2026-08-29, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Illuminatore
Kör bikarbonat. Vattnet brir alldeles brunt av avlagringarna. Upprepa typ 3 gånger.
Tack! Bra tips. Jag brukar faktiskt rengöra bryggaren med citronsyra ibland men nu provade jag natriumkarbonat (2 tsk på 5 dl vatten) och j**ar vad mycket skräp det lossnade. Det verkade också hjälpa att hälla hett vatten i bryggarens behållare och köra igenom det. Skulle tro att det får en del delar som normalt aldrig träffar på varmt vatten att utvidgas en aning varvid beläggningar lossnar.
Citera
2026-08-29, 22:51
Medlem
Diskmaskinstablett
Citera
2026-08-30, 00:55
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeusminhund
Nej det är ett husmorstips absolut inget AI!

Bikarbonat har noll effekt på kalkavlagringar (som ofta är problemet i kaffemaskiner), då båda är basiska. Du behöver en syra som bryter ner kalken.

Också därför det är helt obegripligt att folk (även i denna tråden) föreslår att man ska göra rent med en blandning av citronsyra och bikarbonat, de tar båda ut varandra och resultat är typ ingenting. Bubblar fint dock, så det kan man ju tycka är roligt.
Citera
2026-08-30, 04:39
Medlem
Är det Generation-Z som hellre frågar på Flashback och inte klarar av att läsa instruktioner från tillverkaren?
Citera
2026-08-30, 09:06
Avstängd
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diskplockaren
Har haft min bryggare i mer än 3 år nu så det börjar bli dags att fixa till den. Smaken är inte den bästa efter bryggning.
Pratade med morsan igår och hon sa att jag inte ska använda ättika.

Hur ställer ni er till rätt produkt typ ättika/bikarbonat/citronsaft?

Du ska använda citronsyra. Har du inte det så använd en tredjedel vanlig ättika och resten vatten. Vissa är emot ättika eftersom de tror att det kan lämna smak, men det är betydligt bättre att få bort kalket än att avhålla sig från att avkalka den i tid. Problemet är att när kalket får fotfäste så växer det mögel i kalket!

Citronsaft är inte samma som citronsyra. Har du inte citronsyra eller ättika så kan du lika gärna använda Coca Cola, det är också en syra men inte lika stark tror jag. Eller om du har spy kan du använda det, magsyra är extremt surt.

Nu har jag iofs aldrig haft en kaffebryggare utan bara espressomaskiner, men jag utgår från att samma gäller för perkolatorer.
Citera
2026-08-30, 09:08
Avstängd
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av handtralala
Också därför det är helt obegripligt att folk (även i denna tråden) föreslår att man ska göra rent med en blandning av citronsyra och bikarbonat,

Precis. Jag vill slå de där människorna som skriver i alla städ-trådar och påstår att man ska använda bakpulver till precis allt. De grundar det inte ens på något, de bara säger så eftersom de läst andra sprida samma rykte tidigare.
Citera
2026-08-30, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skattebrott
Du ska använda citronsyra. Har du inte det så använd en tredjedel vanlig ättika och resten vatten. Vissa är emot ättika eftersom de tror att det kan lämna smak, men det är betydligt bättre att få bort kalket än att avhålla sig från att avkalka den i tid. Problemet är att när kalket får fotfäste så växer det mögel i kalket!

Citronsaft är inte samma som citronsyra. Har du inte citronsyra eller ättika så kan du lika gärna använda Coca Cola, det är också en syra men inte lika stark tror jag. Eller om du har spy kan du använda det, magsyra är extremt surt.

Nu har jag iofs aldrig haft en kaffebryggare utan bara espressomaskiner, men jag utgår från att samma gäller för perkolatorer.
Tack. Det lutar åt ättika 12% ändå. Min granne har det hemma.
Citera
2026-08-30, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diskplockaren
Tack. Det lutar åt ättika 12% ändå. Min granne har det hemma.
Man behöver såklart köra igenom några gånger med bara vatten efter tills ättiksdoften är helt borta ifall det inte skulle vara självklart för alla.
Citera
2026-08-30, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marageo
Man behöver såklart köra igenom några gånger med bara vatten efter tills ättiksdoften är helt borta ifall det inte skulle vara självklart för alla.
Jodå jag kör igenom med bara vatten 4 ggr. Konstigt att jag inte ser några orenheter när jag kollar in botten där vattnet är?
Citera
2026-08-30, 12:48
Avstängd
Zeusminhunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av handtralala
Bikarbonat har noll effekt på kalkavlagringar (som ofta är problemet i kaffemaskiner), då båda är basiska. Du behöver en syra som bryter ner kalken.

Också därför det är helt obegripligt att folk (även i denna tråden) föreslår att man ska göra rent med en blandning av citronsyra och bikarbonat, de tar båda ut varandra och resultat är typ ingenting. Bubblar fint dock, så det kan man ju tycka är roligt.

Har man inte rengjort sin bryggare på tre år så funkar nog det mesta också bikarbonat.
Citera
2026-08-30, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Lite bly har aldrig skadat

Iaf själv kannan om den är i glas eller rostfritt(även termosar) med kaffeavlagringar däremot körs med basiska grejer.
Kaustiksoda eller dyl med även klorin löser det .

Absolut inte på aluyminium bara
Jag använder anrikat uran-235. Det gör susen också!
Citera
2026-08-30, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av birgerfurugaard
Är det Generation-Z som hellre frågar på Flashback och inte klarar av att läsa instruktioner från tillverkaren?
Har inga instruktioner. Vare sig i pappersformat eller via nätet. Finns inte sökbar på nätet. Kanske för 3 år sen...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in