremot köra med bikarbonat. Det går fint. Löser fett också.

Eller så kastar du ut den smaksmässigt värdelösa kaffebryggaren och kör melittafilter, hett kokande vatten och bryggkaffe, om smak är viktigt för dig. Är det bekväma viktigare så är kaffebryggare ett bättre val. Så du får ställa gott vs. bekvämt.

Lycka till!
Jag tror inte det fullt ut smakar så bra som det kan. Vissa säger att bryggaren ska göras ren efter 40 bryggningar. Jag dricker 2-3 koppar per dag. Köpte den för typ 3 år sen (300 kr). Har inte gjort ren den överhuvudtaget. Köpte den på mathem. Borde alltså rengöra den en gång i månaden. Men lathet ligger bakom att jag inte tagit tag i det.
Citera
2026-08-29, 17:04
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeusminhund
Du kan använda bakpulver.
" Bakpulver rengör din kaffebryggare. Varför föredrar du bakpulver istället för vinäger? Huvudorsaken till att många föredrar att använda bakpulver är att det är ett giftfritt sätt att rengöra kaffebryggaren från smuts och mögel. Vilka saker behövs för denna rengöring? Du behöver 0,5 dl bakpulver och 2 dl varmt vatten för rengöringen. Blanda vatten och bakpulver och rör om. Fortsätt röra om tills bakpulvret är helt upplöst. Gör ren kaffebryggaren genom att brygga bakpulverlösningen".
Det där ser ut som ett dumt AI-svar.
Bakpulver innehåller majsstärkelse, som kommer fastna och förstöra bryggaren.
De menar bikarbonat, vilket ändå inte tar kalken.
Vinäger är amerikanska för ättika, köp det istället, mycket billigare.
Citera
2026-08-29, 17:31
Medlem
Om jag lyser med ficklampa ner i vattnet så ser det rent och fint ut där.
Citera
2026-08-29, 17:49
Avstängd
Zeusminhunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov

Nej det är ett husmorstips absolut inget AI!
Citera
2026-08-29, 17:52
Avstängd
Zeusminhunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov

Där ett husmorstips absolut inget AI. Du ska röra kan du inte läsa, själv använder jag vinäger i min perkolatorbryggare.
Citera
2026-08-29, 18:02
Medlem
Sladdsnuss avatar
Citron tror jag orsakar rostning på sikt. Urin ska tydligen vara effektivt.

Citat:
Ursprungligen postat av Zeusminhund
Där ett husmorstips absolut inget AI. Du ska röra kan du inte läsa, själv använder jag vinäger i min perkolatorbryggare.
Mjau. Det där tvista nog de lärde om!
Citera
2026-08-29, 18:02
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av busy-signal
Köp citronsyra - ingen jäkla saft
Plus på det! Finns 1 kilosburk på Ö&B billigt, räcker en livstid även om man använder det till mer grejer
Citera
2026-08-29, 21:25
Medlem
Eller ännu hellre något färdigt avkalkningsmedel baserat på fosforsyra och diverse tensider (Kalkosan, Kalkbort och vad de nu heter). Doseringsanvisningar för att avkalka kaffebryggare brukar stå på flaskan.
Fosforsyra har fördelen att den ger en s k passiviserande beläggning av fosfater på järn, så det är mindre risk att ev järnföremål i kaffebryggaren rostar och ger dålig smak åt kaffet efter avkalkningen än om man använder t ex citronsyra.

Använd ALDRIG något alkaliskt (basiskt) som t ex tvättmedel, maskindiskmedel eller lut i kaffebryggaren. Vattenslingan vid värmeelementet brukar vara av aluminium, som förstörs av alkaliska ämnen.

Tänk på att vattenkvaliteten är olika på olika håll, och att det kan bli olika slags avlagringar i kaffebryggaren. Ibland är det mest kalk som ställer till det, ibland gips, ibland kan humusämnen också ingå i avlagringarna (och det är de som mest brukar ställa till det för smaken på kaffet). Det är inte säkert att samma avkalkningsmetod är den bästa överallt.
Citera
2026-08-29, 21:26
Medlem
Absolut citronsyra.
Lös en påse i 3 dl vatten.
Slå på bryggaren.
När det börjar koka i bryggaren slår du av den och låter den stå i 10 minuter så avlagringarna hinner lösa sig.
Slå på igen och låt lite vatten komma ut och stäng av igen och vänta.

Kolla vattnet som kommer ut om det blir renare och renare för varje gång.

Fyll den med rent vatten till max när du är klar och kör igenom.

Klart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in