Citat:
Ursprungligen postat av
Mechila
Ska man resonera på samma sätt när man hyr en bil och vad är det för "mellanskillnad" du skriver om? Blir genuint nyfiken på hur du tänkt/tänker.
Sen är väl inte andra stycket helt tydligt för mig vad. du menar. Men du tycks vara för segregation, att pengar borde styra?
Nejdå! Inte segregation, utan fria val.
Jag skulle vilja ha en finare bil! (Nej, jag BEHÖVER faktiskt en finare bil!) Kan inte någon subventionera den? Nähe, varför inte då?
Jag har faktiskt inte varit utanför Norden i år. "Alla andra" åker till fler och finare resmål. Vem vill betala min biljett, åtminstone till franska rivieran? Helst längre. Jag BEHÖVER en sådan semester, för annars känner jag mig inte lika mycket värd vid fikabordet.
Och så vidare.
Det är samma sak med boende. Vad är det för fel med att bo i förorten? Jag gör det!
Man väljer väl vad man har råd med och vad man värderar. Alla behöver någonstans att bo, men alla kan inte bo i en 3:a på Kungsholmen.
Men man kanske kan bo i en mindre lägenhet på Kungsholmen? Eller i en större lite utanför sta'n? Vad är det för fel på valfrihet?
Alla vill ha allting. Och dessutom gratis. Men jag tycker det är bättre att personen i TS flyttar till en billigare lägenhet. Det finns säkert någon som är villig att byta till sig en 3:a på Kungsholmen, och som har en billig hyreslägenhet att byta med.
Och så slipper vi dra in på barnens tandvård, vården av den psykiska ohälsan eller äldreomsorgen.
Du verkar tycka det är viktigare att subventionera hyresrätter till de välbärgade. Där tycker vi olika.