2026-08-29, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym523
Bostad direkt är nu regel istället för undantag eftersom hyrorna är så höga.

Är hyrona billigare här än att vänta in en äldre orenoverad bostad?
Citera
2026-08-29, 13:44
Medlem
Mechilas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gofigur
Har du sovit törnrosasömn senaste årtiondena? Eller är du född igår?
Han har rätt och du har fel.
Han har rätt. Det är ett väl dokumenterat faktum att kommuner och allmännyttiga bostadsbolag i svenska avfolkningsbygder (eller krympande kommuner) river lägenheter som står tomma på grund av minskat befolkningsunderlag. [1, 2]
## Verkligheten bakom rivningarna
Hon har missat en stor och återkommande del av svensk bostadsrapportering. När en ort drabbas av utflyttning och åldrande befolkning leder det till tomma lägenheter som kostar pengar i underhåll och lån, utan att ge några hyresintäkter. [3]

* Omfattande historik och nutid: Sedan slutet av 1990-talet har staten vid flera tillfällen delat ut miljardbidrag för att hjälpa krisande kommuner att riva tusentals bostäder för att få balans mellan tillgång och efterfrågan. Enligt rapportering från bland annat [Hem & Hyra](https://bostadspolitik.se/tvingas-riva-nar-befolkningen-minskar/) och branschorganisationen [Sveriges Allmännytta](https://www.sverigesallmannytta.se/allmannyttans-valplattform-elva-forslag-for-ett-starkt-bostads-sverige/) rivs det fortfarande hundratals allmännyttiga lägenheter varje år i drabbade kommuner. [4, 5, 6]
* Exempel på kommuner: Orter som Mellerud, Filipstad, Säffle och Hultsfred har alla tvingats till eller planerat rivningar av hela bostadshus när pappersbruk lagts ner eller tillfälliga flyktingbostäder tömts och ingen ny flyttat in. [1, 7, 8]

## Hur är det med hyresrabatter?
Han har också en poäng i att hyresrabatter eller sänkta hyror är det andra teoretiska verktyget för att locka hyresgäster. Däremot är det i praktiken inte alltid ett "riskfritt" eller långsiktigt alternativ i Sverige: [3]

* Bruksvärdessystemet: Det svenska systemet bygger på att lägenheter med samma standard ska ha likvärdig hyra. Att slumpmässigt dumpa hyran i ett område kan störa förhandlingarna och strukturen för resten av bostadsbeståndet.
* Ekonomisk ohållbarhet: Även om ingen hyresgäst skulle klaga till hyresnämnden över en för låg hyra, täcker en kraftigt rabatterad hyra ofta inte fastighetens fasta drift- och räntekostnader. Om det helt enkelt saknas människor på orten hjälper det inte hur billig hyran än är – husen förblir tomma, och då blir rivning till slut det enda ekonomiskt försvarbara alternativet. [1, 3, 9]

Varför det lönar sig att riva.
Det är en helt logisk fråga. Vid en första anblick kan det verka billigare att bara låsa dörren och låta huset stå. Men i praktiken fungerar fastighetsekonomi annorlunda.
Här är de tre huvudsakliga anledningarna till att det blir dyrare att behålla ett tomt hus än att betala miljonbelopp för att riva det:
## 1. Fasta driftkostnader försvinner inte
Även om ingen bor i lägnerheterna kan ett hus i svenskt klimat inte lämnas helt utan tillsyn och energi. Det krävs permanent grundvärme och ventilation för att huset inte ska drabbas av frostsprängningar, rör som fryser sönder, fukt och mögel.

* Kostnaderna rullar på: Fastighetsägaren måste fortfarande betala för fastighetsavgift, försäkringar, abonnemangskostnader för fjärrvärme/el, samt grundläggande skötsel som snöröjning och gräsklippning.
* Slutsats: Ett tomt hus dränerar bostadsbolaget på pengar varje månad utan att få in en enda krona i hyra.

## 2. Banken och "Lånefällan"
Du har helt rätt i att lånet ligger där det ligger – och det är precis det som är problemet.

* Ingen amortering: Så länge huset står kvar måste bostadsbolaget fortsätta betala ränta och amortering på lånen med pengar från andra hyresgäster som bor i fungerande områden. Det urholkar bolagets hela ekonomi.
* Vad händer vid rivning? När ett hus rivs görs en så kallad nedskrivning av fastighetens värde i bokföringen. Lånen löses ofta ut eller omstruktureras. Ibland kliver staten eller kommunen in med kapitaltillskott för att ta smällen direkt. Genom att ta en stor engångskostnad för rivning och lånelösen slipper bolaget den långsamma, blödande räntekostnaden som annars hade pågått i decennier.

## 3. Värdeminskning och säkerhetsrisker
Ett övergivet hus blir snabbt en belastning för ett bostadsbolag och för hela kommunen.

* Vandalism och brandrisk: Tomma hus drar till sig skadegörelse, krossade rutor och i värsta fall anlagda bränder. Att hålla huset säkrat med bommade fönster och väktarbolag är mycket dyrt.
* Slum-effekt: Övergivna spökhus sänker värdet och attraktiviteten på hela bostadsområdet. Det gör att ännu fler flyttar, vilket skapar en ond cirkel där fler lägenheter blir tomma.

## Ett räkneexempel i korthet
Att riva ett normalstort hyreshus kan kosta några miljoner kronor. Men att hålla samma hus "tomt" i drift, räntebetalningar och bevakning kan kosta hundratals tusen kronor om året. Efter 5–10 år har det tomma huset kostat betydligt mer än vad själva rivningen gör – och då står huset fortfarande kvar och kostar pengar.
Om du vill kan vi titta närmare på hur staten har hjälpt kommuner med rivningsbidrag historiskt, eller hur en kommunal budget påverkas när allmännyttan går med förlust. Vilket spår är mest intressant?

Det där motsäger egentligen inte det jag skrev.

Ja, det rivs bostäder. Det har jag aldrig påstått att det inte gör. Min invändning gäller proportionerna.

Det finns fortfarande tusentals tomma bostäder i krympande kommuner samtidigt som det råder bostadsbrist på andra håll. Samtidigt står mängder av privata hus och fastigheter och förfaller utan att rivas över huvud taget. Det är just den paradoxen jag syftar på.

Problemet är alltså inte om det rivs 300 eller 800 lägenheter ett visst år. Problemet är att vi har en bostadsmarknad där bostäder står oanvända eller förfaller samtidigt som människor saknar bostad. Lägg sedan till urbanisering och social dumpning, där ekonomiskt svagare kommuner får bära en allt större del av ansvaret, så har du ett moment 22 som rivningar i sig inte löser.
Citera
2026-08-29, 14:10
Medlem
Christopher.s avatar
Frågan man bör ställa sig varför vi inte skulle ha marknadshyror i det privata beståndet, vad kommunen gör med sitt eget bestånd är upp till dom.
Citera
2026-08-29, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mechila
Ska man resonera på samma sätt när man hyr en bil och vad är det för "mellanskillnad" du skriver om? Blir genuint nyfiken på hur du tänkt/tänker.

Sen är väl inte andra stycket helt tydligt för mig vad. du menar. Men du tycks vara för segregation, att pengar borde styra?

Nejdå! Inte segregation, utan fria val.
Jag skulle vilja ha en finare bil! (Nej, jag BEHÖVER faktiskt en finare bil!) Kan inte någon subventionera den? Nähe, varför inte då?
Jag har faktiskt inte varit utanför Norden i år. "Alla andra" åker till fler och finare resmål. Vem vill betala min biljett, åtminstone till franska rivieran? Helst längre. Jag BEHÖVER en sådan semester, för annars känner jag mig inte lika mycket värd vid fikabordet.
Och så vidare.

Det är samma sak med boende. Vad är det för fel med att bo i förorten? Jag gör det!
Man väljer väl vad man har råd med och vad man värderar. Alla behöver någonstans att bo, men alla kan inte bo i en 3:a på Kungsholmen.
Men man kanske kan bo i en mindre lägenhet på Kungsholmen? Eller i en större lite utanför sta'n? Vad är det för fel på valfrihet?

Alla vill ha allting. Och dessutom gratis. Men jag tycker det är bättre att personen i TS flyttar till en billigare lägenhet. Det finns säkert någon som är villig att byta till sig en 3:a på Kungsholmen, och som har en billig hyreslägenhet att byta med.
Och så slipper vi dra in på barnens tandvård, vården av den psykiska ohälsan eller äldreomsorgen.
Du verkar tycka det är viktigare att subventionera hyresrätter till de välbärgade. Där tycker vi olika.
Citera
2026-08-29, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2026debatt
Vadå hyresgäster har "rabatt" är du på riktigt eller? Man äger ju inte bostaden utan hyr den och det ska ju självklart vara lägre pris. Om du hyr en gräsklippare vill du väl inte betala samma som de som köper sin?

Hur menar du då?
Varför skulle det vara billigare att hyra än att äga?
Alla behöver någonstans att bo. Även de som bor i BR eller villa. Varför skulle dom behöva punga ut med mer för sitt boende?
Detta borde utredas! Kan du inte förklara det för oss andra?

PS! Det är såklart dyrare att hyra än att köpa! Hyr en gräsklippare för en sommar så får du se!
https://www.hygglo.se/category/9361-vanlig-grasklippare

Och såklart är det dyrare att lease-a en bil än att köpa den! Du betalar för att slippa lägga ut en massa pengar, och du slipper ta risken att sälja en bil som tappat i värde eller gått sönder.
Precis som med en hyreslägenhet.
Citera
2026-08-29, 16:13
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Hur menar du då?
Varför skulle det vara billigare att hyra än att äga?
Alla behöver någonstans att bo. Även de som bor i BR eller villa. Varför skulle dom behöva punga ut med mer för sitt boende?
Detta borde utredas! Kan du inte förklara det för oss andra?

PS! Det är såklart dyrare att hyra än att köpa! Hyr en gräsklippare för en sommar så får du se!
https://www.hygglo.se/category/9361-vanlig-grasklippare

Och såklart är det dyrare att lease-a en bil än att köpa den! Du betalar för att slippa lägga ut en massa pengar, och du slipper ta risken att sälja en bil som tappat i värde eller gått sönder.
Precis som med en hyreslägenhet.

Det är skillnad mellan att köpa en bil och att hyra samma bilmodell på macken. Om inte du förstår skillnaden så kan jag inte hjälpa dig...
Citera
2026-08-29, 16:23
Medlem
Citat:
Det är skillnad mellan att köpa en bil och att hyra samma bilmodell på macken. Om inte du förstår skillnaden så kan jag inte hjälpa dig...

Hyra en helt vanlig bil kostar ofta minst en femhundring per dag. Köpa motsvarande bil kostar ej så mycket.
Citera
2026-08-29, 16:29
Medlem
Citat:

Nu glömde du visst något?
Jag bad dig förklara:
"Varför skulle det vara billigare att hyra än att äga?"
Ta gärna en bostad som exempel. Ta gärna med alla kostnader, och förklara gärna varför fastighetsägarens kostnader skulle vara mändre än om samma lägenhet innehades av en bostadsrätts-ägare.

Jag kanske är dåligt informerad. Då kommer jag och andra att lära oss.
Eller så har du helt enkelt inte tagit med alla kostnader.

Men om det blir för komplicerat kan du väl istället ta just en bil som exempel.
Köpa ny bil och sälja om 3 år, eller lease-a ny bil i tre år. Vilket är billgast i slutänden?

Jag ser ingen anledning alls varför det skulle vara billigare att hyra en lägenhet istället för att köpa en likvärdig lägenhet på samma ställe. Gör du?
Citera
2026-08-29, 16:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Nu glömde du visst något?
Jag bad dig förklara:
"Varför skulle det vara billigare att hyra än att äga?"
Ta gärna en bostad som exempel. Ta gärna med alla kostnader, och förklara gärna varför fastighetsägarens kostnader skulle vara mändre än om samma lägenhet innehades av en bostadsrätts-ägare.

Jag kanske är dåligt informerad. Då kommer jag och andra att lära oss.
Eller så har du helt enkelt inte tagit med alla kostnader.

Men om det blir för komplicerat kan du väl istället ta just en bil som exempel.
Köpa ny bil och sälja om 3 år, eller lease-a ny bil i tre år. Vilket är billgast i slutänden?

Jag ser ingen anledning alls varför det skulle vara billigare att hyra en lägenhet istället för att köpa en likvärdig lägenhet på samma ställe. Gör du?

Köp ett hyreshus och sälj det om 3 år så har du svaret som du tycks vara oförmögen att ta in.
Citera
2026-08-29, 16:45
Medlem
Larasofts avatar
Det är väl ganska klart att Stockholms innerstad och närförorter successivt kommer att vara oåtkomligt för familjer med låg inkomst, ensamstående med barn och ensamstående pensionärer. Det kanske känns bra för högbelånade hushåll, att köpet inte varit förgäves.
Citera
2026-08-29, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Connykrim
18000 för en 3a är på tok för dyrt oavsett vart den ligger.

Jag betalar 9000 för min 3a.
9000 för en 3a är på tok för dyrt för den som bor i en kåkstad i Indien.

Eller hur fungerar din logik?
Citera
2026-08-29, 16:52
Medlem
Connykrims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ziggehej
9000 för en 3a är på tok för dyrt för den som bor i en kåkstad i Indien.

Eller hur fungerar din logik?

Vi bor ju i sverige, så självklart menar jag väl sverige eller fattar du trögt din knäväxt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in