2026-08-29, 12:38
Medlem
Har haft min bryggare i mer än 3 år nu så det börjar bli dags att fixa till den. Smaken är inte den bästa efter bryggning.
Pratade med morsan igår och hon sa att jag inte ska använda ättika.

Hur ställer ni er till rätt produkt typ ättika/bikarbonat/citronsaft?
Citera
2026-08-29, 12:40
Medlem
Kör bikarbonat. Vattnet brir alldeles brunt av avlagringarna. Upprepa typ 3 gånger.

Sedan blir kaffet som det blev för 3 år sen.
Citera
2026-08-29, 12:43
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Illuminatore
Kör bikarbonat. Vattnet brir alldeles brunt av avlagringarna. Upprepa typ 3 gånger.

Sedan blir kaffet som det blev för 3 år sen.

Man måste använda en syra för o lösa kalk några gånger per år 5-10 gånger

Finns avkalkningsmedel men man kan köra c vitamin eller citronsyra
Citera
2026-08-29, 12:45
Avstängd
Zeusminhunds avatar
Du kan använda bakpulver.
" Bakpulver rengör din kaffebryggare. Varför föredrar du bakpulver istället för vinäger? Huvudorsaken till att många föredrar att använda bakpulver är att det är ett giftfritt sätt att rengöra kaffebryggaren från smuts och mögel. Vilka saker behövs för denna rengöring? Du behöver 0,5 dl bakpulver och 2 dl varmt vatten för rengöringen. Blanda vatten och bakpulver och rör om. Fortsätt röra om tills bakpulvret är helt upplöst. Gör ren kaffebryggaren genom att brygga bakpulverlösningen".
Citera
2026-08-29, 12:47
Medlem
halaltarzans avatar
Du ska få ett kvalitetsråd här bryschan. Släng kaffebryggaren åt helvete och ta klivet in i 2000-talet och börja använd pulverkaffe.
Citera
2026-08-29, 12:50
Medlem
busy-signals avatar
Köp citronsyra - ingen jäkla saft
Citera
2026-08-29, 12:50
Medlem
busy-signals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan
Du ska få ett kvalitetsråd här bryschan. Släng kaffebryggaren åt helvete och ta klivet in i 2000-talet och börja använd pulverkaffe.

Haha, ja eller hur
Citera
2026-08-29, 13:10
Moderator
Allaballawallas avatar
Alkohol och dryck --> Köksredskap och inköpsställen
/Moderator
Citera
2026-08-29, 13:17
Medlem
Jag föredrar att använda ättikssprit istället för att joxa med bikarbonat och citron. Det räcker med en bryggning för att rengöra allt.
Citera
2026-08-29, 13:24
Medlem
Ättika, billigt och enkelt.
Citera
2026-08-29, 13:28
Medlem
GormDenGamles avatar
Varför göra det så svårt? Köp rengöringsmedel som redan finns.
Clean Drop kör jag med.
https://kaffek.se/clean-drop-cleaning-aid.html?_gl=1*1cv3f6z*_up*MQ..*_ga*MTExNTc1MjQ2Ni 4xNzg4MDAyODQz*_ga_K925S6VWHE* czE3ODgwMDI4NDAkbzEkZzEkdDE3ODgwMDI4NDYkajU0JGwwJG g4NDUxMTgzMzEkZGNlaGJ3TXBNT2ZHQmZIZHNlX19XX3pUSW9h YUhfd3VNcmc.*_ga_XFXERV3JYF*czE3ODgwMDI4NDAkbzEkZz EkdDE3ODgwMDI4NDYkajU0JGwwJGgyOTI0MzI1ODMkZE1GTEVu RmN4NlI1OUxkQ2ZtbVBlbnpuc0xpelJvc0ZGNWc.
Citera
2026-08-29, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diskplockaren
Hur ställer ni er till rätt produkt typ ättika/bikarbonat/citronsaft?
Citronsyra är väldigt effektivt för att lösa upp kalkavlagringar och är den aktiva ingrediensen i citronsaft då det används för detta ändamål. Säljs bland kryddorna i pulverform och är nog både billigare och bättre än citronsaft. (Clas Ohlson säljer citronsyra för rengöringsändamål i storförpackning, men Willys kryddpåsvariant med märke Eldorado är faktiskt billigare per gram). Trevligare doft/smak än ättika och helt ogiftigt. Jag skulle börja med detta, då en hel del gunk säkert fastnat i de skrovliga kalkavlagringarna och försvinner på samma gång. Citronsyran reagerar kemiskt med den svårlösliga kalciumkarbonaten och omvandlar den till lättlöslig kalciumcitrat som sedan enkelt sköljs bort genom att köra rent vatten genom maskinen. Bikarbonat löser inga kalkavlagringar, men har en rengörande effekt och kan neutralisera vissa lukter/smaker. Du kan köra några vändor med detta efter citronsyran för att förbättra resultatet ytterligare. Jag skulle undvika att blanda citronsyra och bikarbonat då de reagerar kemiskt med varandra och därför minskar effekten som de har var för sig. Det bubblar och fräser, men detta är mer kul än effektivt, tvärtemot vad vissa tror.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in